ההתרחשויות האחרונות בדרום קוריאה יכולות לספק חומרים לכמה עונות של סדרת דרמה פוליטית: ראש מדינה מרגיש יום אחד ששלטונו מאוים ומחליט לבצע הפיכה שלטונית. הוא מכריז על משטר צבאי כדי לנטרל את מערכת החוק, נענה במחאות של המונים, והצבא מחליט שלא לשתף עמו פעולה וההפיכה נכשלת. הוא מסרב להתפטר ונאחז בשלטון, למרות שהאופוזיציה פועלת להוציא נגדו צו מאסר. וכל זה מתרחש במדינה שנחשבת לאחת הדמוקרטיות היציבות והמצליחות ביותר בדרום מזרח אסיה.
הסיפור טרם הסתיים, אולם כבר עתה די ברור שהוא עתיד לגבות מחיר לא פשוט מהכלכלה הקוריאנית. שער החליפין של הוון הקוריאני התרסק מול הדולר, המשקיעים הבינלאומיים מעכבים השקעות חדשות בשל עליית הסיכון ואילו הצריכה הפרטית, כולל שוק הרכב, התכווצה דרמטית.
נקודת האור עבור תעשיית הרכב הקוריאנית, שהייצוא שלה לעולם מהווה מרכיב משמעותי בתוצר של דרום קוריאה, היא שער מטבע נוח לייצוא. עובדה זו מסייעת כיום לקונצרן יונדאי, שמוביל את תעשיית הרכב, להעביר את המוקד מייצוא רכב עממי לרכבי פרמיום יוקרתיים ורווחיים. דוגמה טובה לתהליך הוא הקרוס־אובר קופה החדש GV80 של מותג הפרמיום ג'נסיס מבית קבוצת יונדאי, שמותח את גבולות התדמית של כלי רכב קוריאנים בכל ההיבטים.
עיצוב חיצוני
חיצונית יש לרכב חרטום עם עיצוב "בינלאומי", שממזג אלמנטים של מותגי יוקרה כמו בנטלי (גריל וסמל), פורשה (כונסי אוויר בפגוש) ואפילו וולבו (פנסי חזית מוצלים אופקית).
פרופיל הצד דומה לשאר רכבי הקרוס־אובר הגדולים של המותג למעט החלק האחורי, שכולל גג משתפל לאחור שפוגש בעמוד גג משופע ובדלת אחורית נטויה ועתירת ספוילרים. כל העסק ארוז בממדי ענק עם אורך של כמעט 5 מ', רוחב של יותר מ־2 מ' בין מראות הצד, גובה של יותר מ־1.7 מ' וחישוקי 22 אינץ' בוהקים (בדגם המבחן). התוצאה נראית פחות אגרסיבית וספורטיבית מדגמים אירופים מתחרים כמו ב.מ.וו X6 ומרצדס GLE קופה, אבל לרכב עדיין יש נוכחות כביש יוקרתית, שלא ניתן להתעלם ממנה.
פנים הרכב
הכניסה מבעד לסף הגבוה דורשת דילוג קל אבל המאמץ משתלם: תא הנוסעים הוא בועה מבודדת של יוקרה מעודנת. המושבים הקדמיים הענקיים עטויים בעור רך והם מתכווננים בכל זווית, מעניקים עיסוי, מחממים, מקררים ומאפשרים ישיבה רצופה של מאות קילומטרים ללא התכווצויות. גם המושב האחורי מתכוונן חשמלית ויכול לאכלס בקלות שלושה נוסעים גדולים מבלי לקפח את מרחב הראש שלהם. גרסת הקופה מוותרת על עוד צמד מושבים בשורה השלישית, שכלולים ב־GV80 הרגילה, אך הבונוס הוא תא מטען רחב ועמוק שנפחו כ־644 ליטר.
עיצוב הפנים שמרני ובוגר עם דיפונים קמורים ומוצקים, פתחי אוורור סמויים ותא אחסון ענק בקונסול המרכזי בין המושבים הקדמיים.
איכות החומרים והגימור נותנת "פייט" רציני למיטב התוצרת של גרמניה ויפן וכמעט כל משטח חשוף עטוי בחומרים רכים ויוקרתיים. גם בידוד הרעשים הוא מהטובים בשוק בזכות זיגוג כפול ושטיחים עבים.
מולטימדיה ומצלמות
את החיבור לעידן הדיגיטלי מספק מסך רוחבי עצום וקמור, שמחבר בין לוח המחוונים הדיגיטלי לבין מסך המולטימדיה הגדול. תפריטי המגע גדולים ומאורגנים היטב ויש גם פיקוד קולי יעיל. מי שתכנן את הנדסת האנוש לקח בחשבון גם לקוחות מבוגרים, שהם הקהל הטבעי של כלי רכב כאלה, ולפיכך יש כגיבוי מערך של מתגים פיזיים, שמאפשרים שליטה על המערכות החיוניות מבלי להסיח את הדעת בתפריטים. המתגים הסיבוביים ומצופי הקריסטל השקוף, ששולטים בהילוכים ובפונקציות המרכזיות, שייכים לעשור הקודם ונראים כמו תכשיטים.
האבזור התקני בגרסת הבכירה בה נסענו כולל כמעט כל אופציה שקיימת בשוק היוקרה. חלקם מוזרים, כמו מנורה עם אור UV שמיועדת לחטא את הטלפון שלכם בעת הטעינה. אחרים מרשימים כמו מערכת קול לאודיופילים, אפשרות להחנות את הרכב עצמאית גם כאשר אתם לא נמצאים בתוכו (באמצעות השלט), ועוד. חבל רק שמערכות הבטיחות האקטיביות עדיין טורדניות.
מנוע וצריכת דלק
ה־GV היוצא צויד במנוע טורבו־דיזל בנפח 2.5 ליטר, שעשה את העבודה אבל לא היה ראוי לפלטפורמה המכובדת שאותה הוא הניע. הבעיה הזו נפתרה עם מנוע V6 טורבו־בנזין בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 409 כ"ס מכובדים.
המנוע תוכנן עבור שוק הרכב האמריקאי, שוק הייצוא המרכזי של ג'נסיס, ואופיו בהתאם: הוא לא "בועט" ולא מדביק את הגב למושבים אלא בעיקר מזרים כוח חזק ולינארי, שמאפשר לרכב לצבור מהירויות בקצב מכובד בכל שיפוע ולשייט במהירויות גבוהות מאוד ללא מאמץ מובחן.
במחשב המנוע יש אמנם מצב "ספורט פלוס", שמחדד את תגובת הדוושה, אבל עדיין המסר שמשדרת מערכת ההנעה הוא "עידון" ולא "אגרסיה". מטבע הדברים במנועים כאלה גם צריכת הדלק לקוחה מעולם המושגים של לקוחות אמריקאים, שמשלמים על ליטר בנזין 81 סנט, ולא של לקוחות בישראל שמשלמים על אותו ליטר כשני דולר. ריאלית היא נעה סביב כ־8-7 ק"מ לליטר בנהיגה מתונה.
על הכביש
העיצוב החיצוני הדינמי של הקופה יוצר ציפיות לכיול שלדה ספורטיבי, אבל בפועל הרכב נועד לספק בעיקר נסיעה נוחה ומבודדת. המתלים האקטיביים המתוחכמים מנטרלים ביעילות פגעי אספלט נפוצים, למעט פסי הרעדה עירוניים ובורות שעדיין מצליחים להקפיץ את המרכב. סביר להניח שעם חישוקי 20 אינץ' המתונים יותר (יחסית) הנוחות תשתפר.
להיגוי יש היזון חוזר סביר, ששומר על קשר בין הנהג לגלגלים, אבל יש בשוק מהירים וחדים ממנו. אחיזת הכביש מצוינת בכל התנאים וזה לא מפתיע בהתחשב בגודל הצמיגים. על כבישים מפותלים ומהירים המאסה מורגשת היטב ונטיית הגוף די מוחשית ופחות מרוסנת בהשוואה לגרמניות המקבילות. מצד שני, קשה להניח שמי שרוכש כלי רכב כזה חושב על "ניסור" כבישי הרים מפותלים ונידחים או על סוף שבוע במסלול מרוצים מאולתר.
מחיר
המחיר של ג'נסיס GV80 קופה מתחיל ב־725 אלף שקל (מחירון 2024, בתוספת העלייה במע"מ) והוא דוחק את תקרת הזכוכית של תדמית תעשיית הרכב הדרום קוריאנית. אבל אם לוקחים בחשבון שהגרמניות המקבילות בתצורת קופה יקרות יותר באחוזים רבים, המחיר מקבל פרופורציה.
ה־GV80 הרגיל, עם אותו מנוע, עולה 100 אלף שקל פחות ומציע יותר שימושיות למשפחות. וזו כבר התלבטות בין ההיגיון לבין הרגש.
חלק מהמתחרות
אאודי Q8 50
785 אלף שקל לגרסת TDI 50. עיצוב חיצוני אגרסיבי, תא נוסעים איכותי ועתיר טכנולוגיות מתקדמות. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ליטר מייצר 286 כ"ס, הנעה כפולה ומתלי אוויר.
אאודי Q8 50
מרצדס GLE 450D
895 אלף שקל לגרסת 450D. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 367 כ"ס, הנעה כפולה ומתלי אוויר. תאוצה ל־100 ב־5.6 שניות. תא נוסעים מפואר ואיכותי.
מרצדס GLE 450D
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.