הדרך של קבוצת דלק של יצחק תשובה להשתלט על ישראכרט נראית סלולה מתמיד. מנורה מבטחים, שהציעה גם היא להשתלט על החברה, החליטה בפועל שלא לשפר את ההצעה (לפי שווי של 3.15 מיליארד שקל לישראכרט), ולאחר שדירקטוריון ישראכרט קבע בשלישי השבוע שהצעת קבוצת דלק עדיפה (לפי שווי של 3.56 מיליארד שקל), נראה שתשובה קרוב מתמיד לקבל את הצעצוע החדש לידיו. עם זאת, עוד עומדות בפניו מספר משוכות: החל מבעלי המניות של ישראכרט, ועד הרגולטורים. והשנה האחרונה לימדה שעשויות להיות הפתעות נוספות, אך נכון להיום (ה') נראה שהסאגה מתקרבת לסופה. הרכישה אם תתקיים, תהיה במחיר שמגלם שווי גבוה (11%+) משווי השוק הנוכחי של החברה.
● ראיון | לפני 20 שנה הוא היה חייל בודד בצנחנים. היום הוא מנהל חברת קרנות נחשבת בוול סטריט
● שנה מאז ההורדה האחרונה: האם בנק ישראל מתקרב להפחתת ריבית?
● דמי הניהול בקרנות הכספיות זינקו עד פי שלושה. האם להוציא את הכסף?
את העסקה לרכישת ישראכרט מקדם במרץ מזה יותר מחצי שנה עידן ולס, מנכ"ל קבוצת דלק. לפי ההערכות הוא דמות המפתח שרקחה את המהלכים האחרונים, כולל הגשת הצעה מפתיעה במהלך דצמבר, ימים אחדים לפני שבעלי המניות של ישראכרט היו אמורים לאשר את השתלטות מנורה מבטחים, בניהולו של ארי קלמן, על חברת האשראי.
עכשיו נותר לתהות מה יעשו בדלק עם חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק, שמחזיקה כמעט חצי מהשוק.
מה אפשר ללמוד מרכישת הפניקס ב-2005?
הרמזים למהלכים אפשריים מגיעים מהרומן המוצלח של תשובה עם הפניקס. לפני כמעט עשרים שנה רכשה דלק את השליטה בחברת הביטוח בשתי פעימות (בדצמבר 2005 ובנובמבר 2006). הבעלים הקודמים, שלמה אליהו וקבוצת מאיר של יעקב שחר ומשפחת קז, מכרו לדלק את חברת הביטוח הרביעית בגודלה במשק. תשובה הביא להפניקס את אייל לפידות, מנהל שכוכבו דרך בחברת הביטוח. הוא נחשב למנהל קפדן, חריף ולא קל לעובדים שתחתיו. אבל לפידות הצליח להפוך את הפניקס בשנות כהונתו בתפקיד (עד 2019) לחברת הביטוח הראשונה בגודלה.
אולם אז הגיע חוק הריכוזיות שאילץ את דלק להחליט באיזה תחום היא מעוניינת יותר, עסקים ריאליים (אנרגיה) או פיננסיים (ביטוח). דלק בחרה באנרגיה ונאלצה למכור את השליטה הפניקס. לאחר ממספר נסיונות מכרה דלק את גרעין השליטה בהפניקס (32%) תמורת 1.7 מיליארד שקל לקרנות ההשקעות האמריקניות סנטרברידג' וגלטין פוינט. אייל בן סימון, שהיה ממלא מקום מנכ"ל הפך בהמשך למנכ"ל הפניקס. ההשבחה של החברה נמשכה והיא התבססה מאז בתור חברת הביטוח הגדולה בישראל. שווי השוק שלה מוערך בכ-13.58 מיליארד שקל לאחר שמנייתה זינקה ב-220% בחמש השנים האחרונות.
מה אפשר ללמוד מהשחת הפניקס תחת קבוצת דלק? ייתכן שהשלב הבא בישראכרט יהיה להצניח מנהל חיצוני לצמרת ישראכרט, בדומה להבאת אייל לפידות להפניקס. אך בפני מנהל כזה יעמוד האתגר איך משביחים חברת כרטיסי האשראי שכבר מחזיקה בכמחצית מהשוק שבו היא פועלת. ולס ותשובה יצטרכו להצדיק את הרכישה היקרה שהובילו, לכן לא מן הנמנע שבדלק יעשו מאמץ להביא מנהל שיבצע ניעור משמעותי לאסטרטגיה העסקית של חברת כרטיסי האשראי.
תהפוך לבנק קטן?
איך יכולה ישראכרט לצמוח? בקצרה: היא יכולה להפוך לבנק. באוקטובר האחרון המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, פרסם תוכנית של הקלות לגופי האשראי החוץ בנקאי בהם נכללות גם חברות כרטיסי האשראי. חחיאשוילי מבקש לקדם מתן רישיונות לאותם גופים כך שיהפכו לבנקים קטנים (עם מאזן של פחות מחמישים מיליארד שקל). בבעלות דלק, ישראכרט בהחלט תוכל לנסות להסתער על ההקלות האלה (שעדיין בשלבי גיבוש) ולהפוך בעתיד לבנק.
מטרת הצעד היא להגביר את התחרות בין היתר במתן פקדונות לציבור ובמתן האשראי. אמנם במערכת הבנקאית הוותיקה יש הרבה סקפטיות בנוגע ליעילות המהלך, אך זה לא פוסל את הצעד כמנוע צמיחה אפשרי לישראכרט.
תשובה כבר נעזר כיום בכוכב רגולטורי בכל הנוגע לישראכרט. בשנה האחרונה נעזרים בקבוצת דלק ברוני חזקיהו (73), מי שהיה המפקח על הבנקים בבנק ישראל וגם החשב הכללי באוצר. חזקיהו צמח במערכת הבנקאית (דיסקונט) ומכיר את רזי הבנקים, לכן הוא עשוי לסייע לא רק בקבלת ההיתר לשליטה בחברה מבנק ישראל, אלא גם בהתוויית המדיניות העתידים לחברה.
התרחיש הרגוע: תכנון אסטרטגי עם ההנהלה הנוכחית
התרחיש ה"רגוע" יותר מבחינת תשובה, שלא כולל בתוכו רענון אגרסיבי של אסטרטגיית ישראכרט, ירמוז על העובדה שיצחק תשובה ועידן ולס מסתכלים על החברה לטווח הארוך. מה שתומך בכך, היא העובדה שבדלק לא רצו למכור את הפניקס ונאלצו לעשות זאת בשל הוראות חוק הריכוזיות.
בתרחיש כזה הנהלת ישראכרט הנוכחית עשויה לשמור על מקומה ולגבש יחד עם הבעלים החדשים תוכנית אסטרטגית לחברה, מבלי להביא מנהלים "כוכבים" מבחוץ.
גם אם לפי שעה נראה שהותרת תמר יסעור (יו"ר החברה) והמנכ"ל רן עוז במקומם, שונה מרציונל ההשתלטות האגרסיבי של תשובה על ישראכרט, צריך רק להיזכר ברכישת חברת כרטיסי אשראי האחרונה שבוצעה כאן. כלל ביטוח רכשה את מקס, שם נתנו לרון פאיינרו, המנכ"ל הוותיק בתחום, להמשיך יותר משנה בתפקיד, ורק לאחרונה עזב פאיינרו לעמוד בראש קבוצת מאיר.
ישראכרט נסחרת כיום לפי שווי של 3.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה בכ-21% בשנה החולפת. העליה האחרונה במניה נבעה ככל הנראה ממרוץ ההשתלטות עליה. את תשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה סיכמה ברווח נקי של 210 מיליון שקל, עליה של 4.4% בתוך שנה ביחס לתקופה המקבילה ב-2023. העליה הושגה למרות דריכה במקום של ההכנסות, שנבעה מהשלכות המלחמה. בשנה החולפת הציבור נותר בארץ ולכן צומצמה פעילות כרטיסי האשראי של תיירים (שבאים לארץ) וישראלים שטסים לחו"ל, שנחשבת לרווחית בענף האשראי.
חברות האשראי הפכו ליעד נחשק להשתלטות על ידי חברות הביטוח. במרוץ על ישראכרט הפסידה בתחילה הראל, וכעת נראה שגם מנורה מבטחים יצאה מהמשחק. כלל ביטוח זכתה במקס, ונותרה רק כאל שעדיין על המדף אך עשויה דווקא למצוא עצמה בבעלות קרן השקעות פרטית זרה או מונפקת. אבל ייתכן גם שתימכר לחברת ביטוח (בטח לנוכח הלהיטות שהציגו במרוץ על ישראכרט). הסיבה שאין כרגע קרב על כאל, היא שהיא פרטית, ורכישה שלה מחוייבת ל-100% ממנה. בהשתלטות על ישראכרט מדובר ברכישת גרעין שליטה (37% ממניותיה באמצעות הקצאה, במקרה של דלק).
על כל פנים, המרוץ של תשובה לבעלות על דלק בהחלט צפוי לרענן ואולי גם לשנות את כללי המשחק בענף כרטיסי האשראי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.