המחוזית אישרה להפקדה 3 תוכניות להרחבת סחנין; גורמים בוועדה: "לא משיקולים מקצועים"

בוועדה אינם מסכימים עם ראשי המיגזר הערבי, ומביאים לדוגמה את העיר סחנין, בה אושרו בעשר השנים האחרונות 4,625 דונם ב-7 תוכניות שונות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אישרה הפקדתן של 3 תוכניות להרחבת העיר סחנין, בשטח של 499 דונם ממזרח לעיר. "המלצת הוועדה המחוזית", אומרים גורמים בוועדה, "נבעה לא רק משיקולים מקצועיים, אלא גם בגלל לחצים פוליטיים המופעלים על חברי הוועדה, כולל לחצים הבאים מכיוון ראשי הרשויות. הלחצים הם לאשר למגזר הערבי תוכניות פיתוח והרחבה על אדמות מינהל, מכיוון שיישובי המגזר הערבי חנוקים, דבר המביא לבנייה לא חוקית".

בוועדה אינם מסכימים עם ראשי המיגזר הערבי, ומביאים לדוגמה את העיר סחנין, בה אושרו בעשר השנים האחרונות 4,625 דונם ב-7 תוכניות שונות.

מהנדס המחוז, אלכס שפול, אמר ל"גלובס", כי "העיר סחנין מונה כיום 23 אלף תושבים. על פי חישוב של הוועדה המחוזית, ביחידת דיור אחת במגזר הערבי מתגוררות בממוצע 4.8 נפשות, אך הצפיפות בסחנין היא כ-1 דונם למשפחה. כלומר, צפיפות פחותה מאשר במגזר הכפרי".

שפול מוסיף, כי "מסע הלחצים שמפעילים ראשי היישובים הערביים במטרה להרחיב את שטח שיפוטם אינו מוצדק. בעיר הפרוסה על שטח גדול כל כך עם צפיפות נמוכה, נוצרת בעיית פריסת ותחזוקת תשתיות, וכן בעיה של פריסת מבני ציבור: כבישים ארוכים יותר, צינורות מים וביוב ארוכים יותר וכו'. ככל שהעיר פרוסה על שטח גדול יותר, התושבים מרוחקים יותר מהשירותים הציבוריים".

בתוך העיר סחנין ישנם שטחים רבים שבבעלות פרטית. שטחים אלה לא תמיד מנוצלים לבנייה. בעלי קרקעות רבים בונים על הקרקע בתים צמודי קרקע, או פשוט מחכים ש"הילדים יגדלו" ואז הם יבנו את ביתם על הקרקע הפנויה. כך אין לעיר רצף אורבני מתוכנן.

התושבים אינם משביחים את הנדל"ן שברשותם, דבר שהיה יכול להכניס כספים למשפחות ולהניע גם את המסחר והכלכלה המקומית. דבר נוסף הוא התארכותה של רשימת הזוגות הצעירים הממתינים להפשרת אדמות מינהל הממוקמות מסביב לעיר, מכיוון שאין להם אפשרות להתגורר בתוך העיר.

ראש עיריית סחנין, אבו-ריה מוסטפה, אישר ל"גלובס" כי ישנם שטחים רבים בתוך השטח המוניציפלי של העיר שאינם מנוצלים. "אלה שטחים פרטיים, ואינני יכול להכריח את בעלי הקרקעות למכור אותם. יכול להיות שאותו תושב משאיר את הקרקע לבנו או לנכדו".