קרבות שימור בצל פרויקט ענק

הרחבת רח' קפלן ובניית מאות אלפי מ"ר משרדים ותעסוקה מתנגשת בשאיפות לשימור בתי שרונה

סאגת מלחמת השימור בקריה בת"א החלה כבר לפני שנים. במארס 2003 אישרה הוועדה המקומית ת"א את העתקת חמשת המבנים הטמפלרים במושבה ההיסטורית שרונה, שעל אדמותיה הוקמה הקריה, בעלות של מיליונים.

העברת המבנים נועדה לצורך עבודות הרחבת כביש רח' קפלן, ויצירת עורק תחבורה מרכזי בכניסה לעיר ממזרח. העבודות להרחבת הכביש אמורות היו להתחיל בתוך כמה חודשים, והן עוררו התנגדות בעיקר בשל החשש ליצירת פקק תנועה בהמשך, וכן מפגיעה אפשרית במבנים ההיסטוריים.

בינואר 2004 דחתה הוועדה המקומית את ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, חלקן על-ידי המועצה לשימור אתרים והחברה להגנת הטבע, בנוגע להעתקת המבנים. מספר ח"כים, בהם רוני בר-און, אילן שלגי, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ויורי שטרן, פנו לשר הפנים, אברהם פורז, בבקשה לטיפול מיידי בנושא השימור בדרום הקריה, לאור דחיית ההתנגדויות.

לאחרונה קיים פורז מספר דיונים מיוחדים בעקבות פניות של חברי כנסת. בדיון האחרון של הוועדה המקומית נדחו כאמור רוב ההתנגדויות, והתוכנית חזרה לוועדה המחוזית לאישור סופי להפקדה. המועצה לשימור אתרים הגישה ערר לוועדת הערר המחוזית, ובימים הקרובים צפוי להתקיים דיון שבמרכזו יעמדו ההתנגדויות של המועצה לשימור, הטוענת בין היתר, כי לתוכנית המוגשת "השפעה חמורה על הסביבה, בשל הפגיעה בערכי השימור ובשל חוסר סבירות תכנונית".

בשבועות האחרונים התנהלה תכתובת ענפה בין קייזר, סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית, דורון ספיר, לבין חברי הכנסת והמועצה לשימור אתרים. מהלך זה של עיריית ת"א בא על-פי הערכות בעקבות המאבק בו פתחו אנשי השימור.

לא פעם אמרו בעירייה, כי "ההתנגדויות שערורייתיות. בתוכנית הקודמת המאושרת, מתקופה רוני מילוא, אושרו 11 מבנים. בתוכנית הנוכחית הוועדה הגדילה ל-37 את מספר המבנים לשימור, ובנוסף הוסכם להעביר 5 מבנים בסכום עתק של 26 מיליון שקל - אך הם בחרו להגיש התנגדות".

במועצה לשימור אתרים אמרו, כי "לא ברור מה הלהט להרחיב כעת את הכביש על חשבון הזזת המבנים. אין כל סיבה לחתוך את העיר עם אוטוסטרדה של תשעה נתיבים. זו תהיה טעות היסטורית לשנות את פני הרחוב".