עיריית ת"א ערערה על שומת מס מכירה לעיסקת השוק הסיטונאי

טוענת: חוק מיסוי מקרקעין אינו חל על ההסכם, או שההסכם פטור ממס

עיריית ת"א הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א ערר מס שבח בקשר עם שומת מס מכירה שהוצאה לה, בנוגע להסכם שחתמה בינואר 2002 עם חברת שוק סיטונאי לתוצרת חקלאית בת"א.

העירייה היא בעלים של 54 דונם בשוק הסיטונאי. בשנות ה-50 חתמה החברה על הסכם חכירה, שכלל חלק ממקרקעי העירייה, לשם הקמת השוק הסיטונאי. תוקפו של ההסכם עד שנת 2025. את החלק הנותר של המקרקעין השכירה העירייה לשוכרים שונים לתקופות שונות.

על-פי ההסכם בין העירייה לחברה, תאריך העירייה את תקופת החכירה לתקופה נוספת של 74 שנים, ותמורת זאת תקבל 10.4 מיליון דולר וכן חלק מזכויות החברה במקרקעין. העירייה תסכים לשינוי מטרת החכירה של המקרקעין על-ידי החברה, למטרת בנייה למגורים ומסחר.

במקביל חייבה העירייה את החברה, כתנאי נוסף בחתימת ההסכם, לפנות את השוק הסיטונאי, לשאת במשותף עם העירייה בעלויות פינוי ביתן ג' עד לסכום של 5 מיליון דולר, ולשאת במחצית עלויות שינוע גשר מעריב עד לסכום של כ-15 מיליון שקל.

העירייה סבורה, כי חוק מיסוי מקרקעין אינו חל על ההסכם, או כי ההסכם פטור ממס. אולם, מכל מקום, למען הזהירות, היא דיווחה על ההסכם בין הצדדים לרשויות מיסוי מקרקעין.

לדברי עיריית ת"א, מנהל מס שבח מקרקעין התעלם מסיבותיה המיוחדות של העיסקה ומהתמורה החוזית שנקבעה בין הצדדים, וקבע את שווי המכירה על סכום אסטרונומי של כחצי מיליארד שקל. כמו כן, המינהל חייב את עיריית תל-אביב בתשלום מס מכירה כנגזר מסכום זה.

העירייה מבקשת מבית המשפט להורות למינהל לבטל את שומות מס המכירה שנקבעו לעירייה.

(ו.ע 04/1167).