מתחם ביג: מתנהלים הליכים להפסקת השימוש בו כקניון; ביהמ"ש העליון: לא יתפקד כמסחרי

המרכז באילת הוקם על סמך בקשה לשימוש חורג ולא מכוח תוכניות מפורטות; "החברות לקחו סיכון"

בית המשפט העליון דחה אתמול (ג') בקשה לדיון נוסף בקידום תוכנית בנייה בהליך של שימוש חורג. המשנה לנשיא, השופט אליהו מצא, דחה את בקשתה של סופיריור כבלים בע"מ שהקימה את מרכז ביג באילת על סמך בקשה לשימוש חורג ולא מכוח תוכניות מפורטות.

עו"ד נעמי וייל, שייצגה את עמותת העצמאים באילת (לשכת המסחר), אמרה כי ההחלטה חשובה מפני שהשיטה של הקמת מרכזי קניות רחבי מימדים בתהליך של שימוש חורג היא נפוצה בכל הארץ. לדבריה, עכשיו ברור מאליו שמבנים כאלה הם בלתי חוקיים. וייל מציינת, כי במקביל מתנהלים הליכים בבית המשפט השלום בב"ש שמטרתם להפסיק את השימוש בנכס כקניון.

המבקשות, סופיריור כבלים וביג מרכזים מסחריים, בבעלות האחים יהודה ואברהם נפתלי, הקימו יחד מרכז מסחרי גדול באיזור התעשייה הישן של אילת. סופיריור ביקשה היתר בנייה להקמת מבנה תעשייה, בנוסף ביקשה היתר לשימוש חורג מתעשייה למסחר.

הוועדה המקומית אילת העניקה לסופיריור את כל ההיתרים שהתבקשו, אך לשכת המסחר שערערה על ההחלטה הביאה לביטולם.

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע קיבל את הערעור של סופיריור וקבע כי ההחלטה לתת לה להקים את המרכז המסחרי בדרך של שימוש חורג ניתנה כחוק.

בית המשפט העליון קיבל את הערעור של לשכת המסחר באילת, וקבע כי הקמת מרכז מסחרי רחב ממדים והפעלתו בהסתמך על היתר לשימוש חורג תוך עקיפת הכנסת תוכנית מפורטת, אינה דרך ראוייה.

העליון קבע, כי משנבנה המרכז המסחרי בטרם הסתיימו ההליכים בעניין אישור ההיתר לשימוש חורג, נטלו על עצמם החברות סיכון מודע ועליהן לשאת בתוצאות הסיכון שנטלו על עצמן.