קבוצת דלק, בבעלות איש העסקים יצחק תשובה, מרחיבה את היקף פעילותה בתחום הדלק בארץ

הקבוצה הקימה,באמצעות חברת הבת דלק נדל"ן וחברת דלק, חברה חדשה - דלק מתחמים קמעונאיים

קבוצת דלק, בבעלות איש העסקים יצחק תשובה, מרחיבה את היקף פעילותה בתחום הדלק בארץ החברה הקימה לאחרונה חברה נכדה, בשם דלק מתחמים קמעונאיים. החברה הוקמה במשותף ובחלקים שווים, ע"י שתי חברות מקבוצת דלק. האחת הינה חברת הבת דלק נדל"ן, והשנייה הינה חברת בת של חברת דלק פטרוליום, המצויה גם היא בבעלות קבוצת דלק.

הקמת החברה באה בעקבות החלטה אסטרטגית, אותה אימצה הקבוצה, לפיה, תרכוש קרקעות, המיועדות להקמת תחנות תדלוק ומרכזים מסחריים באזורי הביקוש, בפריסה ארצית. בנוסף, החברה תרכוש מגרשים, עליהם ניתן ליזום תוכנית לשינוי ייעוד למטרת תחנת תדלוק בשילוב מרכזים מסחריים.

מנכ"ל החברה החדשה הנו איש קבוצת דלק, יפתח הרחול, שאמר: " החברה החדשה תיזום ותקים תחנות ברישוי, בגודל 400 מ"ר ויותר, בכל רחבי הארץ ובימים אלה היא עוסקת באיתור מיקומים ומשאים ומתנים עם בעלי קרקעות".

מהחברה נמסר, כי תחנה ראשונה מסוג זה תקום באזור הוד השרון.

החברה תשנה בגישתה העסקית את הנהוג והמקובל כיום בשוק הדלק. בעוד שמרבית מחברות הדלק, למעשה, שוכרות את התחנה, או לחלופין, מספקות דלקים לבעל התחנה עבור הקרקע, הרי שעל-פי האסטרטגיה החדשה, החברה תפעיל את התחנה ע"י חברת האם, קרי, חברת דלק או גורם מטעמה, ובכך תחסוך את עלות דמי השכירות והתיווך.

נדבך חשוב בהפעלת תחנת הדלק הוא הקמת המרכז המסחרי במתחם התחנה, שטח מסחרי הנהוג לכנות 'חנויות נוחות'.

החברה תתמקד בפיתוח מרכזי המסחר ותנצל את חוזי המסגרת המצויים בידיה, עם רשת מנטה, חברת מקדולנד וקו-אופ.

בכוונת החברה להקים כעשר תחנות דלק בשנה בעלות הקמה בסך של כ-30 מיליון דולר בשנה.

אסטרטגית החברה מעלה תהייה, האם לא שמעו מנהליה על הבירוקרטיה הסבוכה של מוסדות התכנון בישראל. במידה והחברה תרכוש קרקעות, בניסיון לשנות את ייעודן, הרי שהיא צפויה להמתין בין 3-5 שנים עד לאישור התב"ע, ועוד פרק זמן נוסף של כשנה עד למתן היתר הבנייה. על-פי תוכנית המתאר הארצית לתחנות דלק (תמ"א 18) לא ניתן להקים עסק מסחרי בתחנת דלק, אלא רק עד שטח של 120 מ"ר. בהתחשב בתוכנית המתאר, ייתכן שבכוונת החברה לרכוש מרכזים מסחריים קיימים, מתוך כוונה להקים בתחומם תחנות דלק.

הקמת החברה באה לסגור את הפער שנוצר בשוק. כיום לחברת דלק, כ-10 תחנות דלק הכוללות חנויות נוחות של רשת מנטה, מתוך כ-200 תחנות דלק אשר בבעלותה. לחברת דור אלון לעומת זאת, כ-70 תחנות הכוללות חנויות נוחות של רשת אלונית, מתוך כ-150 תחנות דלק אשר בבעלותה.

חברת דלק נדל"ן, בראשותו של המנכ"ל, איליק רוזנסקי, מחזיקה בכ-87.5% מחברת דנקנר השקעות. לפני כשבועיים, הציעה חברת דלק נדל"ן הצעת רכש מוצלחת לרכישת יתר מניות חברת דנקנר,לפיכך החברה תיהפך מציבורית לפרטית ובשליטתה המלאה של חברת דלק נדל"ן. במחצית הראשונה של שנת 2004 החברה הציגה רווח נקי של כ-28.5 מיליון שקל. השקעות החברה בחברות כלולות מסתכם השנה לסך של כ-515 מיליון שקל, לעומת סך של כ-271 מיליון בשנה שחלפה. הגידול בהשקעות נובע בעיקר בשל השפעת איחוד דנקנר. כמו כן, בבעלות החברה כ-15 תחנות דלק המושכרות לחברת דלק ישראל.

דלק חברת הדלק, בראשותו של המנכ"ל, גבי לסט, מתמחה בהפעלה ומכירת דלקים ובהקמת התחנות. היקף המכירות של החברה הסתכם השנה לסך של כ-4.2 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-4.1 מיליארד אשתקד. מחד, קיים גידול הנובע מעלייה של כ-15% במחירי הדלקים, ומאידך ירידה של כ-2.8% בכמויות הנמכרות. בנוסף החברה איבדה השנה לקוח מוסדי גדול, מה שהביא השנה לירידה בהיקף ההכנסות בסך של כ-400 מיליון שקל. הרווח התפעולי של החברה הסתכם השנה בכ-52 מיליון שקל.

השילוב בין החברות יקנה לחברה המשותפת יתרון יחסי בשוק הדלק. יש לזכור, שהחברה החדשה תהנה מרוח גבית של קבוצת האם, דלק, אשר נכסיה מוערכים בהיקף כספי של 12.5 מיליארד שקל.

מרכזי המסחר במתחמי תחנות הדלק מהווים חלק נכבד מהכנסות התחנה. הרווח הגולמי המדובר במרכזים אלו עומד כל כ--35%-30% מהמכירות, וזו סיבה מספיק טובה להמשיך במגמה.

לאחרונה התבשרנו, כפי שפורסם ב"גלובס", שחברת הדלק סונול, בבעלות דדי ואיזי ברקוביץ, תקים רשת חנויות תחת השם SO GOOD בתחום התחנות שלה, ובכך תנצל את הפלטפורמה הנדלנ"ית והתנועה הקיימים בתחנות הדלק.

החברה מתכננת להקים 25 חנויות, בהן ימכרו מוצרי מכולת על בסיס הסכמי הסחר של קלאב-מרקט.

התחרות בענף הדלק מזמן אינה עוסקת בדלקים עצמם, כי אם במסחר הנלווה, כך למשל, חברת פז מפעילה כ-70 סניפים בפריסה ארצית עם רשת YELLOW, ובכוונתה להקים 30 סניפים נוספים, ואילו חברת דור, שבבעלות דודי ויסמן פועלת עם 60 סניפי סופר אלונית ברחבי הארץ.

החברות הגיעו למסקנה, כי המרווח הנהוג בתחום הדלק נמוך יחסית, ולכן יש ליצור מוקדי הכנסות נוספים במתחמי הדלק.

בסונול הולכים צעד קדימה וחושבים ליישם מודל, המיושם בחו"ל, שבו ישולבו החנויות בתחנות תדלוק עצמי. הצרכנים, שמשלמים עבור הדלק נדרשים לעשות זאת בתוך החנות, ובכך הם נחשפים למרכולתה.