תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בניינים מאופסי אנרגיה: המגמה העולמית של בנייה וסביבה ירוקה למשרדים כבר כאן

הסכם פריז של ועדת האקלים של האו"ם האיץ תהליכים וכעת גם אצלנו מנסים ליישם בנייה מאופסת אנרגיה - מבנים שמייצרים לעצמם את סך האנרגיה שהם צורכים • חברת אמות, שהקימה שלושה מגדלי משרדים בתקן הגבוה ביותר לבנייה ירוקה LEED PLATINUM, מחדשת את בניין אמות גבעתיים, שמתעתד להפוך מאופס אנרגיה - ומוטמעות בו מגוון טכנולוגיות חדשניות של בנייה ירוקה • "המבנה יכול להוות דוגמה ולהתוות דרך שתסייע בצמצום טביעת הרגל הפחמנית"

בניין אמות גבעתיים המחודש, החשיבה הירוקה תורמת לחברה ולעובד / הדמיה: Viewpoint
בניין אמות גבעתיים המחודש, החשיבה הירוקה תורמת לחברה ולעובד / הדמיה: Viewpoint

הכתבה בשיתוף אמות

בשנים האחרונות החלה מגמה עולמית של הקמת בניינים מאופסי אנרגיה - מבנים שמייצרים לעצמם את האנרגיה שהם צורכים. כלומר, הם אינם צורכים אנרגיה ממקורות חיצוניים או שסך האנרגיה שהם מייצרים שווה לסך האנרגיה שהם זקוקים לה, ומכאן השם "מאופסי אנרגיה". המגמה הגלובלית הזאת, שהגיעה גם לישראל, היא אחת התוצאות של הסכם פריז שנחתם ב-2015. בהתכנסות המדוברת של ועדת האקלים של האו"ם נקבעו כללים להפחתת פליטת גזי חממה, מזעור הנזק הקיים בעטיים וכן כיצד ייערך הטיפול בפליטה על ידי מדינות העולם. בין השאר הוחלט שם כי המדינות החתומות על ההסכם, וביניהן ישראל, יפעלו עד 2030 לקידום בנייה מאופסת אנרגיה.

ככל שבניין גבוה יותר, כך האתגר לאפס אותו אנרגטית גדול יותר. השיא עד היום עומד על 4.5 קומות של בניין. בישראל נמצא בעיצומו תהליך השיפוץ של בית פלאפון הוותיק, בניין אמות בגבעתיים. המבנה, שגובהו שבע קומות, מיועד לנסות ולפרוץ דרך ולהיות הבניין הגבוה ביותר בעולם שמאופס מבחינת אנרגיה. על שיפוץ הבניין והפיכתו לחדשני וירוק אמונה חברת אמות, שמחדשת אותו לפרויקט קמפוס אמות גבעתיים.

האדריכל חן שליטא, מנכ"ל חברת אלפא פרויקטים ירוקים, המתמחה בפרויקטים של איפוס אנרגיה, מסביר על האתגר בהפיכת המבנה בקמפוס אמות גבעתיים לחדשני ואקולוגי: "השטח העיקרי שבאמצעותו בניין מפיק אנרגיה הוא הגג. מדובר בשטח קבוע, גם בצמוד קרקע וגם בבניין של 10 קומות. לכן, ככל שהבניין גבוה יותר כך זה מאתגר יותר".

מה שמגדיל לדבריו את הסיכוי שקמפוס אמות בגבעתיים יצליח בסופו של דבר להפוך מאופס אנרגיה על אף גובהו, אלו טכנולוגיות חדשניות של בנייה ירוקה שמוטמעות במקום - כגון הצללה וחסימת קרני השמש בזגוגיות של המבנה, שימוש בווילונות חדשניים ועוד.

שליטא מוסיף כי הפרויקט בגבעתיים שונה למדי בנוף של בנייה ירוקה ושל בניינים מאופסי אנרגיה, מאחר שמדובר בשיפוץ של מבנה ושלד קיימים. "מכיוון שכך, הוא יכול להוות דוגמה לבניינים קיימים לביצוע מטמורפוזה שכזו - להתוות דרך מבחינת הטכנולוגיות שבשימוש, שמסייעות לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית".

הדוגמאות הכי טובות לפרויקטים דומים, שברוחם יחודש בניין אמות גבעתיים, הם של פרויקט ToHa של אמות, מגדל אמות אטריום וקמפוס אמות חולון, שנבנו בתקן האמריקאי המוכר והגבוה לבנייה ירוקה - LEED PLATINUM ושמים דגש על חדשנות אקולוגית. זו מוצאת ביטוי בנטיעת עצים, הקמת בריכות נוי והתאמת חזיתות הבניינים לתנאי האקלים.

אמות גבעתיים. חדשנות אקולוגית לצד מיקום נוח על גבול ת"א / הדמיה: Viewpoint
 אמות גבעתיים. חדשנות אקולוגית לצד מיקום נוח על גבול ת"א / הדמיה: Viewpoint

"תפיסה אדריכלית חדשה שמשלבת מספר תועלות"

קמפוס אמות גבעתיים ממוקם על הגבול עם תל אביב. מבנה עצמאי, שכולל משרדים, שטחי פנאי ומסחר, שטחים פתוחים, 450 מקומות חנייה ותשתית נרחבת המאפשרת התניידות באופניים וגישה נוחה לתחבורה ציבורית - קילומטר אחד בלבד מתחנת רכבת השלום והירידות לאיילון וכביש 4.

מיקומו המרכזי של המבנה, שפע מקומות חנייה, הסמיכות למסעדות, בתי קפה ומסחר, מגדילים את האטרקטיביות שלו.

שטח הבניין כולו הוא 17,500 מ"ר עם קומות גדולות של 2,500 מ"ר וכולל גם מתחם "רופטופ" על גג הבניין עם אפשרות לגינה לרווחת העובדים. הבניין מתאים לשמש קמפוס עצמאי - מעין וילה עירונית לחברה גדולה.

הבניין מחודש בהתאם לתקן LEED PLATINUM, המעיד על מובילות בחיסכון באנרגיה וקיימות בדרגה הגבוהה ביותר ושואף להגיע לאיפוס אנרגטי. הוא כולל, בין השאר, טכנולוגיות סולאריות להפקת חשמל עצמאי, הצללות חכמות שמאפשרות את מיקסום אור השמש ללא עלייה משמעותית בטמפרטורות, תחלופה גבוהה של אוויר ועוד. "לקחנו בעצם מבנה שאינו אקולוגי, והפכנו אותו לכזה" אומר שליטא.

הוא מסביר כי בהחלפת המעטפת החיצונית של הבניין שולבו מספר אלמנטים חדשניים שהוכנסו לשימוש בפעם הראשונה בישראל: "מדובר בתפיסה אדריכלית חדשה של חזיתות שמעניקות מספר תועלות בו זמנית. ראשית הן מייצרות אנרגיה מתחדשת, למשל באמצעות פאנלים סולאריים שמפיקים חשמל או מערכות שמשתמשות במי קולחין להשקיה; שנית תיכננו כאן תוספת של חלונות עם הצללות במקום הקירות החשופים - ואלה כאמור מכניסות יותר אור פנימה ומפחיתות את הצורך בחשמל, רק בלי הקרינה והחום. במשרדים כיום ניתן לראות שבחלק גדול מהזמן הווילונות סגורים והאור דולק וזאת כשיש בכלל אור שמש בחוץ. הסיבה לכך היא החום והסינוור. פה אנחנו צופים ש-90% מהזמן זה לא יקרה. לאור כל זאת, אנחנו מאמינים כי יש סיכוי טוב שהבניין, למרות גובהו, יצליח להיות מאופס אנרגיה", מוסיף שליטא.

ארגונים מחפשים סביבת עבודה ירוקה

כאמור, על פי הסכם פריז של האו"ם, עד 2030 בניינים חדשים יצטרכו להיבנות בשיטות ירוקות יותר. ב-2050 גם בניינים הישנים, שלא נבנו בהתאם לתקנים הירוקים החדשים, יהיו חייבים לעבור התאמות. יהיה צורך להתקין בהם מערכות שונות כדי להפחית את פליטת הפחמן. "זה לגמרי אפשרי ורבים היום מאמינים בכך ורואים את התועלת שבדבר, אומר שליטא. "סקטור הבנייה אחראי על 40% מפליטת הפחמן - ולכן חשוב מאד להתמקד בו".

מדובר במגמה שהיא לא רק אקולוגית, אלא הפכה כבר לסוג של תו תקן אצל חברות רבות. "אני עובד עם הרבה תאגידים בינלאומיים והם מציבים לעצמם דרישה חד משמעית - לפעול ממקומות ומשרדים ששומרים על הסביבה", מסביר שליטא ומוסיף כי "לא מדובר רק באיכות הסביבה, אלא גם בבריאות העובדים והרווחה שלהם וכן בערך כספי לחברה. סביבת עבודה ירוקה תורמת לעובדים בריאים יותר, מאושרים יותר, פרודוקטיביים יותר ומהצד השני, מעמיסה פחות הוצאות על העסק ומביאה יותר רווח".

הוא מסכם ואומר כי כעת, תהליך השיפוץ של קמפוס אמות גבעתיים נמצא בעיצומו ובהמשך השנה הוא צפוי לעמוד לבחינה של הקריטריונים לתקן LEED PLATINUM. "אני בטוח שנעמוד בכללים". האתגר הגדול מבחינתו, כאמור, לעליית מדרגה נוספת ולהגשים את המטרה להפוך את הבניין למאופס אנרגיה ויש לנו סיכוי טוב לכך".