נמלי הים מתעללים ביבואנים ומגדילים את עלויות היבוא, מס הארנונה מזנק - אך בשיח הציבורי עדיין מאשימים את בעלי העסקים
התורים המתארכים שנוצרו בתקופת הקורונה בכניסה לנמלי ישראל גרמו להפסדי עתק ליבואנים והיצואנים • בדוח של משרד האוצר נקבע כי העלויות הכבדות שסופגים בענף מתגלגלות לצרכנים • למרות שלאחרונה נראית הקלה בעומס, נראה שהוא ימשיך להיות מורגש ביוקר המחייה
בשנה האחרונה נרשמת האטה מתמשכת בקצב ההובלה הימית מסין לארה"ב, ונכון לספטמבר 2021 זמן השילוח ארוך ב-82.5% מהזמן טרום הקורונה • הלחץ על התובלה הימית לא צפוי להסתיים בקרוב
הרשויות בנמל פיליקסטו הודו שהמחסור החמור בנהגי משאיות תרם להיווצרותו של פקק ימי ענק • חברת הספנות הגדולה בעולם כבר הודיעה שלא תשלח לנמל את האוניות שלה, צעד שעלול להחריף את המחסור בסחורות בבריטניה
הרשויות בנמל פיליקסטו (Felixstowe) שבדרום-אנגליה הודו ביממה האחרונה כי המחסור החמור שנרשם בבריטניה בנהגי משאיות הוא "גורם מסייע" בפקק הימי שנוצר בו • המחסור בנהגים משפיע משמעותית על קצב פינוי המכולות, שעומד כעת על עשרה ימים בממוצע למכולה מלאה, במקום 4.5 ימים בעבר
עלויות השינוע בכל העולם ממשיכות לעלות: בתחילת השנה מקום במכולה סטנדרטית מסין לאזור הים התיכון עלה פחות מ-6,000 דולר. היום המחיר הוא יותר מכפליים • חברות הספנות מרוויחות מהזינוק בביקוש לשירותיהן, ואנחנו צפויים לשלם עוד יותר
נמל המפרץ הוא היחיד בישראל שמסוגל לקלוט אוניות ענק של עד 18 אלף מכולות • הנהלת הנמל הסינית טרם חתמה עם חברות הספנות הגדולות על קווים קבועים, והפעילות המלאה תתחיל רק ב־2022 • הצל שמעיב: כביש הגישה לנמל החדש יהיה מוכן רק בעוד כשנתיים, והעורף הלוגיסטי שלו מתעכב
הרשויות בסין סגרו מסוף מרכזי בנמל השלישי העמוס בעולם בשל מקרה קורונה אחד • המשמעות: הלחץ על שרשרות האספקה צפוי לגדול, המחירים עשויים לקפוץ והמשולחים מסין עלולים להיתקע
שני הנמלים החדשים שייפתחו בחיפה ובאשדוד עד סוף השנה יגדילו את מצבת הנמלים של ישראל מארבעה לשישה • עד כמה יושפעו זמני ההמתנה של האוניות, איך תשפיע התחרות על הנמלים הממלכתיים הישנים, ומדוע הוזלת השינוע לא תתגלגל להנחה במחירי הטלוויזיות
השביתה, שמתקיימת מזה שלושה ימים, כוללת גם את עובדי משרד הבריאות בנמלים, דבר שעשוי להביא לעצירת תנועת אניות לתוך הנמלים בפרק זמן של בין 24 עד 72 שעות • נשיא לשכת הספנות: "המצב עשוי להפוך לשיתוק מוחלט של הסחר הימי"
הנמל הפרטי "נמל המפרץ" שתפעיל החברה הסינית SIPG בחיפה ושיתחרה בנמל חיפה יתחיל לפעול רשמית רק בעוד כחודשיים, אך הערב עגנה בו אניה ראשונה ל"ניסוי כלים" במסגרתו היא תעמיס 1,500 מכולות ריקות בדרכן לטורקיה
שרת התחבורה הייתה יכולה להילחם בוועדים הגדולים בנמלים, אך במקום זה העדיפה להרוויח את תמיכתה הפוליטית של קבוצת הלחץ החזקה ביותר • התוצאה: לא מגייסים עובדים זמניים, והסחורות תקועות בפקק בים • בעיני, עדיף היה שתעשה "דיל" עם בוחריה
כך שיתק שיא בעומס בנמלים את קו הייצור של מפעל "שוקולד פנדה" • עלות ה"פקקים" שיוצרות האניות המחכות לפריקה עשויה להגיע ל-1.5 מיליארד שקל בחודש • בהתאחדות התעשיינים מאשימים את משרד התחבורה: "האירוע לא מנוהל מלמעלה"
במכתב חריף שנשלח היום לשרת התחבורה קוראים ראשי ארגוני התעשיינים, המסחר הספנות והמובילים להתערבות מהירה במה שהם מכנים "מצב חירום תפעולי בנמלי הים" • נכון לעכשיו 55 אניות מטען ממתינות בים ולא יכולות לכינס לנמלים בשל עומס מצטבר
יו"ר חברת נמל חיפה, אשל ארמוני, נערך לתחרות עם הנמל החדש שייפתח בקרוב בהפעלה סינית, ומחפש משקיעים שירכשו את הנמל הוותיק • בראיון לגלובס הוא אומר: "זה אתגר מטורף. נצטרך להתאמץ מאוד כדי להישאר במשחק"
חסימת תעלת סואץ ע"י ספינת "אבר גיבן" עשויה להאיץ משמעותית את מהלכי גיוס המימון לפרויקטי תשתית ישראליים הנמצאים כיום בתכנון ועלותם נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים • מטרת המיזמים: לחבר בין הים האדום לים התיכון ולרשת את המזה"ת וישראל בצינורות ומסילות רכבת
הסתדרות העובדים הכללית החדשהמסחר בינלאומימשרד התחבורהנמל אשדודנמל המפרץנמל חיפהנמלי ישראלספינותשביתה בנמליםתובלה ימית