איגוד חברות הפרסום דורש לדחות את השימוע לערוצים המסחריים

פנה בעניין ליו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש ; באיגוד טוענים כי השימוע שמתכננת הרשות השנייה הוא ניסיון לבצע מהפכה בתחום הפרסום בערוצים המסחריים - וזאת בצורה של מחטף

איגוד חברות הפרסום, באמצעות עו"ד אליעד שרגא, פנה ליו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, בדרישה לדחות את השימוע שהיא מתכננת לערוך בנוגע לערוצים המסחריים. לדבריו, אם לא ידחה השימוע מתכוון האיגוד לפנות לבית המשפט כדי לנסות ולקבל צו מניעה כנגד השימוע שיוזמת דאבוש.

במכתב שנשלח לדאבוש נטען כי "השינויים המתוכננים אינם אלא ניסיון לבצע מהפיכה רבתי בשידורי הערוצים 2 ו-10, המותירה את הזיכיונות אשר ניתנו לערוצים אלה כ'אות מתה'; ובתוך כך גם לבצע מהפיכה רבתי בתחום הפרסום בערוצים המסחריים - וזאת במחטף, וללא מתן אפשרות אמיתית לציבור להשמיע טיעוניו בקשר עם כך".

האיגוד מוטרד מכוונת הרשות "לקבוע מגבלה לגובה עמלת פרסום המותרת לקיזוז מהכנסותיו של הזכיין לצורכי תשלום תמלוגים וקביעת הוצאה לשידורים. לטענתו, המשמעות היא התערבות בוטה וקשה בשוק הפרסום על דרך של קביעת רף עליון לעמלת הפרסום. התערבות זו הינה מחוסרת סמכות וביסוס בדין והיא צפויה לפגוע משמעותית בהכנסות משרדי הפרסום, וליצור מהפכה של ממש בשוק הפרסום, ואף ייתכן כי תיצור בו קרטל".

כמו כן מודאג האיגוד משינויים במבנה השידורים ובתכנים המשודרים אשר לטענתו "צפויים להשפיע גם על התוכן הפרסומי המשודר בערוצים 2 ו-10, באורח משמעותי. כך, למשל, נראה כי עקב השינויים המתוכננים תרד רמת התכנים בצורה משמעותית, עובדה אשר תפגע בפרסומות שישודרו, ובצפייה בפרסומות. כמו כן, שינויים בזמן הלא תוכניתי ובמגבלות על הפרסומות עלולים להביא גם הם להשפעה מיידית על הפרסום. בעקבות האמור, משרדי הפרסום אף עלולים שלא להיות מסוגלים לעמוד בהתחייבויות כלפי לקוחותיהם (כגון באשר לרייטינג הצפייה בפרסומות, עלויותיהן, רמת האפקטיביות של פרסומות, ועוד)".

באיגוד מבהירים כי הם מעוניינים להגיש את עמדתם במסגרת השימוע, אך פרק הזמן של שמונה ימי עבודה וכן הסרבול של מכתב הרשות השנייה המציג את הנושא איננו מאפשר התייחסות ראויה. "סדר הזמנים הבלתי אפשרי, הניסוח העמום ומגבלת העמודים המיותרת מעלים דווקא חשש כבד לניסיון "לקבור קבורת חמור" את הזיכיונות הקיימים לערוצים 2 ו-10, ולשנות במחטף את פני הטלוויזיה ותחום הפרסום לטלוויזיה, מבלי לאפשר לציבור להביע עמדתו ומבלי לקיים דיון אמיתי ומקיף במהפכה זו" נכתב במכתב.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "המכתב עבר להתייחסות הלשכה המשפטית".