סיכום 2008 בשוק מוצרי הצריכה: תנובה, חוגלה וסנו עולות; שטראוס, קוקה-קולה ואסם יורדות

שוק המזון והמשקאות המבורקד רשם ב-2008 צמיחה כספית של 14.4% ; תנובה הובילה את הצמיחה בשוק, כמו גם בשוק החלב - ואילו שטראוס איבדה נתחי שוק בשני השווקים ; בשוק הנון-פוד נרשמה צמיחה מינורית בלבד

תנובה היא היחידה מבין 10 ספקי המזון והמשקאות בשוק, שהצליחה להגדיל בשנת 2008 את נתח השוק הכספי שלה. 4 הספקיות הבאות - שטראוס , אסם , החברה המרכזית (קוקה-קולה) ויוניליוור - איבדו אשתקד נתח שוק. כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

חשוב לציין כי כל 10 הספקים המובילים במזון ובמשקאות הגדילו בשנת 2008 את המכירות, אולם הספקים שהציגו צמיחה נמוכה מצמיחת השוק - איבדו נתח שוק. עוד יצוין, כי בשל עליות המחיר, צמיחה נמוכה במכירות עשויה לעתים להעיד על שחיקה ריאלית במכירות.

את הצמיחה הנמוכה ביותר במכירות רשמה יפאורה-תבורי (4%) ואחריה קבוצת שטראוס (5.6%).

נתוני סטורנקסט מבוססים על נתוני אמת של 70% מהמכר בשוק המבורקד ומשקפים את המכר הכספי לצרכן.

שוק המזון והמשקאות רשם ב-2008 צמיחה של 14.4% והסתכם ב-33.4 מיליארד שקל, לעומת 29.2 מיליארד שקל ב-2007. מכירותיה של תנובה רשמו ב-2008 צמיחה של 18%, הגבוהה מצמיחת השוק. במחירי מכר כספי לצרכן, גדלו מכירותיה של תנובה ב-2008 במיליארד שקל, והסתכמו ב-6.55 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 5.55 מיליארד שקל ב-2007. נתח השוק של תנובה גדל בהתאם מ-19% ל-19.6%. מקור כמחצית מהצמיחה של תנובה הוא בשוק מוצרי החלב.

השחקנית השנייה בשוק, קבוצת שטראוס, רושמת צמיחה של 5.6% בלבד במכירות, הנמוכה משמעותית מצמיחת השוק. מכירותיה של שטראוס הסתכמו ב-2008 ב-4 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 3.8 מיליארד שקל ב-2007. נתח השוק של שטראוס ירד בהתאם מ-13% ל-12%.

שטראוס מאבדת נתחי שוק גם בשוק החלב שבו היא רושמת צמיחה של 6.9% במכירות, צמיחה הנמוכה משמעותית מצמיחת השוק.

קבוצת אסם נאלצת להתמודד, בין היתר, עם גידול במכירות המותגים הפרטיים ועם שחיקת המחיר לצרכן בצל התחרות המתגברת. הדבר בא לידי ביטוי בנתח השוק של הקבוצה שירד בשנת 2008 ל-8.1%, זאת בהשוואה לנתח שוק של 8.4% שבו החזיקה ב-2007. מכירותיה של הקבוצה רשמו אומנם צמיחה של 10.3% והסתכמו ב-2.7 מיליארד שקל, אולם צמיחה זו הייתה נמוכה מצמיחת השוק.

מכירותיה של החברה המרכזית (קוקה-קולה) רשמו ב-2008 צמיחה של 12.7% והסתכמו ב-2.24 מיליארד שקל, לעומת 2 מיליארד שקל ב-2007 אולם, נתח השוק של קוקה-קולה יורד מ-6.8% ל-6.7%.

יוניליוור היא שחקנית נוספת המתמודדת עם צמיחת המותג הפרטי ועם שחיקת המחיר לצרכן. מכירות החברה צמחו ב-2008 ב-11.5% והסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל. במקביל, נתח השוק של החברה ירד מ-4% ל-3.9%. יוניליוור מאבדת נתח שוק גם בתחום הנון-פוד.

להוציא את יפאורה תבורי, השחקנית השביעית בשוק, שנתח השוק שלה ירד מ-2.2% ל-2% בלבד, כל יתר השחקניות - קובצת נטו , אנג'ל, טמפו ודיפלומט - הציגו ב-2008 צמיחה השווה לצמיחת השוק ושמרו על נתח השוק שלהן.

צמיחה גדולה בחלב

שוק מוצרי החלב (ללא מעדנייה) רשם בשנת 2008 את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מכלל מוצרי הצריכה השוטפת, שעמדה על 14.6%. היקף המכר הסתכם בכ-7 מיליארד שקל, לעומת 6 מיליארד שקל ב-2007.

תנובה, המובילה את השוק, הצליחה לבסס עוד יותר את כוחה כאשר רשמה צמיחה של 17% במכירות, הגבוהה מצמיחת השוק. היקף המכר הסתכם ב-4 מיליארד שקל ונתח השוק של תנובה גדל מ-56.9% ל-58.1%.

שטראוס לעומתה, צמחה ב-6.9% במכירות שהסתכמו ב-2008 ב-1.74 מיליארד שקל, לעומת 1.62 מיליארד שקל ב-2007. במקביל, ירד נתח השוק הכספי שלה מ-26.8% ל-25%.

השקת המותג מולר הביאה לצמיחה מרשימה במכירות של טרה ולגידול בנתח השוק. המכירות עצמן צמחו ב-26.4% והסתכמו בכ-563 מיליון שקל ואילו נתח השוק גדל מ-7.3% ל-8.1%.

השחקנית הרביעית בגודלה בשוק, מחלבות גד, צמחה בשיעור השווה לצמיחת השוק ושמרה על נתח השוק שלה, העומד על 1.9%.

הנון-פוד צמח ב-2.6%

בעוד ששוק המזון הולך וצומח, הצמיחה בשוק הנון-פוד הייתה מזערית, והסתכמה ב-2.6% בלבד.

חוגלה-קימברלי המשיכה להוביל את השוק ורשמה צמיחה של 6% במכירות, הכפולה מצמיחת השוק. נתח השוק של החברה עלה במקביל מ-18.3% ל-18.9%. מכירות החברה הסתכמו ב-961 מיליון שקל.

גם השחקנית השנייה בשוק, סנו , הציגה צמיחה הגבוה מצמיחת השוק (6.5%) ונתח השוק שלה עלה מ-16.7% ל-17.4%.