מנכ"לית לגנא הולדינגס יעל מילר ל"גלובס": "לחברה אין היום הרבה מה להציע"

גלובס tvמנכ"לית חברת הנדל"ן הציעה היום באסיפת מחזיקי האג"ח למנות נציגות עמה ניתן יהיה להגיע להסדר חוב ■ אזורים רכשה לפני שנתיים את לגנא מיעקב אנג'ל לפי שווי של כ-600 מיליון שקל והיום היא נסחרת לפי שווי של 24 מיליון שקל בלבד

"כרגע אין הצעה להסדר חוב, אך לאחר ששלוש סדרות האג"ח ימנו נציגויות יהיה מו"מ בין הסדרות לחברה. ללגנא הולדינגס אין היום הרבה מה להציע" - כך אומרת יעל מילר, מנכ"לית לגנא הולדינגס חברה בת (88%) של אזורים ל"גלובס".

לגנא הולדינגס היא המקור של מרבית בעיותיה של חברת אזורים. החברה סיימה את 2008 בהפסד ענק של 94 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת שהסתכם ב-113 מיליון שקל. לחברה גרעון בהון עצמי של 134 מיליון שקל וראוי החשבון של החברה צירפו הערת "עסק חי" לדוחות.

מילר אמרה היום באסיפת אג"ח שהתקיימה בתל-אביב: "ללגנא אין מקור להחזר הקרן מעבר לשנה הקרובה. הריבית תשולם ב-2009 אך אין מעבר לזה נכסים. זה בעייתי לבחון היום את שווי המניות של אנגל אירופה, אבל זה מה שיש היום. לטעמי צריך לבצע מהלך משותף לכל סדרות האג"ח בקבוצת לגנא. אנגל משאבים זה נכס טוב, אבל אתם רחוקים ממנו. כדי להתקרב זה צריך להיות במסגרת מו"מ. צריך לפעול בשיקול דעת".

חברת אזורים רכשה בסוף 2006 את לגנא מידי יעקב אנג'ל לפי שווי של כ-600 מיליון שקל. העסקה הושלמה בפברואר 2007 ומאז המניה ידעה כיוון אחד וכיום היא נסחרת לפי שווי של 24 מיליון שקל בלבד. זאת הייתה ככל הנראה הטעות הגדולה ביותר של שעיה בוימלגרין שהביאה למצב הפיננסי הקשה בו נמצאת היום אזורים.

אזורים נאלצה בדוחות האחרונים לבצע הפחתה של 242 מיליון שקל בערך המוניטין שנוצר ברכישת קבוצת לגנא. כיום החברה רשומה בספריה בערך של 173 מיליון שקל, אך יתכן וגם שווי זה עדיין רחוק כנראה ממחיר השוק.

מילר התייחסה לרעיונות שהועלו בחודשים האחרונים איך לפתור אזורים תפתור את הביעה של לגנא. בין השאר הועלה רעיון לחלק את מניות לגנא כדיבידנד בעין לבעלי המניות של אזורים. "אזורים היא בעלת השליטה בחברה ואני לא יכולה לדבר בשמה או להתחייב בשמה. גם באזורים יש שינוי דרמטי בהנהלתה החברה וההנהלה החדשה תצטרך לקבל עמדה לגבי לגנא", אמרה מילר.

המינוף האדיר של לגנא בלתי נתפס: התחייבויות שוטפות של כמיליארד שקל והתחייבויות לזמן ארוך של כמיליארד שקל נוספים. לגנא צופה מחסור במקורות נזילים לפירעון התחייבויותיה החל מהרבעון השני של שנת 2010 בסך של 51מיליון שקל. לגנא גייסה אג"ח במאי 2006 בהיקף של 150 מיליון שקל. ריבית של 6.4%.

שני התשלומים ב-2009 (בסוף החודש ובסוף חודש נובמבר) ישולמו במועדם. בימים הקרובים ישתחרר פיקדון של 6.5 מיליון שקל והתשלום הקרוב מובטח ובנוסף יש בחשבון נאמנות את התשלום הבא. גם דמי הניהול מהחברות הבנות משועבדות לטובת מחזיקי האג"ח.

בעבר רשות ניירות ערך לא אישרה את רישום אגרות החוב של לגנא הולדינגס למסחר בבורסה כיוון שדעתה לא הייתה נוחה בגלל הסכמי הניהול השונים בין החברות בקבוצה. הנושא נמצא היום בדיון במטרה להפחית את דמי הניהול שחברות הבת משלמות לאנגל.

הנכס העיקרי של לגנא זה מניות אנגל אירופה (76%) והמניות משועבדות לטובת מחזיקי האג"ח. לגנא פעילה בתחום הנדל"ן, וחשופה למזרח אירופה דרך קרקעות שרכשה במטרה ליזום פרויקטים. "נכון שכרגע יש משבר אבל האסטרטגיה של כניסה לאירופה הייתה באותה תקופה נכונה", ציינה מילר.

הנכסים עיקריים של החברה מלבד מניות אנגל אירופה: מבנה מסחר ומשרדים בחיפה (7 מיליון שקל), מגרש למגורים בחיפה (11 מיליון שקל) 50% במרכז דיור בראשון לציון (32 מיליון שקל) ו-1.4% ממניות אנגל משאבים.

נאמן האג"ח, עו"ד דן אבנון מהרמטיק נאמנות, התבקש לשלוח מכתב לאזורים ולבקש ממנה שלא לבצע דיספוזיציה במניות לגנא על מנת להעניק למשקיעים זמן סביר לשמור על זכויותיהם. בסוף הישיבה הוחלט על אסיפה נדחית על רקע קשיים במינוי של נציגות למחזיקי האג"ח. הבעיה במינוי של נציגות שלמרבית המוסדיים יש אחזקות בחברות שונות בקבוצה (אחזקות צולבות) ויש ניגודי אינטרסים. נציגי בית ההשקעות פסגות ומוסדיים אחרים מתכוונים להיפגש עם נציגי האוצר כדי לדון בנושא.