מנכ"ל אינקרדימייל, עופר אדלר: "ההצלחה של טוויטר מדגישה את הטעויות של פייסבוק"

"פייסבוק בנו מוצר מדהים אך בחרו להתמקד בבניית פרופיל אישי למשתמש, שזמין אך ורק לאותם אנשים שהוא מגדיר כ'חברים'; לכן, הגישה של פייסבוק מוטעית בעיניי"

כשעופר אדלר, מנכ"ל אינקרדימייל ואחד ממייסדיה, מתחיל לדבר על אינטרנט, ולא רק בהקשר של אינקרדימייל, קשה שלא להבחין בברק בעיניו. כמו ילד קטן, שרק קיבל לידיו צעצוע חדש, הוא מראה התלהבות כמעט מכל פיתוח אינטרנטי חדש.

בימים אלה אין בעולם האינטרנט מילה חמה יותר מאשר טוויטר (Twitter) - האתר שמאפשר לנרשם בו לכתוב טקסט בן עד 140 תווים ולחשוף אותו לעיני כל, החל מאופרה ווינפרי וכלה בשכן ממול. "ההתפתחות של טוויטר מאוד מעניינת מבחינה אנתרופולוגית", אומר אדלר. "אני לא רוצה להשתמש במילה 'טעות', אך אם פייסבוק (Facebook) היתה מתפתחת אחרת, טוויטר לא היה קיים היום".

"ההצלחה של טוויטר הדגישה את הצורך של המשתמשים ליצור קשר גם עם אנשים שאינם מוגדרים כ'חברים'. פייסבוק בנו מוצר מדהים, אך הם בחרו להתמקד בבניית פרופיל אישי למשתמש, שזמין אך ורק לאותם אנשים שהוא מגדיר כ'חברים'. לעומת זאת, בפייסבוק לא מאפשרים - למרות שיכלו לעשות זאת בהשקעה זניחה - להיות בקשר עם אנשים שלא מוגדרים כ'חברים'. לכן, הגישה של פייסבוק היא מוטעית בעיניי".

מי מאיתנו שנרשם בפייסבוק ומקבל זימון להיות חבר של מאן דהו, מכיר את אי-הנעימות המלווה לעתים את חוסר הנכונות לאשר את הזימון, ובכך להגיד לאותו מאן דהו 'אינך חבר שלי'. "כאן טמון הקסם של טוויטר. זה אתר שפועל בלי אי-הנעימות הזו".

אדלר לא פוסל רכישה של טוויטר בידי אתר אחר שמפעיל רשת חברתית, לאו דווקא פייסבוק. "טוויטר הוכיחו כי כשמתמקדים במשהו, ולא מתפזרים על הרבה תחומים - מצליחים. כרגע לפייסבוק יש הרבה 'על הראש', ולא נראה לי שהם ימהרו לרכוש את טוויטר".

טוויטר, כמו רוב האתרים דוגמתו, עדיין אינו רושם הכנסות, לא מהשירות עצמו ולא מפרסום, אך אדלר אופטימי לגבי היום שבו זה יקרה. "התוכן בטוויטר הוא אך ורק טקסט, ולכן הוצאות האחסון (Storage) של החברה הן נמוכות, ובעתיד יהיה לה קל להגיע לרווחיות".