ערב יום ראשון הפך ליקר ביותר בטלוויזיה בארה"ב

ימי חמישי עדיין רושמים רייטינג גבוה, אבל השילוב של משחקי הפוטבול יחד עם סדרות פופולריות כמו "עקרות-בית נואשות" הפך את יום ראשון לאטרקטיבי ביותר עבור המפרסמים בטלוויזיה בארה"ב - והמחירים בהתאם

האם יום ראשון הוא יום חמישי החדש? מנתוני הסקר השנתי של מגזין "אדוורטייזינג אייג'" בנושא מחירי הפרסומות ברשתות השידור השונות, עולה כי ערב יום ראשון הוא הערב היקר ביותר עבור המפרסמים בטלוויזיה.

ערב יום ראשון איננו כולל רק משחקי פוטבול אמריקני: כך, למשל, פרסומת בת 30 שניות בזמן הסדרה "עקרות-בית נואשות" של רשת ABC נמכרת בכ-228,851 דולר בממוצע.

האם יום חמישי, הערב שאירח פעם את כל התוכניות הנוצצות - מ"הוואי 0-5" ו"מגנום פי איי" ועד "חברים" ו"אי-אר" - איבד מעט מזוהרו בקרב רוכשי הפרסומות בטלוויזיה?

בחישוב דולרי פשוט, נדמה כי יום חמישי בהחלט איבד משהו ממשיכתו. בסתיו הנוכחי, רכישת פרסומות פריים-טיים בכל אחת מהתוכניות המשודרות ברשתות השידור ביום ראשון תעלה למשווק כ-2.23 מיליון דולר בממוצע, לפי נתוני הסקר של "אדוורטייזינג אייג'". אותה הרכישה ביום חמישי תעלה 2.03 מיליון דולר בממוצע.

פונקציות שונות

לא מדובר בהבדל עצום, אבל יום ראשון בהחלט גובר על יום חמישי כבר כמה עונות. רוכשי הפרסומות מאמינים כי שני הערבים קיבלו על עצמם פונקציות שונות עבור המשווקים: יום חמישי נותר חשוב עבור המפרסמים המקדמים אירוע בסוף השבוע - פרימיירה של סרט או מכירה מיוחדת בחנות קמעונאית כלשהי. ערב ראשון מסתבר כזמן טוב להעלות מודעות למוצרים ושירותים חדשים - וזאת בגלל מספר הצופים העצום שהוא מושך. משחקי הפוטבול מושכים קהל נרחב לשאר התוכניות המשודרות באותו הערב, בעוד הרייטינג של התוכניות המשודרות ביום חמישי נופל בהדרגה זה כמה שנים.

"ערב חמישי איבד מעט מזוהרו, לפחות מבחינת המחיר, אבל אם אתה קמעונאי או אולפן סרטים - למעשה אין אף ערב אחר", אומר איירה ברגר, מנהל שידורי הרשת בסוכנות העצמאית ריצ'ארדס גרופ. "זה הערב הגדול שלך, ואתה לא יכול לעבור ליום ראשון", הוא מוסיף. הבחירה ביום אחר במקום השני, לדעתו, "תלויה לחלוטין בקטגוריה".

עם זאת, כמה מהקניינים תוהים אם התוכניות המשודרות ביום ראשון אכן היו כה יקרות לולא משחקי הפוטבול המשודרים באותו היום. משחקי "כדורגל של יום ראשון" (Sunday Night Football), המשודרים ברשת NBC, הם התוכניות היקרות ביותר עבור מפרסמים השנה, ורשת פוקס נהנית משידור משחקי הכדורגל בשעות אחרי-הצהריים המאוחרות ובשעות הערב המוקדמות.

"תחום הספורט חסין להקלטה דיגיטלית (הכוונה למכשירים כמו TIVO), כך שהם בהחלט מסוגלים לבקש מחיר גבוה", אומר דון סימן, סגן הנשיא האחראי על ענייני מחקר התקשורת בחברת MPG, השייכת להאבאס. לדברי סימן, "הפוטבול פשוט הורג את ההקלטה הדיגיטלית... אנשים כבר מסתכלים בטלוויזיה, וזה נשפך לשאר לוח השידורים".

לא רק פוטבול

אבל פוטבול הוא לא הדבר היחיד המשודר ביום ראשון בלילה. הסדרה "עקרות-בית נואשות" של רשת ABC, שפרסומת בת 30 שניות במהלכה נמכרת כאמור בכ-228,851 דולר בממוצע, היא גם פופולרית; "אחים ואחיות", הסדרה המשודרת אחריה - והגובה 140,445 דולר בממוצע עבור אותה הפרסומת - איננה חלשה אף היא.

לא כדאי להקל ראש גם בתוכניות האנימציה של פוקס: "הסימפסונ'ס" זוכה בממוצע ל-201,920 דולר לפרסומת, ו"פמילי גיי" (Family Guy) נהנית מממוצע של 214,750 דולר. אפילו The Cleveland Show נהנית מאחד המחירים הגבוהים עבור תוכנית חדשה הסתיו: 158,701 דולר.

אולם, בכיר אחד בתעשיית הקניינות חושב כי הערבים אינם כה שונים זה מזה מבחינת הקהל והתמחור. "אם מסירים את משחקי הכדורגל, הנהנים מבסיס פרסום נרחב יחסית לשאר התוכניות בפריים-טיים - הימים דומים זה לזה מאוד", אומר ג'ון ספירופולוס, סגן הנשיא הבכיר לענייני מחקרי שוק בחברת MediaVest שבבעלות קבוצת פובליסיס.

ערב יום ראשון הפך ליקר