אלוביץ' במו"מ מואץ: השלמת עסקת בזק צפויה בימים הקרובים

במסגרת העסקה הגדולה ביותר בשנים האחרונות בשוק התקשורת, שאול אלוביץ' רוכש השליטה בבזק ב-6.5 מיליארד שקל ■ עפ"י הסיכום עם משרד התקשורת, העסקה צריכה להיסגר עד 24 באפריל

עסקת העברת השליטה בבזק נמצאת לקראת סיכום ועל פי הערכות ייתכן שעוד השבוע יתבצע ה"קלוזינג" (השלמת העסקה). במסגרת העסקה ירכוש איש העסקים שאול אלוביץ' את השליטה (גרעין שליטה של 30.6% מהמניות) בחברת בזק מידי קבוצת אייפקס-סבן-ארקין, תמורת 6.5 מיליארד שקל.

במשרד התקשורת נערך דיון מסכם לגבי אישור העסקה בסוף השבוע האחרון וגובשו כמה תנאים אחרונים שיידרשו מאלוביץ', ועל פי המסתמן העסקה צפויה להיסגר עד סוף השבוע במטרה להשלימה לפני יום העצמאות.

ההסכם בין הצדדים קובע שעד ה-24 באפריל, העסקה צריכה להיסגר. רשות ההגבלים העסקיים הייתה הגורם שאיתו צריך היה אלוביץ' לסגור את התנאים המרכזיים, שכן ללא תנאים אלה גם משרד התקשורת לא יכול היה להתקדם בבדיקה ואישור העסקה. בנוסף, העסקה צריכה לקבל אישורים ממשרד הביטחון, ועל פי גורמים שמקורבים למגעים, משרד התקשורת נשאר בעצם הגורם היחידי שאיתו עוד מנהלים מו"מ ושמעלה דרישות חדשות לאישור העסקה.

עסקת בזק היא העסקה הגדולה ביותר שנעשתה בשוק התקשורת בשנים האחרונות ולה יש משמעויות רחבות על כל מבנה הענף. העסקה הובילה למכירת חברת 012 סמייל שהייתה בבעלות אלוביץ' ליוסי מימן, והיא תוביל לכך שאלוביץ' ייאלץ לוותר על השליטה בחברת yes לטובת משקיע חדש שהוא נדרש לחפש. למעשה, כרגע כל הצדדים מחכים לאישורים אחרונים מצד משרד התקשורת.

רשות ההגבלים קבעה שאלוביץ' יחויב למכור את מניותיו ב-yes (לאחר שרכש את כל מניות המשקיעים הקטנים בחברה) וזאת על מנת לאפשר לבעל מניות חדש לרכוש חבילת מניות גדולה שתאפשר לו שליטה ב-yes. כידוע, אלוביץ' לא הצליח להגיע להבנות לרכישת קונה לחלק שלו ב-yes (לפני רכישת חלקם של המשקיעים הקטנים) ולכן רשות ההגבלים נתנה לו "גרייס" להשלמת עסקת המכירה לאחר שישלים את רכישת החלק של בעלי המניות הקטנים ובכך יציע חלק של 50.2% ממניות yes למשקיע חדש.

תנאי נוסף שנקבע הוא איסור העברת מידע בין יורוקום-נוקיה, באופן שיבטיח שמכשירי נוקיה יימכרו בצורה דיסקרטית לכל אחד מהמפעילים והעובדה שאלוביץ' הוא הבעלים של יורוקום-נוקיה, לא תיתן שום יתרון לפלאפון מקבוצת בזק ברכש מכשירים.

לעומת זאת, רשות ההגבלים החליטה שלא להתערב בשוק המרכזיות ולא התנתה תנאים למרות שאלוביץ' פעיל בשוק המרכזיות באמצעות שיווק מרכזיות פנסוניק באמצעות יורוקום תקשורת דיגיטלית, ומאידך בזק בינלאומי פעילה בשוק זה באמצעות שיווק של שורת מרכזיות מיצרנים מתחרים.