ביטוח לטלפון הסלולרי: האם שווה לקחת את הסיכון?

מבדיקת "גלובס" ואתר "כמהזה" עולה כי בסלולריים מתקדמים לא תמיד משתלם לבטח את המכשיר: במקרה של תיקון ההשתתפות העצמית גבוהה לעתים מ-1,000 שקל ■ כשמדובר במכשיר ישן לרוב הביטוח כלל לא משתלם

האם כדאי לשלם לחברות הסלולר עשרות שקלים בחודש כדי לבטח את הסלולרי, או שבחישוב הכולל עדיף לשלם רק על תיקון נקודתי בעת הצורך? בשיתוף אתר "כמה זה?" להשוואת מחירי התקשורת (www.kamaze.co.il) בדק "גלובס" את השירותים המוצעים, מה כוללת האחריות שמספקות חברות הסלולר ומה האלטרנטיבות מחוץ להן.

בחברות הסלולר מדווחים כי הגידול ברכישת "מכשירים חכמים" הביא לעלייה ברכישת ביטוח. על-פי בדיקת "כמה זה", יש בזה היגיון חלקי: "תיקון מכשירים מתקדמים יקר יחסית גם במעבדות הפרטיות", אומרת ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר, "לעומת מכשירים ישנים ופשוטים, שעבורם מוצעות אלטרנטיבות מוזלות משמעותית במעבדות אלו. בכל מקרה, יש לזכור כי גם סכומי ההשתתפות העצמית רחוקים מלהיות זולים, ככל שהמכשיר מתקדם - ולכן יש לחשוב היטב, גם בהתאם לאופיו של בעל המכשיר, האם תשלום קבוע עבור שירות תיקונים הוא אכן עסקה כדאית".

ואכן, מהבדיקה עולה שכשמדובר במכשירים מתקדמים, העלות החודשית נעה סביב 50 שקל בממוצע, וההשתתפות העצמית עומדת על מאות שקלים, כך שההוצאה על הביטוח יכולה להגיע בשנה לסכום של 700 שקל. תיקון נקודתי עולה סכום דומה או נמוך מזה, כך שהכדאיות של רכישת ביטוח מוטלת בספק. הכדאיות אף יורדת כשמדובר במכשירי סלולר ישנים יותר.

כך, למשל, עבור שירות תיקונים של מכשיר נוקיה N97 ישלם לקוח בין 30 ל-60 שקל בחודש בחברות הסלולר (ובחישוב שנתי - 350-700 שקל), כשמחיר תיקון מסך במעבדות הפרטיות נע לרוב סביב 250 שקל. סביר להניח שעבור לקוח ממוצע, ישתלם יותר טיפול נקודתי.

ההשתתפות העצמית במקרה של גניבה או אובדן נעה בין 600 שקל באורנג' לכ-1,500 שקל אצל המתחרות - נוסף לתשלום הקבוע במשך חודשים ארוכים, וגם כאן השיקול הוא עד כמה נוטה הלקוח לזנוח את מכשירו הנייד במקומות שונים, ומה הסבירות שייגנב.

אגב, במקרה הזה מציעה חברת סלקום גם תשלום חודשי גבוה יחסית למתחרות וגם השתתפות עצמית גבוהה (לרוב מקזזים השניים זה את זה).

מעבדות פרטיות: שווה להשוות מחירים

האלטרנטיבה לשירות התיקונים של חברות הסלולר הן מעבדות שירות פרטיות, המציעות תיקונים נקודתיים ולרוב גם אחריות עליהם. מבדיקת "כמה זה" עולה כי במכשירים המתקדמים - מכשירי כף יד, מסכי מגע ובעלי פונקצית מתקדמות - העלויות במעבדות אלו אינן תמיד זולות משמעותית.

מחירי הבדיקה הם 90-100 שקל לבדיקה, כשלרוב הוא מזוכה ממחיר התיקון, אם מתבצע במקום. התיקון מתבצע בטווח של כשלושה ימי עבודה, ואם לא נדרשת הזמנת חלקים מיוחדים המכשיר מתוקן פעמים רבות עוד באותו היום (ועד 3 ימים). אחריות לתיקון ניתנת במעבדות לתקופה של 3-6 חודשים, ומחירי התיקונים נעים בין 100 שקל לתיקון הפשוט ביותר ועד כ-1,000 שקל להחלפת מסך. במכשירים הוותיקים יותר, שאינם מתקדמים, עלויות התיקון נמוכות מאוד יחסית.

כך למשל עלות החלפת מסך במכשירים פשוטים נעה בין 150 ל-200 שקל, ועלות תיקון או החלפת רמקול כ-100 שקל. על פי נתוני המעבדות, מדובר בשתי תקלות נפוצות במיוחד בקרב לקוחות הסלולר.

דווקא כשמדובר במכשירים כאלה, יש לציין, עלולים הלקוחות להיתקל בבעיות מול חברות הסלולר, כמו טענה על מחסור בחלפים, תיקונים חלקיים וניסיונות לשכנע את הלקוח לשדרג את המכשיר.

6 שיקולים ברכישת שירות תיקונים בחברת הסלולר

1. שנת אחריות ראשונה: לקוח שרוכש מכשיר חדש בלבד, זכאי לשנת אחריות יצרן אחת, שבה החברה חייבת להשתמש בחלפים מקורים של היצרן. עקב כך, רוב החברות גובות בשנה הראשונה עלות מוזלת עבור השירות ובשנה השנייה מעלות את הסכום.

2. תדירות השימוש: בדקו כמה פעמים ביקרתם במרכז השירות של החברה במטרה לתקן את המכשיר. אם התדירות גבוהה, כדאי לכם לשקול לרכוש את שירות התיקונים. אם התדירות נמוכה ואתם מאלו ששומרים על המכשיר "בצמר גפן" - שקלו לוותר על השירות לפחות בשנה הראשונה.

3. אחריות: בדקו מה כוללת האחריות, האם אתם זכאים למכשיר חלופי בעת תיקון, לאיזה מכשיר, ובאילו מקרים הביטוח לא תקף.

4. והשתתפות העצמית: חשוב לקחת בחשבון את עלות ההשתתפות העצמית שאינה זניחה ולעתים מגיעה לאלפי שקלים.

5. בעלי מכשירים פשוטים: ניתן לתקן מכשירים ותיקים גם דרך מעבדות פרטיות שמציעות במקרים רבים תיקונים זולים יותר עם אחריות.

6. לקוחות עסקיים וארגונים גדולים: אם אתם לקוחות עסקיים או עובדים בארגונים גדולים (עובדי מדינה, חברות ממשלתיות וכו'), תוכלו לקבל הנחות ומסלולי שירות ואחריות משתלמים יותר. ברוב המקרים, העלות מגולמת בתוך העסקה הכוללת (מסלולים אלה יכולים להשתנות בהתאם לגודל וליכולת המיקוח של הארגון). בנוסף, לקוחות בעלי יותר מקו אחד (משפחות) יכולים לקבל הנחה על השירות לכלל המשפחה.

המידע נאסף בעזרת מומחי "כמה זה?"

ואם האייפון מתקלקל אחרי שנה?

האייפון אינו נכלל בשירות ובאחריות שמציעות חברות הסלולר, בעיקר משום שאין מעבדות אפל בישראל לתיקון המכשיר. הלקוחות מקבלים אחריות יצרן של חברת אפל למשך שנה המכסה תקלות טכניות שנגרמו מייצור המכשיר (תקלות חשמליות, כיבוי של המכשיר, מסך שלא עובד ועוד). אחריות יצרן אינה כוללת לדוגמה תיקון מכשיר שנפל למים או מסך שנשבר.

אם התקלה מתרחשת בשנה הראשונה ונכללת באחריות היצרן, אתם זכאים לקבל אייפון חדש (מאותו הדגם) בכל חברות הסלולר ללא תשלום נוסף וללא המתנה.

מה קורה במקרה של תקלה שאינה במסגרת אחריות היצרן, או בתום השנה הראשונה? בסלקום תוכלו לשלוח המכשיר למעבדת תיקונים בחו"ל וחזרה, כשעלויות התיקון והמשלוח יחולו עליכם במלואן (בתיאום מראש). בינתיים תקבלו מכשיר חלופי מהחברה.

אורנג' ופלאפון מציעות שירות ואחריות, אך כמו בכל ביטוח יש תנאים והגבלות, כאשר באורנג' נדרשת התחייבות של שנה והעלות לשנה נעה בין 468 שקל לשירות תיקונים בלבד, ועד 948 שקל לשירות תיקונים ואחריות על אובדן וגניבה. השתתפות עצמית במקרה של אובדן, גניבה או טוטאל לוס מגיעה למאות שקלים וניתנת למימוש פעם אחת בלבד בשנה.

גם בפלאפון מציעים שירות בסיסי (50 שקל לחודש) המאפשר קבלת מכשיר חלופי במקרה של תקלה בהשתתפות עצמית מוזלת של כ-400 שקל, ושירות כולל, בעלות של 80 שקל לחודש, המאפשר קבלת מכשיר חלופי גם במקרים של אובדן או נזק בלתי הפיך. ההשתתפות העצמית: 400-1,300 שקל.

החלפת מסך במעבדה: 400 עד 700 שקל

תיקון במעבדה פרטית מבטל את אחריות היצרן על המכשיר, או אחריות כלשהי שיש לחברות הסלולר. מחירי הבדיקה 90-140 שקל. אם התיקון מתבצע במעבדה בה נבדק המכשיר, לא תחויבו במחיר הבדיקה.

במכשירי אייפון נראה כי התקלה השכיחה ביותר היא החלפת מסך, וכן בעיות אחרות שקשורות במסך המגע. החלפת מסך תעלה לכם במעבדה פרטית בין 400 ל-700 שקל.

* הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים, לוויין וטלפון בישראל.

22
 22