התמ"ת יקים מוקד טלפוני ואתר ייעודי בנושא תקנות ההחזר הכספי

הכריז על קמפיין צרכני נרחב בשיתוף המועצה לצרכנות ■ כחלק מהקמפיין יופעלו לטובת הציבור ובתי העסק שלל ערוצי מידע בנוגע לתקנות, שצפויות להיכנס לתוקף ב-14 בדצמבר

3 שבועות לפני כניסת תקנות ההחזר הכספי לתוקף, ניכר כי האווירה מתחממת: בעלי העסקים מוטרדים מההשפעה שתהיה לתקנות על ההתנהלות היומיומית שלהם, ובמשרד התמ"ת חשים שיש צורך במהלך הסברתי.

תחת הכותרת "צרכנות הוגנת" הכריז היום (ג') המשרד על קמפיין צרכני נרחב בשיתוף המועצה לצרכנות בחודש הקרוב - מהלך שקידם המשרד בחודשים האחרונים. כחלק מהקמפיין יופעלו לטובת הציבור שלל ערוצי מידע - מוקד טלפוני מיוחד, אתר אינטרנט, עמוד פייסבוק וחוברת מידע לבתי העסק.

בין השאר הציג המשרד מחקר שערך באחרונה מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, בראשות בני פפרמן, ולפיו כ-70% מאמינים כי תקנות ההחזר הכספי יגדילו את כוחם של הצרכנים בישראל ויתרמו לרווחתם; 64% מעדיפים לקבל החזר כספי במקום שובר החלפה או זיכוי; ו-20% מעריכים כי יקנו יותר מוצרים ושירותים הודות לתקנות החדשות - כך שלבתי העסק יש הרבה מה להרוויח מהמציאות החדשה.

בדרך לרשות עצמאית לסחר הוגן

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, אמר כי ההסברה תתבצע בשני שלבים: הראשון יפנה לבתי העסק ויכלול מודעות הסברה בעיתונות, הקמת מוקד טלפוני ייעודי לשאילתות ועליית אתר אינטרנט המכיל את כל המידע אודות התקנות; והשני - שפניו כלפי הצרכן - יכלול קמפיין שקופיות במדיה הטלוויזיונית, מוקד טלפוני ייעודי לשאילתות ומידע מלא באתר האינטרנט.

סגנית שר התמ"ת והאחראית על תחום הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, הוסיפה כי "הצעד הנוכחי ישפיע באופן דרמטי על חיי המסחר בישראל. מהלך זה הוא פרי של דיונים מרתוניים בהשתתפות כלל הגורמים במשק. נמשיך בשינוי ונוסיף גלגלי עזר לצרכנים עד ליצירת מציאות צרכנית טובה יותר".

שר התמ"ת בנימין (פואד) בן-אליעזר ציין כי הוא מאמין גדול ברשות לסחר הוגן, ואף הביע כוונה להפוך אותה לרשות עצמאית בהמשך. "החוק הוא חוק טוב לעוסקים", ניסה בן-אליעזר להרגיע את חששותיהם של בעלי עסקים. "ההחזר הכספי הוכח בעולם כמנוע המביא לתנועת צרכנים גדולה יותר".

בשבוע הבא: כנס באיגוד לשכות המסחר

בימים אלה הפיצה הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, הנחיות מחייבות לכלל העוסקים, על מנת לאפשר להם את ההתארגנות הנדרשת עד הכנס התקנות לתוקף.

ההנחיות הופצו לעוסקים באמצעות גופים בהם הם מאוגדים כמו איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים, התאחדות הסוחרים ופורום חברות התעופה הזרות.

בנוסף, ביום ראשון הקרוב יקיים איגוד לשכות המסחר יום עיון בנושא, כדי להבהיר על איזה מוצרים ושירותים יחולו התקנות; תוך כמה זמן ניתן לבטל עסקה; באילו תנאים ניתן לבטל עסקה; כיצד להחזיר את התמורה לצרכן; ואילו מוצרים אי-אפשר להחזיר.

באירוע ישתתפו כ-100 נציגים של חברות גדולות, ביניהן תדיראן, שילב, איקאה ושופרסל.