סולבר מתרחבת לשוק המשקאות וחטיפי הדגנים

החברה, המפתחת ומייצרת חלבוני סויה, כבר לא מסתפקת בשוק הבשר ■ מפעל שרכשה באחרונה בארה"ב יסייע לה לחדור לשוק המשקאות וחטיפי הדגנים - ולא רק האמריקני

תמיד אומרים לנו שמשברים יוצרים הזדמנויות, והסיפור של סולבר - שלפני 7 שנים נקלעה למשבר החמור בתולדותיה (עוד הרבה לפני שמשבר האשראי פרץ) - הוא דוגמה מצוינת לכך.

מה החברה עושה

סולבר, שכבר חיה ובועטת 5 עשורים מלאים, מפתחת ומייצרת חלבונים ואיזופלבונים מפולי סויה וכן שמנים ומזון לבעלי חיים (כוספה). החלבונים והאיזופלבונים מיועדים בעיקר לתעשיות מזון למיניהן - החל מבשר, עוף ודגים ותחליפי בשר צמחיים, דרך משקאות ותחליפי חלב, חטיפי דגנים ותערובות דגנים וכלה במזון דיאטטי. איזופלבון הוא תרכובת מולקולרית המצויה בסויה, בעלת תכונות הדומות להורמון הנשי אסטרוגן, והמשמשת כתוסף מזון או כמזון פונקציונלי.

סויה הוא המקור העיקרי לחלבון צמחי (להבדיל מחלבון שמקורו בחי), וחלבון הוא המרכיב התזונתי החשוב ביותר, ומכאן הפוטנציאל שיש בחברה.

שמן הסויה אותו מייצרת החברה נחשב לאחד הנפוצים בארץ, והוא נמכר לשוק המוסדי והתעשייתי, ואילו הכוספה משמשת כמקור החלבון העיקרי של בעלי חיים ונמכרת בעיקר למכוני תערובת.

עד לפני 3 שנים שמה החברה דגש על פיתוח חלבוני סויה עבור מוצרי בשר (דוגמת המבורגרים צמחיים ו/או הזרקת תרכיז של חלבון סויה לתוך נתחי בשר), אך העובדה שמדובר בפעילות יציבה עם שולי רווח יחסית נמוכים גרמה לסולבר לחשוב אחרת, והחברה החלה למקד את משאביה בפיתוח חלבונים עבור משקאות וחטיפי דגנים.

כך יצרה לעצמה סולבר שתי רגליים. הראשונה - פעילות ותיקה ויציבה ששיעורי צמיחתה סולידיים (שכוללת את ייצור השמן והכוספה וייצור החלבונים עבור שוק הבשר), והשנייה - פעילות טרייה שפוטנציאל הגידול בה רב מזה של הראשונה.

ואכן, בשנתיים האחרונות משקיעה החברה לא מעט בפיתוח מוצרים המותאמים לשוק המשקאות וחטיפי הדגנים. המוצר הראשון - סולפרו 758, אבקת משקה - הושק במאי 2009; המוצר השני - סולפרו 842, מרכיב בייצור דגנים - הושק בינואר 2010 ונחשב כרגע לטוב ביותר בשוק האקסטרוזיה לחטיפי דגנים (אקסטרוזיה היא שיטת ייצור לדחיסת חומר דרך מכבש ובמקרה הנידון - חלק מרכיבי הדגנים בחטיף). בספטמבר 2010 השיקה החברה מוצר שלישי - סולפרו 735, תחליף לסידן וחלבון המצוי בחלב ומיועד לשילוב במגוון של משקאות מוכנים לשתייה. בימים אלה ממשיכה החברה בפיתוח מוצרים נוספים דוגמת מוצר המיועד לשפר את הרכב החטיף עצמו.

השקות אלה, שנעשו בעיקר בשנה האחרונה, אמורות להפוך את סולבר לשחקן משמעותי בשוק חלבוני הסויה עבור משקאות וחטיפי דגנים, ואת 2011 לשנת הפריצה של החברה.

סולבר מפיצה את מוצריה בעיקר במדינות אירופה, מקסיקו וסין, אך פיתוח המוצרים לשוק המשקאות וחטיפי הדגנים יאפשר לחברה לחדור ביתר מסיביות לשוק האמריקני (הגדול בעולם).

לשם כך רכשה אשתקד החברה מפעל בנברסקה. סולבר לא מסתפקת בשוק האמריקני, וסימנה אף את השוק הסיני כמנוע צמיחה, וזאת הודות למיליארד סינים שצורכים מדי יום יותר ויותר מאכלים מערביים. לחברה יש בסין מפעל שנרכש לפני כ-6 שנים. מפעלי החברה בארץ ממוקמים באשדוד ואשקלון.

אופי הענף והתחרות בו

למרות שמדובר בענף המזון - ענף שמגלגל עשרות מילארדי דולרים מדי שנה - יש בעולם רק 3 יצרנים של חלבונים ואיזופלבונים המופקים מפולי סויה, וסולבר נחשבת ליצרן השלישי בגודלו. נתון זה לבדו מהווה תעודת כבוד עבור החברה אך המרחק בינה לבין שני היצרנים הנותרים הוא רב, ולכן יתרונה התחרותי קטן יותר.

עם זאת, ענף חלבוני הסויה נחשב לענף שחסמי הכניסה אליו מאוד גבוהים, ולכן הסיכוי שייכנס אליו שחקן נוסף בעתיד הוא די נמוך, וכך צפוי להישמר המיצוב של סולבר מול מתחרותיה.

השחקן הגדול ביותר בענף הוא החברה הפרטית The Solae האמריקנית (בעלת כמחצית מהשוק), ואילו השחקן השני בגודלו הוא ADM האמריקנית (Archer Daniels Midland - נסחרת לפי שווי של 21.4 מיליארד דולר).

בארץ - בה מרכזת סולבר את פעילותה בתחום של ייצור שמן וכוספה - מתחרה החברה מול שמן תעשיות ויצהר טית בית. סולבר מחזיקה בכרבע מהשוק המקומי בתחום (השחקן השני בגודלו).

שמן וכוספה הם מוצרים הנסחרים בבורסת הסחורות של שיקאגו, ממש כמו פולי הסויה, ולכן הם מתנהגים במידה רבה כמו סחורות.

ייצור שמן וכוספה, כאמור, הוא תחום מאוד תחרותי, ולכן פעילות החברה בו מבוצעת רק בשוק המקומי שפחות תחרותי מהבינלאומי.

"השיפור בתוצאות יבוא לידי ביטוי גם השנה"

ולבר עברה בשנים האחרונות סוג של מהפך, והדבר אף בא לידי ביטוי בלוגו של החברה. זה כלל בעבר תיאור פשוט של פעילותה - Solbar - Natural Soy Solutions, ואילו כעת מתאר הלוגו את מוצרי החברה כלא פחות מאוצרות - Solbar - The Treasures Of Soy.

שאול שלח, מנכ"ל סולבר, אכן מתכנן להפוך את מוצרי החברה לאוצרות, ולשם כך הוא ירכז מאמציו ב-4 מנועי צמיחה - ייצור חלבון מבודד (חלבון שמידת ריכוז הסויה בו היא מקסימלית) ומוצרי אקסטרוזיה; פיתוח הפעילות בסין ובארה"ב ופיתוח אפליקציות חדשות לשוק המשקאות וחטיפי הדגנים.

"השוק האמריקני הוא שוק ענק", אומר שלח. "בסופרמרקטים בארה"ב אפשר למצוא היום על המדפים הרבה יותר חטיפי דגנים מחטיפי שוקולד". ואכן, כדי לכבוש את השוק האמריקני רכשה אשתקד החברה מפעל בנברסקה תמורת 7.8 מיליון דולר (לא כולל אופציה לרכישת הקרקע עליה ממוקם המפעל תמורת 7 מיליון דולר).

המפעל מתמחה בייצור חלבון מבודד, ולכן מיועד בעיקר לייצור אבקות להכנת משקאות. סולבר מתכננת לייצר במפעל את המוצרים שפיתחה ותפתח בארץ עבור השוק האמריקני, וכן להיעזר בו כדי לספק ביקוש שהולך וגדל לחלבונים טבעיים (שמיוצרים ללא כימיקלים) ואורגניים, וזאת בהיותה הספק היחיד בארה"ב למוצרים אלו. "כיצרן של חלבוני סויה - ארה"ב היא המקום להיות בו", מוסיף שלח.

ואכן, אסטרטגיית החברה הוכיחה את עצמה - לפחות נכון לרגע זה - ואשתקד קיבלה סולבר הזמנה ראשונה למוצר סולפרו 735 בשווי של 4 מיליון דולר שתיפרס על תקופה של שנתיים. סולבר מעריכה כי היקף המכירות השנתי של מוצר זה יכול להיות עשרות מיליוני דולרים אך עד שהערכה זו תתגשם בפועל - אם בכלל - יעברו לפחות 3 שנים.

מפעל החברה בארה"ב יכול לייצר מדי שנה 1,800 טון של חלבון מבודד, ותשתיתו מאפשרת הרחבה מהירה של כושר הייצור לכמות של 5,500 טון. שלח מעריך שכבר במהלך 2012 תמכור סולבר את מלוא תפוקת המפעל. "אם נרצה להרחיב את כושר הייצור, נעשה זאת דרך המפעל הזה".

שלח מסביר כי המוצרים אותם מפתחת סולבר מבוססים על שיתוף-פעולה עם לקוחותיה, מפעלי מזון למיניהם. "ברגע שאנו מפתחים מוצר מסוים שמתאים לאחד מלקוחותינו, והוא עובר את שלב הפיתוח, אנו יכולים לעשות לו התאמות יחסית פשוטות כדי להתאים אותו ללקוח אחר", הוא אומר ומודה כי התאמות אלה - יחד עם מאמצי הפיתוח של 3 השנים האחרונות - היו די תובעניות. "עשינו מהפכה לא קטנה", הוא מוסיף.

"המהפכה", כדברי שלח, יצרה מצב שבו סך ההכנסות יורד (כי החברה מתמקדת פחות בשוק הבשר) אך שולי הרווח עולים (כי שוק המשקאות וחטיפי הדגנים יותר רווחי). "השנה הניגוד בין השורה העליונה לתחתונה כבר יהיה פחות מהותי", מבטיח שלח. "אני מצפה בקוצר רוח לשנת 2012, ועד אז מגמת השיפור בתוצאות החברה תבוא לידי ביטוי גם השנה".

סולבר

שנת הקמה: 1961

תחום פעילות: פיתוח, ייצור ושיווק מוצרים מחלבון סויה

מיקום: אשדוד

שווי חברה: 86 מיליון דולר

תשואה בשנה האחרונה: 46.3%

מכפיל רווח נוכחי: 15.0

מנכ"ל: שאול שלח

יו"ר: יהודה בן חיים

בעלי המניות: קרנות פייט ג'י.פי (ישי דוידי) - 27.4%; חצור אגודה שיתופית - 22.0%; מבטח שמיר - 16.4%; אורי יהודאי - 1.7%; גופים מוסדיים - 8.6%; ציבור ואחרים - 23.9%

מספר עובדים: 310

11
 11

הפלוסים

חדירה לשוק הסיני, ושיווק כמוצר בריא יותר

1. סין - וכל מילה נוספת מיותרת

סולבר, כמו הרבה חברות אחרות, שואפת לכבוש את השוק הסיני, ולשם כך רכשה החברה - כבר לפני 6 שנים - מפעל בעיר נינגבו (Ningbo), דרומית לשנחאי. השוק הסיני צומח בקצבים גבוהים מאוד - בין השאר על רקע הגידול בצריכת בשר - וכיום סין היא היבואנית מספר 1 של סויה בעולם. המפעל של סולבר בסין מתמחה במוצרי אקסטרוזיה, ובמהלך הרבעון השני של השנה צפויה החברה לפתוח בו קו ייצור נוסף.

2. הרבה יותר בריא

סולבר אומנם לא ממהרת להודות בכך באופן רשמי, אך החברה רוכבת, בין השאר, על גל הבריאות. חלבון צמחי - שעיקר מקורו בפולי סויה - נחשב לבריא יותר מחלבון מהחי, ואף לזמין וזול יותר. טעמו עדיין אינו מתקרב לזה של חלבון מהחי אך ככל שעובר הזמן - ועם השיפור בטכנולוגיות הייצור - מצטמצם פער הטעמים, וההערכות הן כי בעתיד יגדל השימוש בחלבוני סויה.

3. חברה סולידית, וסטארט אפ בצידה

לא פעם אנו מקפידים לכתוב במדור על חברות שיש להן שתי פעילויות - האחת יציבה ופחות מסוכנת והשנייה חדשה, בעלת שיעורי צמיחה גבוהים יותר ולכן מבטיחה יותר. חברות כאלה הופכות לאטרקטיביות כי היציבות של הפעילות הוותיקה מאפשרת להן להשקיע משאבים בפיתוח הפעילות השנייה, וכך ליהנות משני העולמות. סולבר עונה על הגדרה זו.

המינוסים

תהליך פיתוח מורכב ומתחרים שגודלם משמעותי

1. פיתוח מורכב וטעם בעייתי

פיתוח חלבונים עבור משקאות וחטיפי דגנים הוא קשה יותר מכיוון שמדובר בחלבונים מורכבים יותר. ואכן, שאול שלח, מנכ"ל סולבר, מודה כי מדובר בתהליך שאינו קל. אם לא די בכך - במשקאות וחטיפי דגנים טעם הסויה מורגש יותר מבמוצרי בשר (להם מזריקים תרכיזי סויה כדי שזו תספח מים), וטעם הוא מרכיב עיקרי בתהליך הצריכה של הצרכן הסופי. סולבר הוכיחה יכולת בפיתוח חלבונים המותאמים לשוק זה אך אלה עדיין אינם מספיקים כדי לכבוש שוק שגודלו עצום. בנוסף, הצרכן הסופי מאמץ את טעם הסויה די לאט, ולכן חדירת מוצרי החברה - אם תתרחש - עלולה להיות איטית מהצפוי.

2. שתי מתחרות ענקיות

סולבר מתכננת לחדור ביתר מסיביות לשוק האמריקני אך תהליך החדירה לא יהיה קל. שתי מתחרותיה לוטשות גם הן עיניים לענף המשקאות וחטיפי הדגנים, והעובדה ששתיהן אמריקניות צפויה להקל עליהן. לשתיים יש כיסים עמוקים יותר, ומותג חזק בהרבה משל סולבר - שני מאפיינים משמעותיים בעת חדירה לשוק חדש.

3. עלייה במחיר פולי הסויה

חומר הגלם העיקרי שמשמש את סולבר הוא פולי סויה, שנסחרים בבורסת הסחורות של שיקגו ומחירם נתון לתנודות רבות ולפעמים אף חדות. אם לא די בכך - פולי הסויה הם מוצר חקלאי שמחירו וזמינותו מושפע לא מעט מתנאי מזג האוויר. עלייה במחיר פולי הסויה עלולה לשחוק את שולי הרווח של החברה.