החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) חותמת את 2010 עם ירידה בנתח השוק, וכך גם יפאורה-תבורי, השחקנית השנייה בגודלה בשוק; לעומת זאת, חברת טמפו, השחקנית השלישית בגודלה בשוק, רושמת התחזקות - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".
שוק המשקאות רשם ב-2010 גידול כספי של 10.6% והסתכם ב-4.38 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 3.96 מיליארד שקל ב-2009.
המותג קוקה-קולה חותם את שנת 2010 עם מכירות של 481.6 מיליון שקל בשוק המבורקד. קוקה-קולה ממשיך את מגמת ההתחזקות במכירות זו השנה השנייה ברציפות ורושם צמיחה של 6.9%, למרות עליית מחיר המוצר. עם זאת, המותג מאבד מנתח השוק שלו, שיורד מ-11.4% בשנת 2009 ל-11% בשנת 2010.
החברה המרכזית למשקאות מחזיקה ב-4 מותגי המשקאות הנמכרים ביותר בישראל. אחרי קוקה-קולה, המותג השני הנמכר ביותר הוא פריגת, ואחריו המותגים נביעות ונסטי, גם הם של קוקה-קולה ישראל.
בעוד שהמותגים קוקה-קולה ונסטי רושמים עלייה במחיר לצרכן, המותגים נביעות ופריגת רושמים שחיקה במחיר לצרכן.
היקף מכירותיה של קוקה-קולה ישראל בשוק המבורקד עמד ב-2010 על 1.685 מיליארד שקל. החברה רשמה אמנם צמיחה של 6.9% במכירות, אבל כיוון שהצמיחה שהציגה היתה נמוכה מצמיחת השוק (10.6%), החברה איבדה נתח שוק. בעוד שב-2009 עמד נתח השוק הכספי שלה על 39.1%, ב-2010 ירד נתח השוק של החברה ל-38.5% בלבד.
בדומה לקוקה-קולה, גם נתח השוק של המותג פריגת יורד מ-5.8% בשנת 2009 ל-5.4% בשנת 2010. המותג הציג צמיחה של 3.4% בלבד במכירות, שהסתכמו ב-236.4 מיליון שקל במחירים לצרכן.
למרות הבעיות: נביעות שמרה על כוחה
המותג נביעות צמח ב-9.7% במכירות, בדומה לצמיחת השוק. הואיל וכך, המותג שומר על נתח השוק שלו, שמשקף מכירות של 188.25 מיליון שקל במחירים לצרכן.
בהקשר זה יצוין כי בחורף 2009 פקד את נביעות משבר איכות, במסגרתו נאלצה החברה להפסיק את השאיבה מהמעיין, דבר שפגע אז במכירותיה ובתוצאותיה הכספיות של החברה.
שוופס מזנק
המותג נסטי מתחזק למרות עליית המחיר, ונתח השוק שלו עולה מעט - מ-3% בשנת 2009 ל-3.1% בשנת 2010. היקף מכירות המותג לצרכן עמדו בשנת 2010 על 135.7 מיליון שקל.
חברת המשקאות השנייה בגודלה בשוק, יפאורה-תבורי, מחזיקה במותגי המשקאות מדורגים במקומות החמישי, השישי והשביעי, כמשקאות הנמכרים ביותר בארץ. במקום החמישי מדורג המותג ספרינג, ואחריו המותגים מי עדן (המופץ על-ידי יפאורה-תבורי) ושוופס. כמו כן מחזיקה החברה במותג עין גדי המדורג במקום השמיני.
יפאורה-תבורי חתמה את שנת 2010 עם היחלשות בנתח השוק הכספי שלה, שירד מ-7.3% בשנת 2009 ל-7.2% בשנת 2010.
ספרינג, שחווה שחיקה במחיר, נחלש גם בנתח השוק שלו שיורד מעט, מ-3.1% ל-3%. מכירות המותג צמחו ב-8.3% והסתכמו ב-131.3 מיליון שקל במחירים לצרכן.
מי עדן, מותג המים המינרליים בשני בגודלו בשוק, עדיין לא הצליח להדביק את הפער שצבר כתוצאה ממשבר האיכות שפקד אותו בחורף 2009, בין היתר בשל משבר איכות נוסף שפקד את המותג בסוף 2010, אם כי היה זה משבר איכות קטן יחסית.
המותג מי עדן חווה שחיקה במחיר ומציג צמיחה של 4.5% בלבד במכירות, כחצי מצמיחת השוק. נתח השוק הכספי של המותג ירד מ-3.1% בשנת 2009 ל-2.9% בשנת 2010.
המותג שוופס רושם התחזקות מרשימה עם גידול של 50% במכירות לצרכן. נתח השוק הכספי של המותג עלה מ-1.9% בשנת 2009 ל-2.6% בשנת 2010, והיקף המכירות הכספי לצרכן עמד על 113.8 מיליון שקל.
עין גדי הוא מותג המים המינרליים שנהנה בשנת 2009 ממשבר האיכות של נביעות ומי עדן. בחלוף המשברים המותג שב לגודלו, והוא רושם ירידה של 1.8% במכירות. במקביל, נתח השוק הכספי שלו יורד מ-2.7% בשנת 2009 ל-2.4% בשנת 2010.
עין גדי, מותג המשחק בזירת המחיר, חווה גם הוא שחיקת מחיר קלה. בהקשר זה יצוין כי במכר כמותי, עין גדי הוא המותג השני הנמכר ביותר בשוק.
טמפו, חברת המשקאות השלישית בגודלה בשוק, מתחזקת, ונתח השוק שלה עולה מ-15.3% בשנת 2009 ל-16.1% בשנת 2010.
התחזקותה של טמפו באה לאחר קבלת הזיכיון להפצת מותג המשקאות האנרגיה XL ומשקפת גם התחזקות של חלק ממותגי החברה. כך למשל, מותג הבירה גולדסטאר, שמשחק בזירת המחיר בקטגוריית הבירה.
גולדסטאר רושם צמיחה של 21.8% במכירות, שהסתכמו ב-105 מיליון שקל. במקביל עולה נתח השוק הכספי של המותג מ-2.2% בשנת 2009 ל-2.4% בשנת 2010.
לדברי המשנה למנכ"ל טמפו, יואש בן-אליעזר, המותג חווה התחזקות עקבית:
"ב-6 השנים האחרונות גולדסטאר מתחזק באופן עקבי. גם המחיר של גולדסטאר השתפר באופן יחסי לקרלסברג. אם בעבר המחיר של קרלסברג היה יקר ב-15% מזה של גולדסטאר, היום פער המחירים בין המותגים עומד על 5% בלבד".
בן-אליעזר הוסיף כי "גולדסטאר השקיעה בשנים האחרונות בשוק הקר, ועכשיו אנחנו קוטפים את הפירות גם בשוק החם".
מותגי המשקאות
משקאות 2010
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.