נוקד שוקלת פיקוח על רווחי מוצרי חלב

(עדכון) - אורית נוקד: "המכשיר המהיר ביותר להבטיח מחירים הוגנים למוצרי החלב הבסיסיים הינו הפיקוח על המחירים" ■ משרד החקלאות הכין "צו חובת דיווח על רווחיות המחלבות"

בצל חרם הקוטג', יצא היום (ג') לדרך כנס מדעי החלב והבקר השנתי. בין המשתתפים בכנס נמנים שרת החקלאות אורית נוקד, שר התמ"ת שלום שמחון, ובכירי משק החלב: מנכ"ל תשלובת החלב של תנובה, אייל מליס; מנכ"ל טרה, ארן אלסנר; ושייקה דרורי, המשמש כמנכ"ל מועצת החלב. המשתתפים בכנס עסקו בסוגיות הקשורות למחירי מוצרי החלב, כמו למשל הקשר העקיף בין החקלאי לצרכן.

הדוברים בכנס פתחו במתקפה על הממשלה ועל האוצר. ראשון הנואמים היה חבר הכנסת לשעבר אבשלום (אבו) וילן, כיום מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. "נכנסנו למגננה, אבל נצא מזה", אמר וילן. "אני רוצה להזכיר לכולם שענף החלב הוא ענף מתוכנן היטב, אולי בצורה הטובה ביותר שבענפי החקלאות הישראלית, והוא פרוס מהצפון עד הנגב ופועל במשך 365 ימים בשנה - כי צריך לחלוב גם ביום כיפור".

וילן קרא לראש הממשלה להחזיר את המחירים לפיקוח. "השתוללות המחירים התחילה לאחר שהמחירים יצאו מפיקוח. אני קורא לציבור שלנו להתארגן. זהו ציבור של אנשים שמרוויח את לחמו ביושר - איש לא התעשר מהרפת. אסור לנו לתת שציבור היצרנים יהיה טרף לפוליטיקאים רודפי כותרות, אנחנו צריכים להראות בנחישות וברגישות למשרדי הממשלה שאנחנו ממשיכים להתנגד לייבוא".

מועצת החלב: "הממשלה הכריזה עלינו מלחמה"

מזכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, הזכיר כי רק לאחרונה השקיעה הממשלה 800 מיליוני שקלים על חוק החלב שהיא עצמה הביאה לאישור. "אני לא מבין את הנוסחה שייבוא יביא להורדת מחירים. הרי רכב מיובא עולה פי שניים כי הממשלה לוקחת מעל 100% מס. הסוד בעליית המחירים הוא שפעם הממשלה לקחה 40 אגורות מגביע קוטג', והיום שקל".

דרורי קרא לנערי האוצר "להזיז את הטוסיק למכולות ולראות תוצאות". מזכ"ל המועצה הסביר כי הממשלה עושה פעולה של "רובין הוד, רק הפוך. הממשלה טוענת שהיא רוצה להוציא מכאן את העובדים הזרים, אבל היא תעביר את הפרנסה לעובדים זרים בצרפת - צעד שיפגע גם ברפתנים וגם בצרכנים".

כמו כן הסביר דרורי כי החלטת הממשלה לייבא מוצרי חלב לא תביא לירידת מחירים, אלא רק להפך. "ההוצאות הקבועות יעלו ומחיר ליטר חלב וקוטג' שמיוצרים בישראל יעלו. "ההחלטה לייבא מוצרי חלב זהו ניסיון עלוב לתקן טעויות של האוצר שהוציא מפיקוח. הפתרון הוא קטסטרופה".

צו הפיקוח מוכן

בתוך כך נודע כי שרת החקלאות, אורית נוקד, החלה בצעדים מעשיים כדי לקדם צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים. משרד החקלאות כבר הכין צו הנקרא "צו חובת דיווח על רווחיות המחלבות", במסגרתו דורש המשרד להחיל חובת דיווח על רווחיותם של 12 מוצרי חלב שונים.

נוקד מבקשת להחיל חובת דיווח על גבינה קשה טל העמק, שמנת מתוקה, שמנת עמידה, חלב עמיד 3%, גבינה קשה פרוסה גוש חלב 200 גרם, גבינה קשה פרוסה גלבוע 200 גרם, מעדן חלב בטעמים (דני), מעדן חלב עם קצפת, קוטג' 9%, קוטג' 5%, גבינה לבנה 9% וגבינה לבנה 5%.

נוקד כבר הביעה דעתה בנושא ואף הבהירה כי תחתום על הצו, אולם כדי שצו זה ייכנס לתוקפו נדרשת הסכמה של שר האוצר. נוקד מתכוונת לדון בנושא עם שר האוצר בימים הקרובים.

בהופיעה היום בכנס הארצי של התאחדות מגדלי הבקר אמרה נוקד: "העמדה שלי לפני הסערה אשר ממשיכה לשטוף את הארץ, כמו גם עמדתי הברורה היום, הינה כי המכשיר המהיר, הזמין והמתאים ביותר להתמודד עם כשלי השוק ועם החובה של המדינה להבטיח מחירים הוגנים למוצרי החלב הבסיסיים הינו הפיקוח על המחירים.

"הוצאת מוצרי החלב מפיקוח לא תרמה לתחרות ופגעה בצרכנים. הפעולה שאפשר וצריך לנקוט בטווח הזמן המיידי הינה החזרת הקוטג' לפיקוח והחלת חובת דיווח על רווחיות על כל מוצרי החלב שיצאו מפיקוח משנת 1999.

"דיווח על רווחיות הוא דבר ממשי ופשוט שהמדינה יכולה לעשות על מנת לקבל תמונה מלאה יותר. תמונה אשר תאפשר לזהות באופן מקצועי וחד יותר מה ניתן ונכון לעשות על מנת להוריד את המחיר לצרכן. זו עמדתי ובכוונתי לקדם עמדה זו בשיחותיי עם שר האוצר".

עוד אמרה נוקד כי בכוונתה לבחון את האפשרות לצרף לוועדת המחירים נציג של ארגון צרכנים "לטובת ביסוס האמון". לדבריה, "זהו תרגום נכון ומוצדק של מחאת הצרכנים מהמרחב הוירטואלי של הפייסבוק לדיונים הבין-משרדיים".