בג"ץ: המדינה תנמק את החלטתה לא לפסול קצבאות לאברכים

כך קבעו השופטים מרים נאור, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן, בצו על-תנאי שהוציאו בעתירתם של התאחדות הסטודנטים, חדו"ש, המרכז לפלורליזם יהודי, אומ"ץ ועוד

המדינה תנמק בתוך 90 יום מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה מדצמבר 2010 שלפיה יקבלו אברכים בכוללים קצבאות של "מלגת לימודים ועידוד השתלבות בתעסוקה", ומדוע לא יבוטל הסעיף הרלוונטי בחוק התקציב - וזאת כל עוד לא תשלום קצבה זהה ושוויונית גם לנשים, לסטודנטים, לבני דתות אחרות ולבני זרמים אחרים ביהדות, תוך הבטחת קיום מינימלי בכבוד.

כך קבעו היום (א') שופטי בג"ץ מרים נאור, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן, במסגרת צו על-תנאי שהוציאו בעתירתם של התאחדות הסטודנטים, עמותת חדו"ש, המרכז לפלורליזם יהודי, אומ"ץ, התנועה המסורתית ואחרים.

הצו מטעם בג"ץ הוצא בעקבות הדיון שהתקיים בשבוע שעבר בעתירה, ובו הביעו השופטים את מורת-רוחם מהחלטת הממשלה שנגדה מכוונת העתירה. "איך לא נוציא צו על-תנאי?", שאלה השופטת מרים נאור את נציגת הפרקליטות, "מה שהיה הוא מה שיהיה, זה לא מוביל לשוויון בקריטריונים".

"זה הביא לשוויון בקירוב", השיבה נציגת הפרקליטות, ונאור השיבה לה: "בתיק הזה יש קושי בהבנת הנקרא. אני לא מבינה מה זה שוויון בקירוב".

השופט עוזי פוגלמן הוסיף כי "גם אם נקבל את המודל של המדינה, קשה לראות איך הוא עומד במבחן המעשה, זה לא מתיישב עם השכל הישר".

ביוני 2010 פסק בג"ץ, בעתירה שהוגשה בשנת 2000, כי תשלומי הבטחת הכנסה לאברכי כוללים מכוח סעיף תקציבי הם בלתי חוקיים, מאחר שהם מפלים כלפי אוכלוסיות לומדים אחרות.

בית המשפט קבע כי הגמלה משולמת לאברכים בניגוד לחוק הבטחת הכנסה, שלפיו לא יהיו זכאים לגמלה לומדים במוסדות שונים, ובהם גם אברכים הלומדים בכולל.

בפסק הדין צוין כי אם המחוקק מעוניין להמשיך לתמוך באברכי כוללים, עליו לקבוע הסדר שוויוני, וציין כי החל משנת 2011 לא ניתן יהיה לתמוך באברכי כוללים מכוחל הסעיף התקציבי.

בדצמבר 2010 קיבלה הממשלה החלטה שאימצה את דוח הוועדה בראשות אייל גבאי, ועל-פיה ההסדר שנפסל בבג"ץ ייוותר על כנו, למעט הוראה הקובעת כי בשנה החמישית לקבלת הקצבאות, תופחת המלגה ל-75%.

בעתירה לבג"ץ נגד החלטה זו נטען כי ההסדר מפלה כלפי נשים, בני דתות אחרות, זרמים אחרים ביהדות וסטודנטים, שמהם נשללת קצבת הבטחת הכנסה בזמן לימודיהם; כי ההסדר מפלה כלפי כל מקבלי הבטחת הכנסה על-פי חוק הבטחת הכנסה, בכך שמאברכים המקבלים קצבה לא נדרש להראות מיצוי כושר השתכרות לצורך קבלת הקצבאות; כי ההסדר לא מעוגן בחקיקה אלא רק בהחלטת ממשלה ובסעיף תקציבי, העומד על 110 מיליון שקל. (בג"ץ 616/11).