רשות ני"ע חותכת את עמלות ההפצה בקרנות נאמנות

שיעור עמלות ההפצה על קרנות מנייתיות יצנח מ-0.8% ל-0.35%; בקרנות כספיות מ-0.125% ל-0.1% ■ איגוד הבנקים: מהלך הרשות לא יוזיל אפילו אגורה אחת בדמי הניהול לציבור ■  עמלת הפצה – איך זה משפיע על הקרן שלך ?

הרשות לניירות ערך מתפנה לטפל באחד מהמוצרים הנפוצים בשוק ההון, דרכו משקיעים רבים ממשקי הבית הישראליים. מהודעה שפרסמה הרשות היום (ג') עולה כי הרשות החליטה ליזום מנהל הכולל 2 רכיבים בנוגע לעמלות ההפצה ודמי הניהול בקרנות:

ראשית, שיעורי עמלות ההפצה יופחתו כדלקמן: בקרנות כספיות 0.1% במקום 0.125%, בקרנות סולידיות 0.2% במקום 0.25% ובשאר הקרנות 0.35% (במקום 0.8% לקרנות מנייתיות ו-0.4% לשאר הקרנות). הפחתה זו מהווה הקטנה בשיעור של כ-20% בסך התשלומים המשולמים כיום בידי מנהלי הקרנות לבנקים המפיצים את יחידות הקרנות שבניהולם.

שנית, מנהלי הקרנות יחויבו להפחית את דמי הניהול בכל קרן שבניהולם כתוצאה מהפחתת התשלומים בגין עמלת ההפצה עבור אותה קרן, וזאת לתקופה של חצי שנה. בתום תקופה זו התחרות בענף צפויה להביא להתבססות דמי הניהול בנקודת שיווי משקל חדשה המגלמת את השינויים שחלו בגובה העמלות.

יו"ר הרשות שמואל האוזר ציין כי "הגיע הזמן שהציבור ישלם פחות לא רק על הקוטג' והסלולר, אלא שישלם פחות גם עבור קרנות הנאמנות שהוא רוכש בשוק ההון".

על פי הודעת הרשות, למהלך שתי מטרות נוספות: הסרת חסמים בפני מנהלי קרנות שמבקשים להציע מוצרים בדמי ניהול נמוכים במיוחד והקטנת פוטנציאל ניגוד העניינים בייעוץ על ידי קביעת עמלה אחידה לקרנות נאמנות מנייתיות ולקרנות אחרות שאינן סולידיות.

איגוד הבנקים הגיב לפרסומים על הקטנת עמלות ההפצה: "מהלך רשות ני"ע לא יוזיל, ולוא באגורה אחת, את דמי הניהול שמשלם הציבור ויוביל להעברת כסף מהבנקים לברוקרים הפרטיים".