המשנה לנגיד: "מטרידה אותנו העלייה במחירי הדירות"

המפקח על הבנקים, דודו זקן, הסביר הערב כי הצעדים המאקרו-יציבותיים הם פרי תוצר של העלייה במחירי הדיור

למרות שהפעילות הריאלית מצביעה על קצב צמיחה של 3%, סקרי עסקים וסקרי המגמות האחרונים מצביעים על צפי להתמתנות נוספת בפעילות בתחילת השנה הבאה. כמו כן, המדיניות הפיסקלית תעבוד עם תקציב של 1/12 - מדיניות מרסנת, כך מסבירה היום (ב') המשנה לנגיד בנק ישראל, קרנית פלוג, את ההחלטה המפתיעה להוריד את הריבית ב-0.25%.

פלוג הוסיפה כי רמת המחירים במשק נמצאת באמצע יעד האינפלציה, כאשר התחזיות של האנלסיטים והציפוות בשוק ההון מצביעות על אינפלציה עתידית סביב אמצע היעד, דבר שלדבריה מאפשר לב"י להמשיך עם הרחבה מוניטרית.

עוד הוסיפה פלוג כי הסביבה העולמית ממשיכה להיות ממותנת כאשר הבנקים המרכזיים בעולם מגבירים את ההקלה הכמותית שהחלו או מחדשים את הורדות הריבית. "מטרידה אותנו העלייה במחירי הדירות, לכן כדי לטפל בצד הזה הוחלט על הצעדים המאקרו-יציבותיים בשוק הדיור", אמרה.

המפקח על הבנקים, דודו זקן, הסביר כי הצעדים המאקרו-יציבותיים הם פרי תוצר של העלייה במחירי הדיור ובעלייה בביצוע משכנתאות ולכן "יש להתחיל מבעוד מועד כדי שהסיכון לא יואץ ולא יסכן את המערכת הבנקאית".

זקן הוסיף כי היקף האשראי שניתן לבנקים הוא לא רק בתחום המשכנתאות אלא גם בענף הבנייה כולו. עם זאת, זקן ביקש להדגיש כי ב"י הביא בחשבון את הצרכים והמאפיינים של מבקשי ההלוואות. "עשינו הבחנה בין זוגות צעירים לבין משקיעים וביקשנו להחמיר עם האחרונים", הסביר זקן.

כאשר נשאל איך ניתן לוודא שהמשקיעים לא יעקפו את ההחמרה, הוא השיב כי יהיה צורך בתצהיר עו"ד ממס רכישה ושהוא לא צופה תופעה של רמאויות.

כמו כן אמר זקן כי למרות שהמשקיעים מהווים היום כחמישית מהשוק הוא לא צופה שחמישית מהמבקשים ינוכו מהשוק. הוא מצפה שהמגבלה על המשקיעים תתפוס את רוב המשקיעים, זאת בהתבסס על הנתונים שבידו.

הוא נשאל גם אם הוא לא חושש שההחמרות הנוספות יגרמו ללווים לפנות למה שמכונה "הלוואה לכל מטרה", שנושאת ריבית גבוהה בהרבה. הוא השיב בשלילה ואמר שבשנה האחרונה לא ראה תופעה כזו למרות ההחמרות והמגבלות שקיימות.