פרשת לינדנשטראוס: בוטלה ההרשעה המשמעתית של עו"ד רועי בלכר

ביהמ"ש המחוזי בירושלים, לבקשת ועדת האתיקה במחוז ת"א של לשכת עוה"ד, החליט לבטל את הרשעתו של בלכר בעבירות משמעתיות בגין התבטאויות חריפות שלו כלפי מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס בראיון שנתן ל"גלובס" ב-2008

סוף לפרשת הדין המשמעתי של עו"ד רועי בלכר: בית המשפט המחוזי בירושלים החליט אתמול (ב') לבטל את הרשעתו של בלכר בעבירות משמעתיות של התנהגות שאינה הולמת ופגיעה בכבוד המקצוע, זאת לבקשת ועדת האתיקה במחוז תל-אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין.

החלטת ועדת האתיקה, בראשות יו"ר המחוז עו"ד אפרים נוה, לסגת מהקובלנה המשמעתית באה בעקבות בקשה מיוחדת שהגיש בלכר עצמו בימים האחרונים, נוכח "עינוי הדין" שנגרם לו לטענתו לאורך 5 השנים האחרונות, בפרשה שהחלה בעקבות התבטאויות חריפות שלו כלפי מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, בראיון ל"גלובס" ביולי 2008.

"המבקר - תקלה"

הראיון עם בלכר פורסם ביולי 2008, ובין היתר השמיע בו בלכר ביקורת חריפה כלפי המבקר לינדנשטראוס, על רקע החקירות שניהל נגד ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט - שבלכר הוא חלק מצוות סנגוריו.

"המבקר הוא תקלה", אמר בלכר, "השיקולים האישיים והרצון לקבל פידבק וקרדיט נמצאים אצלו במרכז. הוא פשוט רודף פרסום. אני מקווה שבמינוי הבא של מבקר המדינה נחזור לשפיות".

חודשים אחדים קודם לכן פנו בלכר, בצוותא עם עו"ד אלי זהר, ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד לינדנשטראוס, ובמכתבם כתבו כי פעל באופן "זדוני, מרושע ומגמתי" נגד אולמרט.

בעקבות מכתבם של השניים הגיש נגדם לינדנשטראוס תלונה לוועדת האתיקה של הלשכה, ואולם לאחר שכתבו מכתב התנצלות, הוחלט לגנוז את התלונה.

גם בעקבות הראיון של בלכר הגיש לינדנשטראוס תלונה לוועדת האתיקה, וגם הפעם כתב בלכר מכתב התנצלות, אך ועדת האתיקה החליטה שלא לוותר - והגישה נגדו קובלנה משמעתית.

"לצערי", כתב בלכר ללינדנשטראוס, "הדברים שאמרתי פגעו לא רק בך באופן אישי, אלא גם במוסד הביקורת עצמו. ברור לי כי אין להתיר את חרצובות הלשון ולאפשר מתיחת ביקורת בדרך האישית והפוגענית שנקטתי. אני מקווה שתמצא מקום בלבך למחול על הדברים הבלתי ראויים".

בית הדין המשמעתי המחוזי של הלשכה הרשיע את בלכר בעבירות המשמעתיות, וגזר עליו עונש של אזהרה שתירשם בתיקו וכן קנס בסך 3,000 שקל. "הנאשם בתיק זה חצה את גבולות המותר של חופש הביטוי. מדובר בדברים בוטים, שימה ללעג ולקלס של המושמץ ללא הפעלת מנגנונים של ריסון עצמי, בקרה ושיקול-דעת ראוי".

בלכר עירער על פסק הדין לבית הדין המשמעתי הארצי, ואולם ערעורו נדחה, והרשעתו נותרה על כנה. גם ערעורה של ועדת האתיקה, שדרשה להטיל על בלכר השעיה על-תנאי, נדחה.

שני הצדדים המשיכו וערעורו, הפעם לבית המשפט המחוזי בירושלים. הערעור הוגש לפני שנתיים וחצי. השופט יורם נועם דן בערעור במארס 2012, ומאז ממתינים הצדדים לפסק הדין.

השבוע ביקש בלכר מוועדת האתיקה להסכים לקבלת ערעורו. "התנצלותי הכנה למבקר באה בשל החרטה הכנה על דבריי", כתב בלכר. "לא העליתי על דעתי שכמי שמכבד את רשויות החוק, אורשע אי-פעם בדין משמעתי".

ועדת האתיקה המחוזית דנה אתמול בבקשתו של בלכר, והחליטה לקבלה. "לפנים משורת הדין, ומבלי ללמד על מדיניות, הוועדה נעתרה לבקשתו של בלכר להסכים לקבלת הערעור מטעמו".

השופט נועם פסק בזריזות: "על יסוד הודעת ועדת האתיקה מתקבל ערעורו של בלכר, פסק דינו של בית הדין למשמעת מבוטל, ובלכר מזוכה מעבירת המשמעת שיוחסה לו". (עמל"ע 7615/06/11).