אושר בקריאה שנייה ושלישית: עיצומים כספיים על עבירות צרכניות

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תוסמך להטיל עיצומים כספיים על עסקים מפרי חוק כנגד צרכנים ■ המשמעות: אכיפה מהירה ויעילה יותר והגברת ההרתעה

לאחר שנים של כוונות וחודשים ארוכים של דיונים, אושרה אתמול (ב') בכנסת בקריאה שנייה ושלישית אחת מהצעות החוק שאמורות להשפיע יותר על מעמדו של הצרכן הישראלי, ולפיה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תקבל סמכויות להטלת עיצומים כספיים על עסקים מפרי חוק כנגד צרכנים. המשמעות: אכיפה מהירה ויעילה יותר והגברת ההרתעה בפועל.

כיום מרבית ההפרות על הוראות חוק הגנת הצרכן הן עבירות פליליות, שהטיפול בהן ארוך, ביורוקרטי ומייגע. כדי לשפר את יעילות האכיפה ולקצר את הזמנים עד למתן הענישה בפועל, יאפשר התיקון לממונה על הגנת הצרכן להטיל עיצומים כספיים במקרים המוגדרים בחוק.

בהצעת החוק מורחבת הגדרת עבירה שעניינה "השפעה לא הוגנת על הצרכן", כך שלא רק ניצול של חולשה שכלית, נפשית או גופנית ייחשב כעבירה - אלא כל התנהגות שיש בה כדי לפגוע פגיעה משמעותית ביכולת הצרכן לקבל החלטה מושכלת בקשר לעסקה.

תיקון החוק מכיל רשימה סגורה של נורמות התנהגות המהוות התנהגות אגרסיבית ופסולה, בהן פנייה חוזרת ונשנית לצרכן או לבני משפחתו כדי לקשור עסקה, נקיטת אמצעי הפחדה כלפי הצרכן ובני משפחתו, יצירת הרושם כי הצרכן אינו יכול לעזוב את המקום עד לעשיית עסקה, מניעה מהצרכן להתייעץ לגבי העסקה ועוד.

סעיף נוסף שעבר כחלק מהתיקון הוא זה המתיר ללקוחות להכניס דברי שתייה ומזון למקומות בילוי, ופוטר אותם מההכרח לרכוש אותם בסכומי-עתק במקומות הבילוי עצמם.

עוד מרחיב החוק את סמכויותיה של הממונה על הרשות להגנת הצרכן לאכיפת הוראות חוק אזרחיות, כמו החובה להצגת יחידת מידה, תקנות ביטול עסקה, זמן המתנה למענה אנושי שלא יעלה על 3 דקות ועוד.

"החוק שעבר יבטיח טיפול מהיר ואיכותי יותר בהטעיות צרכניות ויקטין את התמריץ של הסוחרים לנצל את הצרכנים. החוק יסייע לשיקום האמון ולהורדת המחירים", אומר שר הכלכלה נפתלי בנט.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, הוסיפה כי "מדובר בהצעת חוק מהפכנית שתחזק את מעמדו של הצרכן ותשנה את פני הצרכנות בישראל".

החוק ייכנס לתוקף בינואר 2015.