שוק החטיפים ב-2014: במבה הכי נמכר, דובונים הכי יקר

סטורנקסט: ב-2014 הוציא הצרכן הישראלי 972.7 מיליון שקל על חטיפים ■ אסם ושטראוס-עלית שולטות בשוק - 85% מההוצאה על חטיפים היא על מותגים שלהן

במבה אסם / צלם: איל יצהר
במבה אסם / צלם: איל יצהר

ההאטה בשוק המזון לא התגלגלה אל קטגוריית החטיפים המלוחים, שנשחקה אשתקד כספית רק במעט (0.4%-) ועלתה כמותית ב-0.5%.

במהלך שנת 2014 הוציא הצרכן הישראלי 972.7 מיליון שקל על רכישת חטיפים, כך לפי סטורנקסט. 85% מההוצאה - 827 מיליון שקל - הוציא הצרכן על מותגי אסם ושטראוס-עלית בלבד - נתון המצביע על ריכוזיות גבוהה במיוחד בקטגוריה ועל חוסר הצלחתם של הספקים הקטנים יותר לחדור לשוק באופן משמעותי.

קבוצת אסם הצליחה לשמר את המונופול שלה בתחום והחזיקה בנתח כספי של 50.75%, אחרי שחיקה של 0.3% בלבד במכירות. נתח השוק הכמותי של אסם היה נמוך יותר והסתכם ב-47% - פער המעיד על המחיר הגבוה יותר של חטיפי אסם לצרכן, לעומת חטיפים אחרים.

קבוצת שטראוס-עלית, השחקנית השנייה בקטגוריה, החזיקה בנתח שוק של 34.3% וזאת בעקבות גידול של 1.7% במכירות לצרכן.

במבה של אסם הוא החטיף הנמכר ביותר בישראל, ואילו דובונים של אסם הוא החטיף היקר ביותר בישראל. אשתקד שילם הצרכן 58 שקל לק"ג במבה ומחיר כפול על המותג דובונים - 106 שקל לק"ג.

ירידה במכירות הבמבה

אשתקד הוציא הצרכן 218 מיליון שקל על המותג במבה, שהיה אחראי ל-22.4% מכלל מכירות החטיפים. עם זאת, מכירות הבמבה ירדו ב-5.7% כספית, במקביל לירידה כמותית של 1.4% עקב שחיקת מחיר.

תפוצ'יפס של שטראוס-עלית, המותג השני הנמכר ביותר, התחזק אשתקד, לאחר שמכירותיו לצרכן עלו ב-4.9% והסתכמו בסך-הכול ב-187.8 מיליון שקל.

ביסלי של אסם, שצמח בשיעור דומה, ממשיך לשמור על מקומו כחטיף השלישי הנמכר בישראל עם מכירות של 124.4 מיליון שקל במחירי צרכן. ביסלי נהנה בשנה החולפת מהשקת מהדורה מוגבלת ומעורבת של ביסלי ובמבה שנמכרה תחת המותג.

ב-2014 החזיקה אסם ב-5 מתוך 10 החטיפים הנמכרים ביותר בישראל, שכוללים מלבד במבה וביסלי גם את המותגים אפרופו, דובונים וצ'יפסי.

המותג צ'יפסי עלה במכירות ב-38% ודחק מהעשירייה הראשונה את המותג שוש של שטראוס-עלית, תוך שהוא עוקף במכירות גם המותג כיפלי של יוניליוור-תלמה.

מי שעוד בלט במכירות הוא המותג קראנצ'וס של חברת mana, שעלה ב-24% במכירות, אך למרות זאת הוא החזיק בנתח כספי של 1.2% בלבד עם מכירות לצרכן בהיקף של 11.3 מיליון שקל.

עשרת החטיפים-2014
 עשרת החטיפים-2014