"אין בפרקליטות אחד שחושב שעו"ד רות דוד אשמה"

רבים בקהילה המשפטית מסרבים להאמין שהתובעת "הקשוחה והישרה כסרגל" שהכירו איבדה את המצפון והמצפן: "אין סיכוי שייצא מזה משהו. היא האישה הישרה והממלכתית ביותר שיש"

רות דוד / צילום: ליאור מזרחי
רות דוד / צילום: ליאור מזרחי

מצעד עורכי הדין המובלים לאחרונה בבושת-פנים לחדרי החקירות ולבתי המעצר הגיע אתמול (ד') לשיא חדש - פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות בלום-דוד, הובאה להארכת מעצרה בבית משפט השלום בירושלים, ומעצרה הוארך (בהסכמה) ב-3 ימים.

החשדות נגד הפרקליטה הבכירה לשעבר חמורים ומביכים, וכוללים לכאורה לקיחת שוחד, שיבוש הליכי משפט ועבירות על טוהר המידות, במסגרת פרשות השוחד לכאורה של עו"ד רונאל פישר. אך הם מתעצמים ומשמעותיים עוד יותר נוכח זהות החשודה ותפקידה בעשורים האחרונים.

במשך 33 שנה שירתה בלום-דוד את המדינה, תחילה כעורכת בפרקליטות מחוז תל-אביב, וב-8 השנים האחרונות לעבודתה בשירות הציבורי, בתפקיד הבכיר כפרקליטת מחוז תל-אביב לעניינים פליליים.

בתפקידה זה היא חרצה גורלות של מאות נאשמים וחשודים, כשהכריעה אם יוגש נגד שר זה או אחר כתב אישום, באילו עבירות יואשמו עברייני צווארון לבן, ואיזו פרשייה לכלול בכתבי האישום של כנופיית פשע כלשהי.

בלום-דוד מילאה תפקיד מעין-שיפוטי והשפיעה כמורמת מעם על חיי אנשים רבים. גם פרישתה מהשירות הציבורי ב-2012 לא העיבה על הישגיה וחשיבותם במרבית הקריירה שלה.

ופתאום, השבוע, היא צנחה צניחה חופשית היישר לנעלי החשודה, הכלואה מאחורי סורג ובריח. המשטרה, שהייתה חלק מהשרשרת שעבדה תחתיה בתקופת עבודתה בפרקליטות, חוקרת אותה, ללא הנחות.

הפרטים שפורסמו ביממה האחרונה חושפים טפח מן החקירה. החשד העיקרי נגד רות דוד הוא שיבוש הליכי משפט, לאחר שהשתתפה בפגישה לילית דרמטית בשבוע שעבר, שבה נכחו רונאל פישר ומזכירתו, שנעצרה השבוע וחתמה על הסכם עדת מדינה עם הפרקליטות. הפגישה נערכה לאחר שנודע לפישר ולדוד שבמח"ש הצליחו לפצח את קוד האייפון של פישר ונחשפו למידע שעלול לסבך גורמים נוספים בפרשה.

על-פי החשד, פישר ובלום-דוד יזמו את הפגישה וניסו לשכנע את המזכירה לשמור על זכות השתיקה, כלומר, לא להלשין על פישר - אם תיעצר בהמשך השבוע.

מהחקירה עלה לכאורה כי עדת המדינה הביעה חשש שלא תצליח לעמוד בלחץ החקירה, ובתגובה הציעו לה פישר ובלום-דוד "לצאת לחופשה" בחו"ל. למחרת נעצרו פישר ומזכירתו, שחתמה על הסכם עדת מדינה.

עו"ד בלום-דוד הכחישה את החשדות המיוחסים לה, אך על-פי הפרסומים היא אינה מכחישה את נוכחותה בפגישה, כי אם את הפעלת הלחצים על המזכירה.

פרשת פישר
 פרשת פישר

נחשבה לפרקליטת מחוז קשוחה

חשד נוסף שחוקרת המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הוא - האם בלום-דוד סייעה להעברת כספי שוחד או כספים לא כשרים לעבריינים כשייצגה את הקבלן יאיר ביטון, לאחר שהתפוצצה פרשת ב. יאיר. מח"ש בודקת אם פישר העביר מידע מחקירת משטרה ללקוחו, חברו ושותפו, יאיר ביטון, מבעלי חברת ב.יאיר, החשוד בהלבנת הון של כ-60 מיליון שקל דרך ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל.

מאז נודע דבר מעצרה, עולם המשפט כמרקחה. הפרקליטות מוכת הלם, שופטים שעבדו תחתיה לא מאמינים שהחשדות המיוחסים למורתם נכונים, והלך-הרוח סביב כל מי שמכיר אותה הוא של פקפוק וחוסר אמון בחשדות המיוחסים לה. סנגורים ופרקליטים נדהמים מכך שבלום-דוד, שנחשבה לפרקליטת מחוז מהקשוחות ומהישרות, נחשדת בעבירות כאלה.

לדברי עו"ד ששי גז, שמכיר אותה היטב, "זו השיחה בעולם המשפט. איש לא מפסיק לדבר על זה. הרגע ניתקתי שיחה עם תובע בכיר שאמר לי, ש'אין שום סיכוי שייצא מזה משהו'. אף אחד במערכת, בפרקליטות לא מפקפק ביושרה שלה. דוד נחשבת לאישה הישרה והממלכתית ביותר שיש. היא תמיד נהגה בנועם ובהגינות, ואף אחד לא יכול היה לתאר שיעלו נגדה חשדות, בפרט כאלה".

אמנם היום בפרקליטות בעיקר שותקים, אך המסר מאחורי הקלעים הוא קשה. מדברים שם על "יום כיפור של הפרקליטות" ועל "רעידת אדמה משפטית". אמש (ד') הפיץ פרקליט המדינה, שי ניצן, לכל עובדי הפרקליטות איגרת שבה הוא אינו מסגיר את מחשבותיו באשר לחשדות נגד בלום-דוד, אך מנסה לחזק את ידם של הפרקליטים ולנסוך בהם ביטחון.

עו"ד ששי גז מציין כי "לא היה דבר כזה. אפשר לכנות את זה בכל סופרלטיב, אבל זה באמת הלם. שוק. הם בשיתוק מוחלט בפרקליטות. הדבר היחיד שמרגיע אותם, זה העובדה שלא חוקרים אותה על החלטות שקיבלה כפרקליטת מחוז, אלא על דברים שקרו לאחר מכן, כסנגורית. ובכל מקרה, בפרקליטות אין אחד שחושב שהיא אשמה. כולם בטוחים שהיא תצא מזה ללא כלום".

- כמי שמכיר אותה שנים רבות, אתה מאמין שלא היו דברים מעולם?

גז: "גם אני מתקשה להאמין שיש דברים בגו. היא כנראה הייתה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון. תזכרי מאיפה היא באה. בפרקליטות המחוז כולם היו בניה. את יודעת כמה שופטים יצאו ממדרשתה? יש היום שופטים מכהנים ופרקליטים שעלו לתפקידים בכירים בשירות המדינה, שלמדו בבית-ספרה.

"פרקליטת מחוז לפעמים יותר חשובה משופט עליון. יש לפרקליט מחוז יכולות, כוחות וסמכויות בלתי מוגבלות. הוא מכריע גורלות. מדובר באשה ישרה, וקשה לי לפקפק ביושר שלה גם נוכח המעצר".

בשנים עברו, גם עו"ד יהושע רזניק - לשעבר המשנה לפרקליטת המדינה והיום מבכירי הסנגורים בארץ - היה מתקשה להאמין לחשדות שטופלים בפרקליטה כלשהי, כל שכן בפרקליטה בכירה כל-כך; אך היום רזניק פחות נחרץ.

"בעבר, כשהתפרסמה פרשת ליאורה גלט-ברקוביץ', שהדליפה חומרים לעיתונאי ברוך קרא, כמובן לא תמורת כסף, אז אמרתי בביטחון נאיבי בראיון לרדיו שאני משוכנע שההדלפה היא לא מחוגי הפרקליטות. אך התברר שטעיתי באופן נחרץ, וזה כן היה מחוגי הפרקליטות. היום אני כבר אומר שהכול יכול לקרות. אין מה לעשות", הוא אומר.

באשר לעו"ד בלום-דוד באופן ספציפי, אומר עו"ד רזניק כי "כעורך דין פרטי גיליתי פרקליטה קשוחה. היא לא נהגה לאשר הסדרי טיעון בקלות. לא בכדי היא נבחרה לפרקליטת מחוז. זה היה בשל יכולותיה. היא תמיד נחשבה לבת-סמכה בעניינים הקשורים להעמדה לדין.

"היא גם חרוצה, עניינית ושלטה בחומר שהובא לפניה כפרקליטה, גם בתיקים של ריבוי נאשמים ופרשיות מסועפות. היא נתפסה בעיניי וגם בעיני אחרים ישרה כסרגל, ועד שלא יהיו ראיות אחרות - היא צריכה ליהנות מחזקת החפות".

באשר לשאלה האם צריך לפתוח היום תיקים שבהם בלום-דוד הכריעה בעבר ולבדוק חשדות להשפעה אסורה עליה מצד עו"ד רונאל פישר כפרקליטת מחוז, אומר רזניק: "לו זה הייתי אני, הייתי אומר להם 'בבקשה, תבדקו'. אם יש חשדות שהיו השפעות על תיקים - אז בבקשה, תבדקו תיקים ותמצאו שלא היו דברים מעולם.

"זה מה שאני הייתי אומר, ולא הייתי מסכים שיגלגלו אותי בזפת ובנוצות, כמי שחשוד במשוא-פנים לאדם כזה או אחר. אם זה אכן קרה, חלילה, אז זה שבר לפרקליטות. כמי שהיה בגוף הזה, אני יכול לומר שזה יזעזע את המערכת. אותי זה מפתיע ומדהים שבכלל חושדים בה במשהו".

- אחד החשדות מתייחס לפגישה שבמסגרתה המליצה בלום-דוד לכאורה לעדת המדינה לא לדבר בחקירה ואולי אף לצאת לחופשה בחו"ל.

רזניק: "לגבי עצות שנתנה לעדת המדינה, צריך לבדוק אם זה נעשה במהלך תפקידה כעורכת דין. זה מאוד סקסי במח"ש, ובמשטרה בכלל, לדבר על שיבוש הליכים. הסעיף הזה מלווה אותנו הרבה שנים, אבל החשדות על שיבוש נועדו בהרבה מקרים להפחיד עורכי דין ולשתקם. זה רק נועד להפחיד, ועורכי הדין אכן פוחדים.

"אני לא יודע מה היא אמרה ומה היה הייעוץ למזכירתו של פישר, אך יכול להיות שהיא פעלה במסגרת תפקידה כעורכת דין, ועכשיו במשטרה כבר זועקים 'שיבוש'. אז בואו ניזהר בכבודה".