בעקבות הפרסום ב"גלובס": הגבלות על תאורת לד בכבישים

משרד הביטחון הוציא מפרט תאורה חדש להתקנת תאורת לד בטיחותית: הוגבל השימוש ב"ספקטרום הכחול", החשוד כגורם מסרטן ומשבש את השעון הביולוגי

תאורה בכביש בינעירוני / צילום: תמר מצפי
תאורה בכביש בינעירוני / צילום: תמר מצפי

בעקבות סדרת הכתבות ב"גלובס" על החשש מפני השפעה שלילית של הספקטרום הכחול בתאורת לד (LED), החישובים הכלכליים המגמתיים שהוצגו לחברת נתיבי ישראל (מע"צ) והלחץ שמפעילים יבואנים לשימוש גובר בתאורת לד - יזם משרד הביטחון דיון בנושא הבטיחות הבריאותית בתאורת לד.

הוועדה הבינמשרדית לסטנדרטיזציה במסמכי החוזים המחייבים בתחום התאורה במכרזי משרד הביטחון, פרסמה לפני שבועיים מפרט כללי חדש למתקני חשמל ותאורה, והכניסה למפרט החדש מגבלות על שימוש בנורות לד - ובעיקר מגבלות על שימוש בתחום הקרינה הקרוי "הספקטרום הכחול" המצוי בתאורת לד, שלגביו קיימות התראות של ארגון הבריאות העולמי כפוגע בבריאות.

לאור סכנת הפגיעה בראייה ובעור בנוכחות תאורת לד עם הספקטרום הכחול (בטיחות פוטוביולוגית - למניעת כוויות בעיניים ופגיעה בעור האדם), נקבע במפרט מקדם ביטחון 0 (אפס) של הספקטרום הכחול בנורות. לאור סכנת נורות לד כגורם לסרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים, ובעיקר לאור ההשפעה שיש לנורות לד של שיבוש במנגנון השעון הביולוגי של האדם ובעלי חיים, נקבע תקן מחמיר של הקרינה בתחום הכחול, והקבלנים יחויבו להציג בדיקת מעבדה של המוצרים התואמת למגבלות החדשות.

המפרט החדש תקף לגבי תאורה פנימית בכל סוגי הבנייה ובנייני ציבור, וכן לתאורה במרחב הציבורי. המפרט יחייב את משרד הביטחון בכל מכרזי אגף הנדסה ובינוי; את משרד השיכון והבינוי (המשתתף במימון תשתיות בבנייה חדשה, כולל תשתיות תאורה, ובעצמו כבר התריע בעבר על סכנות הלד); את מכרזי החשכ"ל במשרד האוצר; ואת משרד התחבורה. בתחשיבים כלכליים שנערכו הוטל ספק בכדאיות של מעבר מסיבי לתאורת לד כל עוד גופי התאורה הללו לא עברו את התהליך ה"טבעי" של ירידת מחיר המוצרים עם ההתקדמות הטכנולוגית. נורות לד שמוגבלות בתחום הקרינה הכחולה יקרות יותר מנורות לד רגילות ויעילות פחות מבחינה אנרגטית, אולם, כאמור, שיקולי הבטיחות הבריאותית קיבלו משקל מכריע בעבודת הוועדה הבינמשרדית.

נציין כי בחברת נתיבי ישראל (מע"צ), קיימת בתקופה האחרונה יוזמה להחליף את כל נורות התאורה בכבישים הבינעירוניים בנורות לד, בפרויקט המוערך ב-300 מיליון שקל, וכי בפרויקטים חדשים של נתיבי ישראל כבר הותר להשתמש בנורות לד רגילות.

לאור המפרט החדש מתארגן לאחרונה מעין "לובי" לתקיפת מסקנות הוועדה הבינמשרדית, שבו חברים יבואנים ויועצי תאורה. מחיר נורת לד לתאורת רחוב הכוללת את הספקטרום הכחול מגיע לכ-1,500-2,000 שקל, ואילו מחיר של נורה כזו ללא הספקטרום הכחול מגיע לכ-3,000 שקל.

פרופסור חיים אברהם שמוביל את המאבק לשימוש זהיר בתאורת לד אמר ל"גלובס" כי "המפרט החדש של הוועדה הבינמשרדית בהוצאת משרד הביטחון, הוא צעד ראשוני חשוב בכיוון של חיפוש פתרון לתאורת לד עם פגיעה קטנה יותר בבני אדם. המפרט כתוב בצורה זהירה יותר מהמסמכים חסרי האחריות המופצים ע"י גופים המבקשים לקדם את תאורת הלד. מאחר שעדיין חסר לנו מידע רב על טכנולוגיית הלד, יש לנהוג בה בזהירות ולהבטיח את בטיחות השימוש בנורות לאורך זמן.

"על המדינה להשקיע במחקר כרונוביולוגי בנושא של זיהום אור מלאכותי ממקורות שונים בלילה, זאת על מנת להקטין נזקים בריאותיים עתידיים. אני תקווה שהוועדה תעדכן את המפרט בהתאם להתפתחות הטכנולוגית של תאורת לד, כך שתוגבר בטיחות השימוש בהם תוך מזעור בריאותיים וסביבתיים".