AHAVA עשויה להימכר בימים הקרובים לפי שווי של 290 מ' ש'

החברה תימכר ככל הנראה לענקית ההשקעות הסינית פוסון ■ פוסון מזהה פוטנציאל באהבה בזכות צמיחת השוק הרלוונטי למוצרי החברה בסין ■ מצידה של גאון אחזקות, מכירת ההחזקה באהבה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה למיקוד פעילות החברה בתחום התשתיות הזורמות

מפעל אהבה בקיבוץ מצפה שלם /צילום: איל יצהר
מפעל אהבה בקיבוץ מצפה שלם /צילום: איל יצהר

השלמת העסקה למכירת יצרנית מוצרי הקוסמטיקה אהבה (AHAVA) לענקית ההשקעות הסינית פוסון, צפויה בתחילת השבוע הבא. הבוקר עדכנה החברה הציבורית גאון אחזקות, בעלת כ-16% מהונה של אהבה, כי לאחר כחצי שנה של מו"מ, גיבשו היא ויתר בעלי המניות באהבה נוסח מחייב לקראת חתימה על הסכם מכירה, והעריכה כי הוא ייחתם בימים הקרובים.

אהבה היא חברה פרטית שבין בעלי המניות שלה נמנים, מלבד גאון אחזקות, גם קרן ההשקעות האמריקאית שמרוק, משפחת לבנת וקיבוץ מצפה שלם. שווי פעילות אהבה בעסקה יעמוד על 290 מיליון שקל, בכפוף להתאמות. השלמת העסקה כפופה להתקיימות כמה תנאים.

אהבה מייצרת ומשווקת מוצרי קוסמטיקה לטיפוח עור לנשים ולגברים, המכילים מינרלים ובוץ מים המלח. החברה מעסיקה 225 עובדים ומפעילה באופן ישיר שמונה חנויות בישראל וחנות אחת בברלין. כן היא משווקת מוצרים לבתי מרקחת, רשתות פארם, דיוטי פרי וחנויות שונות ביעדי תיירות בארץ וב-25 מדינות נוספות בעולם.

פעילות היצוא של אהבה נעשית באמצעות מפיצים בלעדיים, למעט בארה"ב ובגרמניה שם יש לה חברות בנות. במקביל, היא מוכרת את מוצריה גם באמצעות האינטרנט. מדוחותיה של גאון אחזקות עולה כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של חדירת חברות הקוסמטיקה גם לשוק הסיני, שממנו מגיעה הרוכשת של אהבה, פוסון. בנוסף נכתב כי חל גם גידול בהיקף המכירות באמצעות האינטרנט. מאידך, המשבר בתיירות הנכנסת לישראל מאז מבצע צוק איתן ב-2014, כמו גם המשבר בכלכלה הרוסית שהפחית את מספר התיירים הרוסים המגיעים לישראל, פגעו בהיקפי המכירות של אהבה בשוק הישראלי.

אהבה פועלת בתחום המחקר והפיתוח באמצעות מעבדות ביוטכנולוגיות וכימיות, במטרה לפתח מוצרים חדשים. על שמה רשומים מספר פטנטים בתחום מוצרי הקוסמטיקה. בשנים האחרונות היא מייצרת, לצד המותג AHAVA, גם קו מוצרים תחת המותג CLINERAL מתחום הדרמו-קוסמטיקה. מדובר בסדרת תכשירי ניקוי לעור וקרמים טיפוליים שנועדו לסייע להקלה על תסמיני מחלות עור כרוניות. קו המוצרים פותח בשיתוף עם חברת טבע, שאחראית על שיווקו, ונמכר בישראל בבתי מרקחת וברשת סופר פארם.

בשנת 2015 הסתכמו הכנסותיה של אהבה בכ-184 מיליון שקל, כמעט ללא שינוי בהשוואה לשנת 2014. בסוף 2015 עמדה יתרת החוב הפיננסי של החברה על כ-25.5 מיליון שקל.

לפני קרוב לשנה נחשף ב"גלובס" כי אהבה צפויה להעביר את פעילות הייצור שלה מקיבוץ מצפה שלם, שנמצא מחוץ לתחומי הקו הירוק, אל שטח המועצה האזורית תמר, תוך השקעה של 10 מיליון שקל בהקמת מפעל חדש. העברת הפעילות הגיעה על רקע לחצים מצד גורמים פרו-פלסטינים בחו"ל, ולפני מספר שנים החברה אף נאלצה לסגור סניף שפתחה בלונדון בעקבות הפגנות שקראו להחרים את מוצריה.

אהבה היא אינה החברה הישראלית הראשונה המעבירה פעילות ייצור מהשטחים אל תוך תחומי הקו הירוק. קדמו לה, בין היתר, סודהסטרים (שהוציאה את המפעל שלה מאזור התעשייה מעלה אדומים), והחברות בייגל בייגל ומולטילוק (שעזבו את אזור התעשייה ברקן). המפעל של אהבה ממוקם כאמור על קרקע של קיבוץ מצפה שלם שבמדבר יהודה, באזור המועצה האזורית מגילות, כ-13 ק"מ מצפון לעין-גדי. לפי הסכם שנחתם בין אהבה לבין הקיבוץ באוקטובר 2008, שכרה החברה קרקע בשטח של כ-6,000 מ"ר מהקיבוץ ל-10 שנים, עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות. ב-2015 דמי השכירות עבור השטח עמדו על כ-500 אלף שקל. מטה החברה ממוקם באיירפורט סיטי הסמוך לנתב"ג.

גאון צוברת הפסדים

פוסון הסינית, שבאחרונה נכשל באופן סופי ניסיונה לרכוש את חברת הביטוח הפניקס מידי קבוצת דלק, מזהה פוטנציאל באהבה בזכות צמיחת השוק הרלוונטי למוצרי החברה בסין.

מצידה של גאון אחזקות, שבשליטת קבוצת ויולה, ההחלטה על המכירה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה למיקוד פעילות החברה בתחום התשתיות הזורמות, ולמימוש ההחזקות שאינן חלק מפעילויות הליבה של הקבוצה. מכירת מניותיה באהבה צפויה להניב לגאון אחזקות רווח של 18 מיליון שקל, ובכך לסייע לה במאמצים לשינוי המגמה בתוצאותיה העסקיות, כאשר לפי שעה פעילותה מתקשה להתרומם - את 2015 היא סיכמה בהפסד של 4 מיליון שקל, אחרי הפסד של 5 מיליון שקל ב-2014.

גאון עוסקת בייצור ושיווק צינורות פלדה ופלסטיק, מגופים, מדי מים וברזים באמצעות חברת צינורות המזרח התיכון, ובמהלך השנה החולפת פעלה למכירת פעילות הקמעונאות והסחר שלה, הכוללת את חברת אהבה ושיווק בוטנים. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-100 מיליון שקל, אחרי שמנייתה איבדה 25% בשנה האחרונה, והשלימה צניחה של 55% תוך שלוש שנים.

ההפסדים בשנתיים האחרונות מגיעים אחרי הפסדים גדולים בהרבה שהצטברו ל-140 מיליון שקל בין 2011-2013, בעיקר בהשפעת הפסדי רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, וכן מהפסדי חברת תשתיות המים אקווה ומהחברה הבת צנורות המזרח התיכון. מחזור המכירות השנתי של גאון ב-2015 נחלש ב-4% ל-392 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת פעילות הפלדה ומגופי המים, והיא סבלה משחיקה ברווח הגולמי והתפעולי.

רואי החשבון של גאון מפנים את תשומת לב המשקיעים לתוכנית ההנהלה לעמידה בפירעון התחייבויותיה באמצעות מימוש חברות מוחזקות, גיוס חוב, קבלת מימון בנקאי וקבלת דיבידנדים מחברות מוחזקות. גאון עברה לידיה של קבוצת ויולה במהלך 2013 מידיו של משה גאון, במהלך שמנע הסדר חוב בקבוצה וכלל השקעה של 70 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות.