המחוזי הורה לתאגיד השידור לבחון מחדש את תנאי מכרז הפרסום

גורמים בשוק: ההליכים המשפטיים שנוקטת שפ"מ נגד המכרז נועדו להביא לדחיית המכרז, מה שיאפשר את הארכת ההתקשרות עמה ■ גם יבואנית iRobot מתעתדת להתמודד במכרז

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה שוב את מועד תחילת המכרז של תאגיד השידור על הזיכיון לשיווק זמן הפרסום שלו. השופט ד"ר קובי ורדי שלח את התאגיד "לבחינה מחודשת ומעמיקה של כל הנדרש, הן לגבי תנאי המכרז והן לגבי הכללים". הכוונה היא לכללים החדשים שאימץ התאגיד.

כפי שנחשף ב"גלובס", בחודש שעבר עתרה שפ"מ, בניהולו של אברהם פרחי, ששיווקה את זמן הפרסום של רשות השידור ב-20 השנים האחרונות, לבית המשפט בבקשה לחייב את תאגיד השידור שלא לאפשר השתתפות של גוף שעם בעליו נמנים מפרסמים במכרז.

בית המשפט קבע אז כי עד לסיום הדיונים בנושא לא יימשך המכרז, ולאחר מכן אף הוסיף אפשרות לגופים המתעתדים לקחת בו חלק להציג בפני בית המשפט את טענותיהם.

במסגרת הדיון התבררו נתונים חדשים שלא היו גלויים לציבור עד כה. כך, עולה כי יבואנית מותג שואב האבק הרובוטי iRobot מתעתדת להתמודד במכרז - זאת בהנחה שבית המשפט לא יפסול את האפשרות של התמודדות שמעורב בה מפרסם. עורכי הדין של הקבוצה הגיעו לבית המשפט על-מנת להציג את טיעוניהם.

קבוצה נוספת שהגיעה הייתה זו של יונה ויזנטל, הכוללת את קבוצת טלית ואולפני הרצליה, שעם בעליה נמנית גם קבוצת מגדל, אף היא מפרסם גדול.

בין היתר נחשפו במסגרת הדיון פרוטוקולים של הוועדה לפיקוח על פעילותו המסחרית של התאגיד אשר דנה בגיבוש מכרז הפרסום. מהפרוטוקולים עולה כי כותבי המכרז, בהם איש המדיה הוותיק רונן ברקה, לשעבר מנכ"ל שפ"מ, ניסו ללמוד מההיסטוריה של ההתקשרות ארוכת-השנים עם שפ"מ ולפתוח את ההתמודדות למתחרים נוספים.

בנוסף' התברר כי מפעילי הזיכיון יפעלו תחת פיקוח של יחידה מסחרית שפעילותה תופרד משאר פעילויות התאגיד. היה מי שציין בוועדה כי ייתכן שעדיף שהתאגיד ישמור לעצמו את האפשרות להקים יחידה פנימית שתשווק באופן עצמאי את הפרסום ותשתמש בקבלנים. הועלתה גם האפשרות כי במהלך תקופת ההתקשרות הראשונה יבחן התאגיד את המנגנון הראוי ביותר ובמידת הצורך יפעל להקמת יחידה פנימית.

כבר בשלב זה הודגשה החשיבות של ניהול תהליך מהיר יחסית. בדיון צוין כי משמעות דחיית המכרז היא הארכת הפטור לשפ"מ בתנאים שנקבעו על-ידי רשות השידור ומתן יתרון מובנה לשפ"מ גם במכרז התאגיד.

בשוק יש הטוענים כעת כי חלק מההליכים המשפטיים שנוקטת שפ"מ נועדו בדיוק למטרה זאת - להביא לדחיית המכרז, מה שעשוי להביא להארכת ההתקשרות עמה ולנשירת מתמודדים.