לאומי מנסה להרחיב תוכנית הפרישה הכוללת פיצויים של 270%

הבנק מנסה למצוא פתרון שיאפשר לו להרחיב התוכנית מ-700 ל-1,000 עובדים ■ לעובדים מתחת לגיל 57 הוצעו פיצויים של 270% - כ-500 עובדים הסתערו על ההצעה ■ מדריך ומחשבון פיצוי פיטורין

רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח ודוד ברודט / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי מנסה למצוא פתרון חשבונאי שיאפשר לו להרחיב את תוכנית הפרישה המוקדמת מ-700 ל-1,000 עובדים. בנק ישראל איפשר לבנקים שיציגו עד סוף השנה תוכנית התייעלות, שלא להכיר בהוצאות התוכנית לצורך חישוב הלימות ההון, אלא רק בקרן הון נפרדת. כתוצאה מכך עלויות התוכנית לא יפגעו ביכולתם להגיע ליעדי הלימות ההון הנוקשים.

אלא שלפי כללי החשבונאות, ניתן להשתמש בהטבה שכזו רק אם מדובר במספר עובדים פורשים שאינו נחשב מהותי. בבנק לאומי החלוקה היא בתוך שתי קבוצות, עובדי דור א' ודור ב', כאשר מספר עובדי דור א' הפורשים (שהם הקבוצה המרכזית שאמורה לפרוש) נמדד מתוך סך קבוצת עובדי דור א'.

במצב הנוכחי, כל עוד מדובר ב-700 עובדים ניתן להשתמש בהטבה החשבונאית, אך מעבר לכך מדובר במספר עובדים מהותי, ולכן עלויות הפרישה יפגעו בהלימות ההון של הבנק (היחס בין ההון העצמי של הבנק לנכסי הסיכון שלו שעיקרם הוא תיק האשראי). בנק לאומי משקיע מאמצים רבים להגיע ליעד הלימות הון של 10.3% במארס הבא (נכון לסוף מארס האחרון עמדה הלימות ההון על 9.96%), וספק אם ירשה לעצמו לספוג הוצאה של התייעלות שתרחיק אותו מהיעד.

למרות זאת, עדיין לא נסתם הגולל על הכוונה להרחיב את התוכנית, ובבנק מקווים למצוא פיתרון לסוגיה. מי שמטפלת בנושא זה מול בנק לאומי היא נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג ולא המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, המנועה מלטפל בענייני בנק לאומי מכיוון שהוא היה מקום עבודתה הקודם.

לפי הערכות, בבנק ישראל ישמחו אם יימצא פתרון שכזה, שכן בבנק המרכזי חושבים שהתוכנית לפרישת 700 עובדים צנועה יחסית, ובבנק עם יחס יעילות חלש כמו לאומי היו רוצים לראות ירידה משמעותית יותר במספר העובדים. עוד נזכיר כי גם בנקים אחרים אמורים להציג תוכנית התייעלות, ומכיוון שברובם אין הפרדה בין עובדי דור א' לב' מבחינת ההגדרה החשבונאית, מגבלת מספר העובדים המהותי פחות רלוונטית. לכן מצפים בבנק המרכזי שבבנקים בעלי יחס יעילות חלש יהיו תוכניות פרישה רחבות יותר מאלו שבבנק לאומי.

לפני כחודשיים הודיע הבנק, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, על תוכנית פרישה נדיבה הכוללת פיצויים של 250%-270% ומענק של 25 אלף שקלים למצטרפים עד סוף ספטמבר. הבנק איפשר גם לעובדים הצעירים יותר לפרוש ולקבל פיצויים מוגדלים.

התנאים הטובים בתוכנית יצרו התנפלות של עובדים עליה וכבר עתה חתם הבנק עם 500 עובדים על פרישתם. בידי לאומי רשימה של עוד כ-800 עובדים שהביעו נכונות להצטרף לתוכנית, וחלקם נותרו מתוסכלים לאחר שהבינו כי יש סיכוי נמוך שיתאפשר להם להצטרף. בעקבות הביקוש הגבוה, הבנק הודיע בשבוע שעבר כי ההרשמה לתוכנית הסתיימה, וכעת הוא מנסה להרחיבה.