היסטריית ימי הקניות באינטרנט: כך תבצעו קנייה בטוחה ברשת

איגוד האינטרנט הישראלי ו-PayPal גיבשו מדריך מיוחד לקנייה בטוחה ברשת לקראת יום הרווקים הסיני, הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי ■ טיפים ששווים הרבה כסף

חודש נובמבר הפך בשנים האחרונות לעונה החמה של הקניות באינטרנט, עם ימי מבצעים מיוחדים מסביב לעולם כמו "בלאק פריידיי" ו"סייבר מאנדיי" האמריקאים, "סינגל'ז דיי" הסיני - ולאחרונה גם "Shopping IL" הישראלי. 

לצד השופינג ללא תורים, ללא פקקים ובעיות חניה, ולצד ההטבות לרוכשים באינטרנט, חשוב גם לשמור על קניות בטוחות ברשת. לשם כך גיבשו איגוד האינטרנט הישראלי ו-PayPal מדריך מיוחד לקנייה בטוחה ברשת בעונת המבצעים:

■ הכירו את המוכר: בניגוד לקנייה בחנות, שגם שם לא תמיד יודעים מי המוכר, בקניות ברשת האתגר גדול יותר. ודאו שבאתר בו אתם מבצעים קניות קיים תקנון ואמנת השירות המעידים כי מדובר במוכר אחראי ואמין. מומלץ לקרוא היטב את אמנת השירות, תנאי המשלוח ואת "האותיות הקטנות", כדי לוודא שתנאי המכירה, המיסוי, המשלוח, ביטול העסקה וההחזרה והשירות מובנים לכם ומקובלים עליכם, ושיש לכם כתובת ברורה למשלוח תלונות וקבלת שירות.

■ חפשו את המנעול הירוק: אתרים רבים מפעילים מערכות אבטחה המסומנות לגולשים באמצעות סמל של מנעול לצד כתובת האתר. ודאו שהמערכות פועלות ותקינות - כשהסמל מופיע בצבע ירוק. סימן נוסף הוא כתובות של אתרים המתחילות בצירוף https, שמעיד שהחיבור מאובטח.

■ ברשת הרבה יותר קל להשוות מחירים: בניגוד לקניונים ההומים, ברשת קל ומהיר להשוות מחירים, ולכן מומלץ להשקיע זמן בחיפוש המוצר המבוקש באתרים מקבילים. נסו להיכנס לאתרי הקניות מבעוד מועד, בטרם מתחילים המבצעים הגדולים, כדי לוודא שאתם אכן מקבלים מחיר מבצע או הנחה משמעותית.

■ קראו את ביקורת הגולשים: אתרי הקניות הגדולים מבליטים בדרך-כלל את ביקורת ותגובות הגולשים כעדות לאיכות המוצרים והשירות. קראו אותן ונסו ללמוד מהן אודות המוכר, המוצרים והשירות שהוא מציע. כמו בהרבה דברים בחיים - "אין חכם כבעל ניסיון".

■ מדדו את עצמכם כדי למנוע אכזבות: בחנות "רגילה" אפשר למדוד את הבגדים או הנעלים במקום - אפשרות שאינה קיימת ברשת. לכן הקפידו לבדוק היטב את טבלת המידות - מדיום הוא מושג יחסי כידוע. מומלץ גם להשקיע מאמץ נוסף ולמדוד את עצמכם, כדי להשוות את המידות בטבלה באופן מדויק.

■ השקע מתאים לתקע? בקניית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, ודאו שהחיבור לחשמל מתאים לארץ או שהמוצר כולל מתאם, ובדקו את התאמת המוצר למתח החשמל בישראל (V220). בקניית אביזרי מחשוב או סלולר - ודאו שהציוד, הרכיבים או ההתקנים מתאימים לישראל מבחינת רשתות השידור ומתאימים לציוד שברשותכם מבחינת גרסת התוכנה ומערכת ההפעלה.

■ משלוח: ודאו היטב שהאתר שאתם רוכשים ממנו מבצע משלוחים לישראל, עדיף כמובן בחינם. אם המוכר אינו מבצע משלוחים לישראל, ניתן להשתמש בחברות השילוח המקומיות המציעות כתובת אמריקאית: Buy2USA, TNT ו-Mustop.

■ עלויות נוספות: זכרו שהחל מסכום מסוים הרכישה מחויבת במס, ומומלץ לבדוק את המחיר הסופי (כולל עלות המשלוח לארץ). מומלץ לבדוק גם את הוראות המס החלות על יבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לארץ.

■ תשלום בטוח ונוח: בנוסף על ההמלצה לבצע רכישות רק באתרים המפעילים מנגנוני אבטחה קפדניים, מומלץ מאוד להשתמש בשירות תשלומים מקוון אמין דוגמת PayPal, כדי להוסיף שכבת אבטחה על הפרטים האישיים ופרטי כרטיס האשראי, ובנוסף לקבל שירותים נוספים כגון "תוכנית הגנת הקונה" המאפשרת החזר כספי מלא אם המוצר שהזמנתם לא הגיע, הגיע פגום או שונה מהתיאור של המוכר, ושירות "יש דרך חזרה" שמעניקה החזר כספי בגין עלות שילוח המוצר בחזרה למוכר, בכפוף לתנאים.

■ הקפידו על תיעוד: האתרים הגדולים מציעים לשמור את הקבלה עם כל הפרטים כקובץ או שולחים אותה בדוא"ל - מומלץ לשמור אותה עד קבלת המוצרים. ודאו כי יש ברשותכם מקסימום מידע על המוצר ועל גודל האריזה שתגיע לארץ.