הבלגן כבר מתחיל: ישראייר תבטל טיסות לנופשונים בקיץ

מחסור בכוח-אדם גורר ביטולי טיסות שתוכנו לצאת הקיץ משדה התעופה בחיפה ■ אמש נחשף ב"גלובס" כי מאות טיסות של חברות תעופה ישראליות צפויות להתבטל ■ מנכ"ל ישראייר: "הסיטואציה בה נמצאות חברות התעופה הישראליות היא פשוט הזויה"

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

בהמשך לפרסום הבלעדי ב"גלובס" אמש: מחסור בכוח-אדם האמון על סידורי הביטחון בטיסות מוביל לביטולים מצד חברות תעופה ישראליות.

החברות ישראייר ואיסתא הודיעו היום (ד') כי הן נאלצות לבטל טיסות בינלאומיות שתוכננו לפעול הקיץ משדה התעופה בחיפה בשל מחסור בכוח-אדם. טיסות אלה מיועדות לנופשונים באגן הים התיכון.

מי שאמון על ביטחון חברות התעופה הישראליות בפעילות בטיסות בינלאומיות הוא אגף הביטחון באל-על, הפועל לפי הנחיות השב"כ. תלונות על מחסור בכוח-אדם בתחום נשמעות מזה זמן מה, וכעת מחמירה הבעיה בעקבות מחלוקות תקציביות אל מול משרד החוץ, האמון על הנושאים הביטחוניים בחלק מנמלי התעופה בחו"ל - ולפיכך מספק אישורים לחברות הישראליות.

לדברי אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, "הסיטואציה בה נמצאות חברות התעופה הישראליות היא פשוט הזויה. משרד התחבורה פותח את השמיים לחברות הזרות, משרד התיירות והתאחדות בתי המלון משלמים תמריצים מגוונים לחברות זרות בכדי שיטוסו לארץ, ואילו משרד החוץ ואגף הביטחון סוגרים לחברות הישראליות קווי תעופה בשל מחלוקות ביניהם. אם מישהו לא יתעשת על עצמו מהר, הפגיעה בנוסעים ובחברות הישראליות תהיה הרסנית".

לדברי רונן קרסו, סמנכ"ל באיסתא, "פתחנו בשנה שעברה תנועה בינלאומית מחיפה בעידוד שר התחבורה. הושקעו משאבים רבים על-מנת להקל על תושבי הצפון והפריפריה. הקווים מחיפה היו הצלחה גדולה, ועשרות אלפי נוסעים מצפון הארץ חסכו כסף וזמן באמצעות טיסות אלה. אני משוכנע שלא ניתן לסגור את השמים מחיפה, ופעילות מהירה של משרד התחבורה תציל את שדה התעופה לרווחת תושבי צפון הארץ".

מחברת אל-על, האמונה על הביטחון, נמסר בתגובה: "כפי שהודיע אגף הביטחון באל-על מבעוד מועד לכלל החברות הישראליות, כל עוד לא ייפתר אל מול משרדי הממשלה הרלוונטיים המחסור בכוח-אדם הנובע מקצב הגידול המשמעותי בכמות הטיסות המופעלות על-ידי החברות הישראליות נוכח הסכם השמיים הפתוחים, אגף הביטחון לא יוכל לאשר את בקשות חברות התעופה הישראליות ללו"ז טיסות קיץ 2018. במסגרת כך לא אושרה ולא סורבה אף לו טיסה אחת מחו"ל לישראל לקיץ 2018, לא לחיפה ולא לכל שדה אחר. יודגש כי ביטחון אל-על אינו אחראי על פעילות הביטחון בשדות התעופה בישראל, אלא רק על ביטחון לטיסות של חברות תעופה ישראליות בטיסות מחו"ל לישראל".