הגודל כן קובע

למקומות עבודה קטנים יש יתרונות מסוימים על פני הפירמות הגדולות - אבל רק למי שזה מתאים לו

עובדים שמחים במשרד / צילום: שאטרסטוק
עובדים שמחים במשרד / צילום: שאטרסטוק

בדרך-כלל הנטייה של מועמדים רבים המחפשים עבודה היא להתעלם ממעסיקים קטנים, ולמקד את עיקר המאמצים בחיפוש חברות ופירמות גדולות. אולם לפי אליסון דוייל, אחת מהמומחות הגדולות לתחום הקריירה, שהוכרה על-ידי פורבס כאחת ממאה מקורות המידע המובילים בתחום, דווקא בחברות הקטנות סיכויי הקבלה לעבודה גבוהים יותר. דוייל כתבה בספרה כי הסיבה לכך היא סטטיסטית: יש יותר חברות כאלה. ואכן, מנתוני הפדרציה לעסקים קטנים בארצות הברית עולה כי אלה מייצגים 99.7% מכלל המעסיקים, שמעסיקים יותר ממחצית עובדי המגזר הפרטי.

בוייל טוענת גם כי הסיכוי להישאר מועסק בחברה קטנה גדול יותר מהסיכוי להישאר מועסק בחברה גדולה. לדבריה, חברות קטנות נוטות להיות מבוססות על תוכניות עסקיות המסוגלות להצליח ללא קשר למצב הכלכלה כולה, והן אינן סובלות מהעומסים הכלכליים המאפיינים חברות גדולות על רקע השקעתן במשרדים מפוארים ומעוצבים ובפרסום מסיבי.

ולמרות זאת, מובן כי ההחלטה על בחירת מקום עבודה קטן או גדול צריכה להתקבל על סמך שאלות נוספות, שהתשובות עליהן סובייקטיביות למדי. למעשה, אפשר ללמוד לגביהן מחוויותיהם של אנשים שחוו את שני סגנונות העבודה: הן בחברה גדולה, והן בחברה קטנה.

לשם כך, ריכזתי רשמים מכמה עובדים ששוחחתי עימם עמוקות על העניין - כולם עבדו שנים רבות בחברה גדולה, ועברו בשנה-שנתיים האחרונות לעבוד בחברה קטנה ואינטימית.

בראש גמיש ופתוח

"התפקיד שלי פתוח ומגוון, ולא מקובע לשום דבר", מספרת עובדת שעובדת זה שנה בחברה קטנה, לאחר שעבדה שנים רבות בחברת ענק. "זה בלתי נתפס, הפער הזה. היום, פעם אני מנהלת ישיבת תכנון עם כמה אנשים ספציפיים, ופעם אני יושבת בישיבת עיצוב, שמנהל אותה אדם שישב אצלי בישיבה קודם לכן - תחת ניהולי בכלל. פעם אני בשטח, ופעם מאחורי הקלעים. ולאחרונה, מדי פעם אני בכובע אחר לגמרי, בבתים של לקוחות".

ואכן, מחקרים מראים כי אחד המאפיינים של עסקים קטנים הוא הגמישות שהם מאפשרים בבחירת המשימות ובהגדרת התפקידים של העובדים. נפוץ יותר למצוא בהם אנשים שאחראים על סוגים שונים של משימות במסגרת עבודתם, מצויים באינטראקציות מגוונות עם אנשי הצוות השונים, ומגישים הצעות לרעיונות יצירתיים בקלות יחסית.

"בעבודה הקודמת שלי", מוסיפה העובדת, "לא יכולתי לחשוב אפילו על שילובים כאלה. זו בכלל לא הייתה אופציה. והאמת? לא רק ששעמם לי ככה, אלא שבשנה שבה אני כאן אני מרגישה שלמדתי הרבה יותר - כמותית ואיכותית - מכל מה שלמדתי בשש השנים שם".

מדג לכריש

עוד שינוי שצפוי לחוש אדם שעובר מעבודה בארגון גדול לעבודה בעסק קטן הוא העובדה שהוא לא עוד דג קטן בבריכה גדולה ועמוקה, ויש לו הזדמנות לתפוס פרופיל גבוה יותר בעבודה.

"כשאני עושה משהו טוב - רואים את זה", מספר עובד ששוחחתי עימו. "בעבר, בחברה הגדולה, הסיכויים שמנהלים בכירים ידעו מה מעשיי ומהם הישגיי היו קלושים. היום, כשאני מצליח הבשורה עוברת הלאה בקלות, ואני מרגיש שאני מקבל בקלות רבה יותר פידבק בחזרה על כך. אני פחות נלחם על מקומי".

תחושת ההצלחה האישית לא מרבה לפסוח על עובדים טובים בחברה קטנה גם משום היותה פחות פורמלית, וסובלנית יותר לרעיונותיהם, וכן משום גודלה: "אני מרגישה שהתרומה שלי לעסק גדולה ומשמעותית יותר מבעבר", מוסיפה עובדת אחרת. "פתאום אני ממש רואה איך רעיונות שיזמתי קורמים עור וגידים - כי הדרך שעליהם לעבור לא ארוכה כל-כך - וזו הרגשה מאוד טובה".

כולנו ביחד (בביצה מהבילה?)

עבודה בחברה קטנה מתקשרת פעמים רבות גם לאווירה נעימה ומשפחתית בשגרת העבודה, ויש לה יתרון גם כשעולה הצורך למחות או להתאגד יחד מול המנהל: "קודם הייתי מתעייף עוד לפני שהייתי מנסה להרים את כפפת המחאה... עכשיו אני רק צריך לדבר עם שניים-שלושה קולגות".

אולם כמובן, לא הכול ורוד. בחברה צפופה אנושית אנשים חייבים להסתדר זה עם זה, והדבר אינו פשוט לביצוע כלל, כפי סיפרה עובדת שחוותה את השינוי: "מיד בהתחלה הרגשתי שאין כימיה ביני לבין זו שנמצאת איתי בחדר, והבנתי שיהיה עליי לעבוד קשה כדי להתמודד עם זה. הרי אם נתעמת בסופו של דבר - לא יהיה לי לאן לעבור, אין פה מחלקות שונות בקומות שונות. זה או להבליג ולבלוע, או לעזוב לגמרי".

עובד אחר הגדיר זאת כך: "אותם שניים-שלושה אנשים שנמצאים איתי במהלך היום... עיניו של המנהל שמצויות ממש כאן מעבר לפינה... הכול קטן, סביבך, עליך. לפעמים אני מרגיש חנוק. אין לאן לברוח, אין ממי ללמוד משהו חדש, אין קולות ודעות מפתיעים לשמוע".

אז מה מתאים לכם?

האם אתם יצירתיים, נמרצים, זקוקים לשינויים ואוהבים להשתמש ביום העבודה שלכם במגוון של מיומנויות (מבלי ההכרח לשנות את מקום עבודתכם)? ייתכן שתיהנו יותר בחברה קטנה.

האם אתם הולכים לאיבוד כשלרשותכם אוטונומיה וכשאתם מתבקשים ליצור בחופשיות וללא כללים נוקשים ופורמליים? האם אתם זקוקים למבנה ברור, מסודר ומוכתב מלמעלה? ייתכן שתסבלו ואף תתקשו להצליח בתפקידכם בחברה קטנה הפועלת כך.

האם אתם חולמים על ניהול? האם אתם נוטים ללכת במסלול קיים, או מעדיפים ליצור מסלול בעצמכם? אם אתם שואפים להתקדם מעמדית, ניהולית והיררכית, סביר יותר להניח שתמצאו את מבוקשכם בחברה גדולה ובעלת מבנה של שכבות, שבה אפשרויות הצמיחה רבות יותר.

היזהרו מקטלוג-יתר: הסקת מסקנות רק על רקע קטלוג גס סופה לייצר אכזבה. למשל, אם תגלו שדווקא החברה הענקית שסירבתם לה מציעה תפקידים גמישים ומגוונים ומאפשרת מקום לביטוי אישי רב. בדקו אם המציאות משקפת את הקטלוג הכללי, ורק אז החליטו.

■ יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.