יצוא הנפט האמריקאי לסין הואט לקילוח דק על רקע סכסוך הסחר בין וושינגטון לבייג'ין, והמגמה הזו מחייבת את המפיקים האמריקאים לאתר קונים חדשים ומשנה את פני שוק הנפט העולמי.
סין הייתה הקונה הגדולה ביותר של נפט גולמי אמריקאי במחצית הראשונה של השנה. באוגוסט, היצוא לסין, שהיא יבואנית הנפט המובילה בעולם, ירד לאפס, לפי נתוני מעקב אחרי מכליות. בספטמבר נשלחו מארה"ב לסין רק 30,000 חביות ביום, ירידה מממוצע של יותר מ-350,000 חביות ביום בשנה עד יולי.
נפט בירידה
כאשר סין מונעת כניסה של נפט אמריקאי, המפיקים בארה"ב מצאו שווקים חדשים ויצוא הנפט הכולל לא ירד משמעותית.
אבל השינויים בלבלו את המסחר העולמי בנפט, ורוסיה וסעודיה החליפו את ארה"ב כמקור לנפט של סין. המפיקים האמריקאים מצידם מדיחים מפיקים ממדינות אחרות. המצב גם פוגע ברווחיהן של כמה חברות ספנות, שהתבססו על הקו הרווחי מארה"ב לסין.
עד כה, בייג'ין לא הטילה מכסים על הנפט שמיובא מארה"ב, למרות שהיא הטילה אותם על גז טבעי נוזלי (גט"ן) אמריקאי. אבל להערכת אנליסטים, סכסוך הסחר המחריף בין שתי המעצמות הוא הסיבה העיקרית לירידה ביצוא הנפט האמריקאי לסין.
מבחינת סין, "פגיעה ביצוא הנפט האמריקאי פוגעת באחד העקרונות המקודשים של ממשל טראמפ - הדומיננטיות של ארה"ב בתחום האנרגיה", אמר ג'וזף בורדוף, מנהל המרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה (ניו יורק) ואיש משרד האנרגיה בכהונת הנשיא לשעבר אובמה.
טראמפ פעל להגדלת יצוא האנרגיה של ארה"ב, גם כשהוא נפגש עם מנהיגים זרים, בין היתר כדי לצמצם את הגירעון המסחרי האמריקאי.
החברות הסיניות צופות את העתיד?
ייתכן שחברות סיניות גם נוקטות גישה פרגמטית, כשהן מגבילות את רכישות הנפט בארה"ב למקרה שסכסוך סחר יסלים עוד יתר ויוטלו מכסים על היבוא הזה.
"אם אני קונה מכלית נפט מארה"ב, ולוקח לה 45 יום להגיע לסין, לא הייתי רוצה לגלות באמצע ההפלגה שהנפט האמריקאי אסור כעת ליבוא", אמר איימי מאיירס ג'פה, מומחית לאנרגיה במועצה ליחסי חוץ בוושינגטון.
מספטמבר, רק מכלית נפט אמריקאית אחת הפליגה לסין. המכלית, "New Courage", אמורה להגיע לנמל נינגבו במזרח סין בסוף נובמבר. גם יבוא מוצרים נוספים מארה"ב כמו דלקים וגט"ן שאף לאפס, לפי הנתונים.
חברות מעקב אחרי מכליות מתבססות על לוויינים ועל מודלים ממוחשבים מתוחכמים כדי לעקוב אחריהן, והממצאים הם בשימוש רחב בתעשיית הנפט.
מתחי הסחר בין ארה"ב לעמיתות הסחר הגדולות שלה כבר שינו את היצוא האמריקאי בתחומים נוספים, כולל פולי סויה ובשר חזיר.
יצוא פולי הסויה לסין צנח באוגוסט במיליארד דולר אחר שסין הטילה מכס של 25% על המוצר הזה. הרבה מהמסחר הזה הלך לטובת מדינות כמו ארגנטינה וברזיל. אפילו איראן קונה יותר פולי סויה מארה"ב. באוגוסט היא הייתה היבואנית הגדולה ביותר של פולי הסויה מארה"ב, לפי Bimco, התאחדות חברות הספנות הגדולה בעולם.
כאשר פחות נפט גולמי אמריקאי זורם לסין, מפיקות אחרות במשקל כבד כבר תפסו את מקומה של ארה"ב, כדי לבנות יחסים לטווח ארוך עם הלקוחות הסינים.
סעודיה ורוסיה מגבירות נוכחות
יצוא הנפט הסעודי לסין עלה באוגוסט ב-258,000 חביות ביום, והיצוא הרוסי עלה כמעט ב-200,000 חביות ביום, לפי חברת המעקב אחרי מיכליות Kpler.
מהפכת הפצלים בארה"ב יצרה יתרות חדשות של אנרגיה אמריקאית, ותפוקת הנפט הגולמי עלתה ל-11.2 מיליון חביות ביום החודש, שיא של כל הזמנים, לפי מנהל המידע במשרד האנרגיה בוושינגטון. הגידול ביצוא עזר ליצור את העלייה הזו בתפוקה מאז 2015, כאשר הקונגרס ביטל איסור של 40 שנה על יצוא נפט גולמי לרוב הקונים הבינלאומיים.
ארה"ב מייצאת כעת כ-2.6 מיליון חביות ביום של נפט גולמי, לפי משרד האנרגיה הפדרלי, לעומת 500,000 חביות ביום בלבד בדצמבר 2015. הנפט הזה מיוצא להודו, הונג קונג, אוסטרליה ודנמרק. אפילו גיאורגיה, ששוכנת בין מפיקות הנפט רוסיה ואזרביג'ן לחופי הים שחור, הזמינה משלוח של נפט אמריקאי בשנה עברה.
"גם אם סין תחליט שהיא לא הולכת לקנות מאיתנו, זה לא אומר שהביקוש ליצוא יפחת, רק בגלל החלטה אחת", אמר מייק מירס, מנכ"ל חברת מגלן מידסטרים מאוקלהומה, שמחזיקה צינורות נפט, מתקני אחסון ומסופי יצוא ויבוא ימיים. "יותר חביות יופנו לאירופה ולאמריקה הלטינית".
אירופה סתמה את החלל
המשלוחים לאירופה אכן עזרו לסתום את החלל שיצרה סין, עם גידול של 41,000 חביות ביום בספטמבר, שהיה חודש רביעי ברציפות של עלייה ביצוא, לפי Kpler. גם קונות באסיה, כמו טייוואן והודו, רכשו כמויות גדולות יותר.
היצואנים האמריקאים מתחילים גם ליהנות מתקנת זיהום אוויר שתיכנס לתוקף בשנת 2020 שתגביל את כמות הזרחן בדלק ימי, אמר קווין ג'ביט, ראש יחידת המסחר בסחורות בקבוצת Trafigura. בנפט האמריקאי יש בממוצע פחות זרחן בחס לנפט שמפיקות מדינות כמו סעודיה.
"אנחנו משוכנעים שהעולם זקוק לנפט אמריקאי", אמר ג'ביט. השינויים בהרגלי הקנייה של סין לא משפיעים על התכנון של Trafigura לבנות מסוף יצוא חדש של מים עמוקים לנפט גולמי במפרץ מקסיקו.
רק לתעשיית הספנות נגרם נזק צדדי מהתייבשות יצוא נפט האמריקאי לסין. "תעשיית המכליות נפגעת כשיעדי יצוא רחוקים כמו סין מוחלפים ביעדים קרובים בהרבה כמו הים הקריבי ויבשת אמריקה", אמר פיטר סנד, אנליסט הספנות הראשי של התאחדות חברות הספנות Bimco. "מלחמת הסחר הגיעה אלינו בגדול".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.