בניגוד לתחזיות ולמרות עליות המחירים: שחיקה במכירות שוק המזון והמשקאות בפברואר

לראשונה מזה קרוב לשנה וחצי, שוק המזון והמשקאות ירד בחודש שעבר ב-0.4%, בין היתר על רקע תזמון החגים • שטראוס, ספקית המזון השנייה בגודלה, יורדת במכירות אחרי חודשים ארוכים • שוק הטואלטיקה, לעומת זאת, נהנה מצמיחה של 4.6% • ניתוח "גלובס"

מוצרי שטראוס / צילום: תמר מצפי
מוצרי שטראוס / צילום: תמר מצפי

היפוך מגמה בשוק המזון? למרות גל עליות מחירים ובניגוד לתחזיות, אחרי כשנה וחצי של גידול, הצמיחה בשוק המזון והמשקאות נבלמה בחודש פברואר. מנתוני סטורנקסט עולה כי השוק לא צמח בחודש שעבר ואף רשם שחיקה קלה במכירות של 0.4% ביחס לפברואר אשתקד, והן הסתכמו בכ-2.9 מיליארד שקל.

עם זאת, הצמיחה מתחילת השנה נשמרת עם אחוז שינוי מצטבר של 2.6%. ככל הנראה, הירידה במכירות נובעת גם על רקע התזמון של החגים בשנה שעברה.

תנובה, ספקית המזון הגדולה בישראל, שמרה על יציבות עם ירידה של 0.1% במכירות הכספיות שהסתכמו ב-436 מיליון שקל. במקביל, החברה רשמה ירידה של כ-0.5% בנתח השוק שלה ביחס לפברואר אשתקד, והיא אוחזת כעת ב-15.3% משוק המזון והמשקאות. נציין כי היציבות של תנובה נרשמת למרות עליית מחירים שביצעה בקיץ האחרון.

שטראוס, ספקית המזון השנייה בגודלה בשוק הישראלי, שנמנעה עד כה מעליית מחירים, רושמת לראשונה מזה תקופה ארוכה ירידה במכירות הכספיות, והן נשחקו ב-1.5% והסתכמו בכ-350 מיליון שקל. בדומה לתנובה, גם נתח השוק של שטראוס ירד בשיעור של 1.1% מ-12.4% בפברואר 2018 ל-12.2% בפברואר האחרון.

אסם-נסטלה, חברת המזון השלישית בגודלה, היא היחידה מבין 5 הספקיות הגדולות שהמכירות שלה צמחו ב-2.3% ביחס לפברואר אשתקד והסתכמו בכ-287 מיליון שקל. גם נתח השוק של החברה גדל ב-2.7% והסתכם ב-9.9%. הצמיחה הזאת, נציין, מתרחשת למרות שהתכנון של אסם להעלות את המחירים נבלם ונדחה, כך שהיא נובעת, ככל הנראה, מגידול כמותי ומצריכת מוצרי פרימיום.

עשרת הספקים הגדולים בשוק המזון והמשקאות
 עשרת הספקים הגדולים בשוק המזון והמשקאות

נתח השוק של החברה המרכזית ירד

בניגוד אליה ובדומה לשתי הראשונות, החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), שהיא גם הבעלים של מחלבת טרה, ירדה בשיעור של 3.1% בנתח השוק מרמה של 6.5% ל-6.3%. מכירותיה בחודש פברואר הסתכמו ב-179 מיליון שקל - ירידה של כ-3.5%.

נטו, החברה הציבורית והספקית החמישית בגודלה בשוק המזון, שומרת על יציבות עם שחיקה קלה של 0.3% במכירות הכספיות, שהסתכמו ב-103 מיליון שקל (לא כולל מכירות בשר ודגים טריים).

יוניליוור, הספקית השישית בגודלה, רשמה ירידות משמעותיות יותר עם אובדן מכירות כספי של 6.2% שהסתכם ב-100 מיליון שקל. המגמה הזאת מאפיינת את החברה מתחילת השנה, במהלכה רשמה ירידה מצטברת של 1.6% בחודשיים הראשונים של 2019 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הספקית הבאה בתור היא דיפלומט, שרושמת צמיחה נאה במכירות הכספיות וממשיכה בכך את מגמת הצמיחה שלה מתחילת השנה. עוד מגלים הנתונים כי בחודשיים הראשונים של השנה צמחה החברה בכמעט 8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

יפאורה תבורי ממשיכה לצנוח

אבל לא רק החברה המרכזית למשקאות יורדת - גם אצל שתי ספקיות המשקאות הנוספות נרשמו ירידות במכירות ביחס לתקופה המקבילה. כך, טמפו איבדה כ-3%, ואילו יפאורה תבורי ממשיכה לצנוח בדומה לחודש שעבר עם אובדן מכירות כספיות יוצא דופן של 11.3%. זאת, בין היתר, על רקע הסכסוך שלה עם הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד".

עם זאת, בניגוד למגמה הכללית, יצרנית אחת צמחה באופן חריג במכירות הכספיות. מדובר בוילי פוד שרשמה גידול של למעלה מ-31%, מה שמקנה לה אחיזה של 1.1% ממכירות שוק המזון בישראל.

ספקיות נוספות בשוק המזון שהצטיינו בפברואר הן גד עם עלייה של 14.7% במכירות, ויסוצקי עם גידול של כמעט 11%, ושסטוביץ שגדלה בכ-9% במכירות הכספיות.

שוק הטואלטיקה דווקא צומח

לעומת שוק המזון, שוק הטואלטיקה (טיפוח הפרט והבית) רושם צמיחה נאה של 4.6% וגידול אצל מרבית הספקיות, כשהשינוי המצטבר בחודשיים הראשונים של השנה עומד על 6%. מי שהובילה את המגמה היא סנו הציבורית, שגדלה ב-11.1% במכירות ל-107 מיליון שקל - מה שהעניק לה את ההובלה עם נתח של כ-18%.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי החל מהחודש האחרון סטורנקסט החלה לאסוף נתונים גם מרשתות הפארם ותכלול מעתה את סופר-פארם, את Be (לשעבר ניו-פארם) שבבעלות שופרסל, את גוד פארם שבשליטת רמי לוי ואת סמארט פארם.

עד היום תחום הפארם לא קיבל כיסוי מלא בסטורנקסט, ולכן מכירות של ספק שנחשב לדומיננטי יותר, למשל ברשת סופר-פארם, לא באו לידי ביטוי. כעת עדכנה סטורנקסט את הנתונים גם אחורה, כשהמספרים החדשים משקללים את נתוני העבר. זו תהיה למעשה הפעם הראשונה שבה ניתן יהיה ללמוד יותר על המכירות בתחום הפארם בצורה רחבה. הצעד הזה מצטרף לכך שבשנה החולפת סופר-פארם נכנסה לראשונה גם למאגר הנתונים של חברת נילסן, חברת המחקר והמידע העולמית שאוספת גם היא נתוני מכירות קמעונאיות.