עכשיו זה רשמי: צביקה בארינבוים החליט "לרדת" מרכישת פעילות סומוטו בשל בעיית ההפצה של תוכנת החברה

שווי סומוטו נמוך כיום בכ-40% מהשווי שלפיו נסחרה כשבארינבוים סיכם על רכישת הפעילות בכ-50 מיליון דולר • הצדדים בוחנים אפשרות לביצוע עסקה חלופית למכירת חלק מנכסי סומוטו

צביקה בארינבוים / צילום: ניצן חרמוני
צביקה בארינבוים / צילום: ניצן חרמוני

איש העסקים צביקה בארינבוים החליט שלא לרכוש את פעילותה של חברת הטכנולוגיה סומוטו . דבר ביטולה הצפוי של העסקה נחשף ב"גלובס" בתחילת החודש שעבר, כאשר הסיבה לכך היא ככל הידוע בעיית הפצה של תוכנת סומוטו בסביבת מערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט, שגרמה להידרדרות בתוצאות החברה ולקריסת מחיר המניה.

הודעת הביטול מגיעה לאחר שהצדדים דחו מספר פעמים את השלמת העסקה. בדיווח לבורסה היום מסרה סומוטו כי סכום של 1.36 מיליון דולר שבארינבוים העביר לחברה כמקדמה על חשבון העסקה, "יישאר בידי החברה כקנס ששולם על ידי הרוכש עקב אי-השלמת העסקה". עוד מציינים בסומוטו כי הצדדים "בוחנים אפשרות לביצוע עסקה חלופית למכירת חלק מנכסיה במסגרת מתווה חדש".

מניית סומוטו הגיבה לדיווח מהבוקר בעלייה של כ-9% במהלך היום בבורסה. שווי השוק של סומוטו עומד כיום על כ-100 מיליון שקל, והוא נמוך בכ-40% מהשווי שלפיו נסחרה באפריל האחרון, כשבארינבוים סיכם על רכישת פעילות החברה תמורת סכום של עד 50 מיליון דולר (שהופחת מאוחר יותר לעד 47 מיליון דולר, בעקבות דיווח בדבר ירידה צפויה בהכנסות). בחברה מעריכים כי נכון להיום יש בקופתה מזומנים בהיקף של כ-23 מיליון דולר, ובניכוי אשראי בנקאי כ-20 מיליון דולר.

ההכנסות כבר נפגעות מהבעיה בתוכנה

סומוטו פועלת בתחום של שיווק באינטרנט, פרסום בווידיאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות. כחודש וחצי לאחר חתימת העסקה עם בארינבוים, הודיעה סומוטו כי זיהתה דפוס שלפיו תוכנת האנטי-וירוס במערכת ההפעלה ווינדוס של מיקרוסופט פועלת להסרת התוכנה שלה בחלק מהמחשבים האישיים. בשל כך, הודיעה אז סומוטו כי צפויה פגיעה של 9% בהכנסותיה ביחס ל-2018, ובשיעור של 16% ביחס להכנסותיה ברבעון הראשון של 2019. בחברה מסרו כי היא פועלת למציאת פתרון טכנולוגי שימזער את ההשפעה על הכנסותיה ממגזר האפליקציות, וכי התחילה בהפצת פתרון טכנולוגי ראשוני.

בינתיים החברה לא הצליחה לפתור את הבעיה, וברבעון השלישי השנה הציגה ירידה של 39% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-8.7 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של 351 אלף דולר, לעומת רווח של כ-1.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

סומוטו, שאותה מוביל המנכ"ל אסי יצחיאק, היא חברה ללא גרעין שליטה. עם בעלי המניות שלה נמנים המנכ"ל לשעבר בן גירון, יעקב טננבוים וסול צבי. יו"ר החברה הוא שוקי אברמוביץ'. צביקה בארינבוים נחשב לאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל, וברקורד שלו השקעות מוצלחות רבות. הוא משקיע בשנים האחרונות בעיקר בתחומי הרפואה הפרטית והטכנולוגיה, והוא בעל מניות בסומוטו שאותן קיבל באוגוסט 2014, כשהחברה מיזגה לתוכה את חברת האינטרנט ג'ניו שבה החזיק קודם לכן.