הקורונה עלתה לה לראש: סגירת הברים בישראל כיווצה את רווחיות טמפו במגזר האלכוהול

חברת המשקאות דיווחה על קשיים בגבייה וצופה ירידה של 30% במכירות הרבעון השני והמשך הפגיעה ברווח • "טמפו חשופה לסיכוני גבייה מוגברים בגין עצירת פעילותם של לקוחות"

על רקע משבר הקורונה, שפרץ לפני כמה חודשים ופגע קשות בכמעט כל סקטור פעילות במשק, העסקים הפועלים בתחום המזון והמשקאות הפגינו עוצמה יחסית בתקופה האחרונה, בזכות הצריכה המוגברת של הציבור בסניפי רשתות המזון. ואולם דוחותיה הכספיים של יצרנית המשקאות טמפו לרבעון הראשון של 2020 מוכיחים כי גם היא אינה חסינה למשבר, ופעילות המשקאות האלכוהוליים שלה נפגעת ממנו בצורה משמעותית.

לצד זאת, טמפו רשמה שיפור נאה ברבעון בתחומי הפעילות האחרים, של ייצור ושיווק משקאות קלים ויין, המחזק את הדיווחים על צריכה גוברת בסופרמרקטים.

בשורה התחתונה, לנוכח הפגיעה בפעילות מהמשבר, צלל הרווח הנקי של טמפו בסיכום רבעוני בכמעט 50% והסתכם בקצת יותר מ-5 מיליון שקל. מכירות מגזר האלכוהול של טמפו נשחקו בסיכום רבעוני ב-4% ל-118 מיליון שקל (35% מהכנסות החברה), והרווח התפעולי מהן צנח ב-34% ל-11 מיליון שקל (כ-30% מסך הרווחיות).

רווחי טמפו
 רווחי טמפו

טמפו, הנסחרת בבורסת תל-אביב באמצעות אג"ח, נמצאת בשליטה משותפת של היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר וחברת הבירה ההולנדית הייניקן. כיצרנית, יבואנית ומשווקת משקאות, מחלקת טמפו את פעילותה לשלושה תחומים: משקאות אלכוהוליים, משקאות קלים ויין. כאמור, הראשון מבין שלושת התחומים הוא שגרם לחברה לעיקר הפגיעה בתוצאות הרבעון, כשתוצאותיה הכספיות צפויות להיפגע גם בהמשך השנה.

"חשופה לסיכוני גבייה מוגברים"

מגזר פעילות האלכוהול ספג את המכה העיקרית ממשבר הקורונה, בעקבות סגירתם בחודשים האחרונים של מקומות הבילוי והנופש, שם עיקר הצריכה של מוצרי האלכוהול. לנוכח המצב, בסיכום רבעוני נאלצה טמפו לרשום הפרשה כללית לחובות מסופקים בגין חובות לקוחותיה מפלח שוק זה - מה שהעלה את הוצאות ההנהלה והכלליות של החברה והוביל לשחיקת הרווח התפעולי שלה, בעוד צמצום בהוצאות המימון רק סייע להקטין את הנזק בדרך לשורה התחתונה.

בטמפו מסבירים כי יישום הנחיות הממשלה לסגירת עסקים הפועלים בתחומי התרבות והפנאי, ובהם מסעדות, אולמות אירועים, בתי קפה, ברים ומועדונים, הוא "בעל השפעה שלילית על פעילות הקבוצה, בעיקר בערוץ לקוחות השוק הקר". לפי טמפו, "החברה חשופה לסיכוני גבייה מוגברים בגין עצירת פעילותם של לקוחות השוק הקר", כשהיא העמידה "אשראי נרחב" לתמיכה באותם לקוחות שפעילותם הוקפאה.

בטמפו מציינים כי בשלב הנוכחי "ישנם חשבונות שאינם משולמים על-ידי הלקוחות", והחברה לא יכולה "להעריך את היקף התופעה ואת השפעת התפשטות נגיף הקורונה על היקף חובותיה המסופקים". ההפרשה שרשמה טמפו בדוחות הרבעון נעשתה בהתאם להערכותיה נכון למועד הנוכחי.

במבט קדימה, הנזק בדוחותיה הכספיים של טמפו לא צפוי להסתכם ברבעון הראשון בלבד, עם צפי להתכווצות של כ-30% בסך היקף מכירותיה ברבעון השני, ביחס לרבעון המקביל ב-2019, ובהמשך לכך צפי לירידה ברווחיות.

החברה הוציאה 300 עובדים לחל"ת

כפי שטמפו מציינת בדוחותיה, בימים שבשגרה מתאפיינות מכירות המשקאות האלכוהוליים שלה ברווחיות תפעולית גבוהה ביחס לשאר פעילויותיה, בין השאר בזכות "חוזקם של מותגי הבירה" שלה והעובדה שהיא מייצרת את אותן בירות בייצור עצמי.

בראש מכירות האלכוהול של טמפו ניצבות הבירות גולדסטאר והייניקן, לצד כמה מותגים נוספים, וכן משקאות אלכוהוליים מסוגים שונים בבקבוקים, ובהם וודקה (אבסולוט, בלוגה, ואן גוך), וויסקי (שיבס, ג'יימסון ועוד), רום, ג'ין, בקרדי בריזר ועוד.

טמפו, לפי הנתונים שהציגה בדוחותיה השנתיים ל-2019 שפורסמו בסוף מרץ, היא "בעלת נתח השוק הגדול ביותר במוצרי המשקאות האלכוהוליים בישראל", ונחשבת ליצרנית המובילה של מוצרי בירה - המוצר האלכוהולי הנצרך ביותר בישראל, לפי הנתונים שטמפו מציגה. נתח השוק של החברה במכירות מוצרי אלכוהול עמד בשנה שעברה על יותר מ-31%, ונתח השוק בקטגוריית הבירה התקרב ל-44%.

המתחרה העיקרית של טמפו בקטגוריה היא החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), יצרנית ומשווקת הבירות קרלסברג, טובורג וסטלה ארטואה ויבואנית של כמה מותגי בירה נוספים.

לצד האלכוהול, לטמפו יש שני מגזרי פעילות נוספים, שנהנו מרבעון חיובי. מגזר הפעילות הגדול שלה (מבחינת היקף מכירות) הוא של משקאות קלים, ובהם פפסי, סבן-אפ, בירה נשר, ג'אמפ, סודה, כמה מותגי מים מינרליים, נסטי ועוד. כמו כן, החברה פועלת במגזר היין באמצעות יצרנית ומשווקת היינות ברקן, שהיקב שלה, הנמצא בחולדה, מציע שני מותגים עיקריים - ברקן וסגל.

בסיכום רבעוני, מכירות המשקאות הקלים של טמפו עלו ב-5% ל-156 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן צמח ב-37% והגיע לכ-12 מיליון שקל, בעוד מכירות יינות ברקן עלו ב-3% ל-59 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן קפץ ב-45% ל-14 מיליון שקל.

עם ההשפעות הסותרות בפעילות, הכנסות הרבעון הראשון של טמפו גדלו בכ-1% ל-333 מיליון שקל, והרווח הגולמי השתפר בכ-4% ל-121 מיליון שקל, תוך שיפור בשיעורו מהמכירות - מה שכאמור לא עזר לה בכיוון שהציגה בשורה התפעולית וברווח הנקי.

בניסיון להתמודד עם מצב השוק המשתנה, נקטה טמפו כמה צעדים, ובהם הוצאת כ-300 מעובדיה (מתוך כ-1,300) לחופשה ללא תשלום (חל"ת), העברת מרבית עובדיה למתכונת עבודה של ארבעה ימים בשבוע והפחתת שכר בכיריה. ב-2019 שילמה טמפו כ-16 מיליון שקל לחמשת שיאני השכר שלה, בהובלת היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר, שקיבל שכר בעלות של 5.6 מיליון שקל.

בימים האחרונים השלימה טמפו את הרחבת סדרת אג"ח ג' שלה בכ-50 מיליון שקל, כך שכיום יש לחברה שתי סדרות אג"ח בהיקף מצרפי של כ-300 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של 1%-2%.