גל שני של חוסר אמון: מדד אמון הצרכנים בכלכלה הישראלית רשם שפל חדש

המדד ירד למינוס 30% • הנתון ליולי שלילי במידה משמעותית יותר מזה של חודש יוני שעמד על מינוס 23% ומהנתון לחודש מאי שעמד על מינוס 14%

חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

מחריפה הפסימיות של הצרכנים הישראלים: מדד אמון הצרכנים רשם שפל חדש בחודש יולי לאחר שירד למינוס 30%, כך מדווחת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתון ליולי שלילי במידה משמעותית יותר מזה של חודש יוני שעמד על מינוס 23% ומהנתון לחודש מאי שעמד על מינוס 14%. תמונה קודרת אף יותר נרשמה ביחס לכוונות של פרטיים לבצע רכישות גדולות במהלך השנה - במדד זה הירידה היא למינוס 42% לעומת מינוס 28% ביוני. במונחים יחסיים מדובר על ירידה ל-35 נקודות לעומת 63 נקודות ביוני ולאחר עלייה ל-98 נקודות שנרשמה במאי.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר וככל שהוא מתקרב לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

הירידה שנרשמה ביולי משתווה לזו שנרשמה באפריל (31%-) בתקופת הסגר. במאי חל שיפור ניכר בערכו של המדד והוא עלה ל-14%-. אולם בחודשיים האחרונים חלה שוב החמרה (23%- ביוני; 30%- ביולי) המצביעה על כך שהציבור פסימי יותר בנוגע למצב הכלכלי של משק הבית ושל המדינה. בלמ"ס מציינים כי ההחמרה משקפת את הזיקה ההדוקה בין מערכת הציפיות וההערכות הסובייקטיביות של הפרטים, לבין השינויים במצב של הכלכלה הישראלית על רקע משבר הקורונה.

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד במחצית השנייה של חודש יולי על 45%- (40%- במחצית הראשונה של החודש).

המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד במחצית השנייה של חודש יולי על 12%- (14%- במחצית הראשונה של החודש).

המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה עומד במחצית השנייה של חודש יולי על 46%- (38%- במחצית הראשונה של החודש).

המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה , עומד במחצית השנייה של חודש יולי על 26%- (21%- במחצית הראשונה של החודש).