מתווה נתב"ג: במקום להקל וללכת לקראת התעופה, הולכים נגדה

בהתאם למתווה התעופה, נוסעים יכולים לעזוב את הארץ רק אם רכשו כרטיס עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 • לפי תקנות חדשות, נוסעים ידרשו למלא מסמך שהם אכן עשו זאת, ואם יתגלה כי שיקרו עובדי רשות שדות התעופה ידווחו עליהם למשטרה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

מתווה נתב"ג קובע כי רק מי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ, ועכשיו במסגרת התקנות, נקבע כי נוסעים שמבקשים לצאת מהארץ יידרשו למלא מסמך שאכן כך עשו.

מעתה, נוסע שיגיע לנתב"ג וייתפס משקר, ידווח על ידי עובדי רשות שדות התעופה למשטרה ועשוי להיקנס פעמיים - על הפרת הסגר ועל הדיווח השקרי. התאריך הנקוב לתקנות הללו הוא עד ה-14 באוקטובר, ולא ה-11 באוקטובר כפי שהיה מראש.

סגירת נתב"ג לטיסות יוצאות והציפייה שהחברות יפעלו רק כדי להחזיר נוסעים לישראל (אין כניסה לזרים מאז חודש מרץ) מציבה את חברות התעופה במצב שבו לא ישתלם להן להפעיל טיסות, אותן חברות שממילא שקעו למשבר חמור שלא היה כדוגמתו - כולל החברות הישראליות בהן אל על וארקיע שרק כעת מרימות את הראש עם לו"ז טיסות ראשוני ליוון.

לפי המתווה, הטיסות הבאות שאליהם אנשים טרם הספיקו לרכוש כרטיסים - ימריאו ריקות - במילים אחרות, תוך זמן לא רק הן כנראה גם יבוטלו.

נראה כי אין במתווה ממש כדי להוריד את רמת התחלואה, אלא שהוא נועד בעיקר כדי לשמש למראית עין. ישראל היא מדינה אדומה, היא זו שלחצה על מדינות ירוקות לקבל ישראלים, היא זו שלחצה על יוון שתגדיל את מכסת הנוסעים השבועית מישראל (ל-5,000), היא זו שגרמה לספקי התיירות לשריין טיסות וחבילות ולמכור מעט אחרי שהיו בהדממה חצי שנה - וכעת היא נסוגה מבלי שתתן נימוק משכנע שזה מה שיסייע להפחית את התחלואה.

מהמתווה לא ברור מדוע נוסע שעוזב את הארץ עשוי להעלות את התחלואה? בעיקר כאשר מדובר על טיסה למדינות ירוקות או על חובת בידוד בחזור? התשובות לשאלות הללו ייתנו ככל הנראה במסגרת עתירה שהגישה ישראייר לבג"ץ - עתירה שהענף התעופה המקומי תולה תקוות שתעיר את מקבלי ההחלטות, ויפה שעה אחת קודם לכן. לפי העתירה המתווה לא רק פוגעה בחוק חופש האדם וחירותו לצאת מהארץ אלא גם בחופש העיסוק.

65 אלף נוסעים עד לפקיעת התקנות

בנימוקים לתקנות מפורט כי לפי הערכה שנכונה ל-24.9 ועד ה-11.10 אמורים לעבור בנתב"ג 65 אלף נוסעים יוצאים מישראל, כך מניחים ששיעור התפוסה במטוסים יהיה 52%. מה שלא נלקח בחשבון הוא שהתפוסה הולכת וצונחת - בעתירתה הציגה ישראייר את נתוני התפוסה במטוסיה לפי ההזמנות עד ל-25.9, לפיהם התפוסה צונחת לכ-20% ככל שמועד הטיסות מתרחק - וזהו מצב שבו החברה בהחלט עשויה להפסיק לטוס.

חלק מהנימוקים לתקנות מתייחסים לרצון להפחית את ההתקהלות בנתב"ג, אחד השטחים הגדולים בישראל שבו אפשר לנהל טיפול במאות אנשים בו זמנית. אלא שנראה כי המשימה הזו פתירה למדי - רק צריך רק לרצות שזה יקרה.

עוד נזכור כי המגיעים לנתב"ג עברו בדיקת קורונה במסגרת מדיניות הכניסה למדינות הזרות וכי נמדד להם חום גם בכניסה. ומהו אותו אישור שיידרשו הנוסעים להציג כאסמכתא על מועד רכישת הכרטיס "די בפלט מחשב המתעד את אישור רכישת הכרטיס מסוכן נסיעות במועד שבו נשלח".

מי יוכל לצאת מישראל? דיפלומטים ובקשות חריגות שיאושרו על ידי מנכ"ל משרד התחבורה באמצעות טופס שיוגש מראש.

האם נלקחת בחשבון הפגיעה העצומה בענף החבוט של התעופה והתיירות על עשרות אלפי עובדיו? האם נלקחת בחשבון העובדה שטיסות אינן רק למטרת נופש? האם יש אפשרות לייצר מתווה שבו נתב"ג יפעל? לשאלה הזו התשובה היא כן, המדינה יכולה להשאיר את לוח הטיסות הקיים, כפי שסוכם במתווה מראש - ללא הוספת טיסות חדשות ולאפשר לחברות התעופה למכור את הכרטיסים לטיסות שהמדינה מצפה שהן יוציאו כדי להשיב לפה נוסעים ישראלים ואפילו ניתן לאפשר לישראלים לצאת ולחזור בכפוף להנחיות ולבידוד במידת הצורך, ולזכור כי אמנם יש רצון לסגור את נתב"ג יחד עם כל המדינה למראית עין, אבל עם טיפת הגיון אפשר להשאיר את פתח היציאה והכניסה מישראל, היחיד שעובד בימים אלה - פתוח, לפחות בצוהר קטן וחיוני.