"לא מתקנים עוולה בעוולה": למה באמת אוסרים על טיסות בסגר

בראיון לרשת ב', נימקה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות את ההחלטה למנוע מהציבור לטוס בכך ש"יש אנשים שלא יכולים לזוז, ויש אנשים שיכולים לקנות כרטיס טיסה" • דבריה עוררו סערה בקרב חברות הטיסה ואף בקרב אפידמיולוגים

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

אמירה אומללה או אמת לשמה? בראיון לחיים לוינסון ולירון דקל ברשת ב', נימקה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס מהו השיקול למנוע מהציבור לטוס. דקל תהה מה ההצדקה למנוע מנוסעים הישראלים לצאת למדינות ירוקות: "זו הצדקה של שוויוניות. אנשים במדינת ישראל שמרגישים שיש עליהם הגבלות ולא יכולים לזוז, אלף מטר, מאה מטר, זה לא משנה מה אנחנו נגיד - ויש אנשים שיש להם כסף ויכולים לקנות כרטיס טיסה ולנסוע למקום אחר".

דקל השיב לה, מופתע מהתשובה: "זה לא בריאותי אלא זה שוויוני?". ולוינסון ההמום תהה אם הוא חי בשנות ה-30 של ברית המועצות: "מחזיקים אותי כדי להוכיח איזה עיקרון שוויוניות כלפי מישהו?".

ד"ר אלרעי פרייס הוסיפה כי "מבחינה בריאותית יש סיכון בטיסה כי נמצא במקום צפוף סגור". יצוין כי בעולם טיסות כבר עובדות והאמירה הזו, כל עוד היא לא מגובה בנתונים מספריים, לא יכולה להצדיק את השבתת הענף.

חברות התעופה ישלמו מחיר כבד עבור מראית עין

דבריה עוררו סערה ולא במקרה. כבר היו גורמים במשרד התחבורה שנימקו שלא לייחוס את חוסר ההיגיון שמונע מהציבור לצאת מהארץ ב"מראית עין". מקומם ככל שזה נשמע, תעשייה שמפרנסת מאות אלפי בני אדם, חברות תעופה שנמצאות במשבר חמור וכל התעשיות הסובבות - ישלמו מחיר כבד עבור מראית עין.

אין נימוק הגיוני לכך שקיים סיכון באדם שנוסע לנתוני התחלואה המשתוללים במדינה. ועל כן עקרון השוויון אינו יכול להיות נימוק והוא, כך מקווים בענף, ידון במסגרת עתירה שהגישה ישראייר לבג"ץ נגד המתווה שפוגע בחוק כבוד האדם וחירותו לצאת מן הארץ.

הקביעה כי רק מי שקנה כרטיס עד ה-25.9 בשעה 14:00 יוכל לצאת מהארץ היא שרירותית, מפלה, ומציבה את חברות התעופה בבעיה גדולה - היום (ה') מתחילה אל על להפעיל טיסות ליוון אחרי שהיא דממה משך חודשים ארוכים - אך לפי המתווה מהר מאוד היא לא תמשיך לטוס משום שלא תוכל למכור כרטיסים לטיסות עתידיות, כמוה ארקיע וכמוהן ישראייר שטסה לאורך התקופה ולא תהסס למנוע מעצמה הפסדים עצומים לנוכח המתווה האמור.

אפידמיולוגים מותחים ביקורת על קבלת ההחלטות של הממשלה, ובתוך כך גם על ההחלטה להגביל את הנסיעות לחו"ל. "אתה לא מתקן עוולה בעוולה. מלכתחילה אין הצדקה בריאותית למגבלת התנועה ולא נשקלו הנזקים הבריאותיים החמורים של מגבלה זאת", אומר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "צריך להדגיש שמשרד הבריאות לא ביקש למנוע יציאה לטיסה ולא ביקש לצמצם המרחק מהבית. השיקולים למגבלות הללו אינם שיקולים בריאותיים".