חייבים לשפר את היכולת לגייס כוח אדם איכותי בשירות הציבורי

להגיע להישגים ולהוציא לפועל במשרד ממשלתי זו משימה קשה, משום שהמערכת מכוונת טקטיקה ולא אסטרטגיה, קצרת טווח, לא יעילה, ביורוקרטית ומיושנת

ישראל דנציגר/ צילום: איל יצהר
ישראל דנציגר/ צילום: איל יצהר

נתחיל מהסוף: בכל משרד ממשלתי עושים הרבה מאוד עבור תושבי ישראל, ואפשר וצריך לעשות יותר. כמנהל וכיזם במגזרים שונים - בצבא, בתעשיית ההייטק, בארגוני החברה האזרחית ובממשלה - אני יכול להעיד כי העשייה במשרדי הממשלה גדולה לאין שיעור: בהיקף, בהשפעה, ברוחב היריעה, במורכבות, במידת העניין, באתגר ובסיפוק העצום.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

יחד עם אנשי המשרד להגנת הסביבה זכיתי לעשות למען תושבי ישראל בהיקף שלא דמיינתי בחלומותיי הטובים ביותר. מהפכות בתחומי התחבורה, האנרגיה, הנדל"ן, תעשיה, חקלאות, תשתיות לאומיות, פסולת ועוד תחומים רבים. בלי להפריז אפילו במעט, הצלנו באמצעות רפורמות פורצות דרך, לצד פעולות שגרתיות, מאות אנשים ממוות בטרם עת ועוד אלפים מחולי. כמונו, גם במשרדים האחרים עושים המון.

יחד עם זאת, המערכת הציבורית, על מנגנוניה, אינה יעילה. להגיע להישגים ולהוציא לפועל במשרד ממשלתי זו משימה קשה, משום שהמערכת מכוונת טקטיקה ולא אסטרטגיה, קצרת טווח, לא יעילה, ביורוקרטית, ופועלת עם תשתיות שירות ודיגיטל לוקות בחסר. אין ספק שמערכת יעילה יותר הייתה מעניקה לתושבי ישראל שירות טוב יותר, ותועלת גדולה עשרות מונים.

אם חפצי חיים אנו, לאורך שנים ובאיכות חיים טובה, שיפור המערכת הציבורית הוא מהמשימות האסטרטגיות החשובות ביותר למדינת ישראל.

הסוגייה הראשונה שנדרש לטפל בה היא כוח האדם. במגזר הציבורי קשה מאוד לגייס כוח אדם איכותי, לפטר את מי שאינו מתאים, ולערוך שינויים ארגוניים בהתאם לצרכי הזמן והיעדים המשתנים. ללא גמישות העסקה וניהול כוח אדם, המערכת תמשיך לקרטע.

שנית, לאורך השנים נוצר עומס ביורוקרטי עצום, טלאי על טלאי. גופי הפיקוח הפכו לגופים מייעצים וקובעי מדיניות. הכוונה למנוע שחיתות ופוליטיזציה - היא מצוינת. אך הביצוע הוביל לפגיעה בלתי נסבלת ביעילות.

כל מנהל יודע שבלי שליטה בכוח האדם, בכספים ובנושאים המשפטיים, בלתי אפשרי ליישם חזון ואסטרטגיה. במגזר הציבורי, הסמכויות הללו נלקחו מידי הגוף המבצע, והועברו באופן חלקי או מלא לגופי הפיקוח - נציבות שירות המדינה, משרד האוצר, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה.

אסור לשפוך את התינוק עם המים

כדי לייעל את השירות, צריך לשנות כיוון: בכל גוף ביצועי או משרד חייבים להיות מנהלי ואגפי כוח אדם, כספים ומשפט הכפופים למנכ"ל ולשר, לא לגופים המפקחים. שומרי הסף יקבעו את גבולות הגזרה הכלליים, אך בתוכם צריכה להינתן מלוא הסמכות והגמישות לאנשי הביצוע.

לצד זאת צריכים גופי הפיקוח להתמקד, ובכן, בפיקוח על הכספים, כוח האדם והנושאים המשפטיים. בכל מקרה של חריגה, יש צורך לנקוט בענישה קשה, הרחקה לצמיתות מכל תפקיד ציבורי, קנסות אישיים ואף מאסר כאשר הדבר נדרש.

רשימת התיקונים עוד ארוכה, כמובן, ונדרש במקביל שינוי של שיטת הממשל על מנת להפסיק את סאגת הבחירות התכופות, ואת המשבר שנוצר בשל ממשלות מעבר והיעדר תקציב. נוסף על כך מתבקשת טרנספורמציה דיגיטלית, ויש צורך בשיפור מחלקות השירות.

העבודה רבה, אך אסור לשפוך את התינוק עם המים. צריך להמשיך לעשות, ולתקן את הדרוש תיקון. בנימה זו, אני קורא לאנשים מכל קצווי האוכלוסייה והמגזרים להצטרף למגזר הציבורי, לשנות, להשפיע, לאתגר את עצמכם מקצועית, לעשות דברים משמעותיים ולחוות סיפוק. 

הכותב הוא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לשעבר, כלכלן ואיש הייטק