מכירת הנדל"ן בבתי ים וצעדי התייעלות אגרסיביים סייעו לקסטרו לעבור לרווח ברבעון השלישי

דוחות קסטרו מגלים כי בעקבות שני הסגרים איבדה הקבוצה מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-283 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020 • למרות זאת קסטרו הצליחה לעבור מהפסד של 31 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, לרווח נקי של 41 מיליון שקל

קבוצת האופנה הציבורית קסטרו  מסכמת רבעון שלישי בצל השפעות הקורונה תחת סגר שני. קסטרו בניהולו של רון רוטר מגלה היום (ד') כי בעקבות שני הסגרים איבדה מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-283 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2020.

על הרקע הזה מדווחת היום קסטרו על שחיקה של 17% בהכנסות ברבעון השלישי של 2020 שהסתכמו ב-353 מיליון שקל. לצד השחיקה בהכנסות, קסטרו הצליחה לעבור מהפסד של 31 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, לרווח נקי של 41 מיליון שקל.

קבוצת קסטרו מונה 381 חנויות ודוכנים בישראל, בנוסף ל-29 חנויות ודוכנים בחו"ל. קסטרו מציינת כי בתקופת הדוח פתחה חמש חנויות למותגים קרולינה למקה, קיקו מילאנו וטופ טן, ובמקביל סגרה 31 חנויות של מותגי הקבוצה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, מציגה קסטרו שחיקה של 26% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לסך של 918 מיליון שקל. את התקופה הזו מסכמת קבוצת האופנה עם הפסד נקי של 13 מיליון שקל, קיטון 80% בגובה ההפסד שלה.

עוד עולה מהדוחות כי הרווח הגולמי של החברה ברבעון השלישי נשחק ב-14% לסך של 200 מיליון שקל. לצד השחיקה ברווח הגולמי, קסטרו הציגה שיפור ברווח התפעולי כשעברה מהפסד של 13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, לרווח תפעולי של 68 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.

לצד זאת נהנתה מרווח הון חד פעמי של כ-33 מיליון שקל לפני מס, שנבע ממכירת נדל"ן בבעלותה בבת ים. גם ללא שקלול רווח ההון המדובר, החברה עדיין מציגה מעבר לרווח תפעולי לעומת הפסד תפעולי אשתקד, הן ברבעון והן מתחילת השנה.

כמו כן, הוצאות המימון של החברה ברבעון השלישי היום נמוכות מאלה שהיו לחברה ברבעון השלישי אשתקד, כך שברבעון השלישי השנה היא רשמה מעבר לרווח נקי כאמור. עוד נציין כי מתחילת השנה, וגם ברבעון השלישי קטנו הכנסות החברה ממימון.

הקורונה פוגעת בהכנסות גם ללא סגר

בהתייחס לחזרה לשגרה בין הסגרים, קסטרו אומרת היום כי השפעת משבר הקורונה והחשש משהייה במרחב הציבורי השפיעו גם גם לאחר הפתיחה מחדש של החנויות, וכי היא ממשכיה לתת את אותותיה גם בימים אלו.

הסגר משפיע על קסטרו ועל מתחרותיה, לא רק במובן שהוא מונע מהן מכירות בגין החנויות הסגורות, הוא גם מאלץ אותן למצוא חלופות למלאי שהפך ללא רלוונטי, הן בשל חילופי עונות, והן בשל שינויים באופנה, ולהתאים את ההזמנות העתידיות שלה לעונות הבאות בהתאם לתחזית המכר. בנוגע ליכולת שלה למכור את העודפים שנמצאים בידיה, מעדכנת קסטרו כי ערכה מספר תרחישים בדבר יכולת מכירת העודפים שלה, בהתאם למדיניות ההפחתות.

בדומה ליתר קמעונאיות האופנה, קסטרו ביצעה שורה של צעדים שאמורים לקצץ דרמטית בהוצאותיה המרכזיות שלה - עלות המכר, עלות הפעלת החנויות, ועלויות שכר העבודה - החל ממלחמות על דמי השכירות, המשך בהוצאת אלפי עובדים לחל"ת ובקיצוץ בשכר עובדיה.

בהתייחס לגל הסכסוכים המשפטיים אליהם נקלעה עם בעלי קניונים שונים, מציינת קסטרו כי היא "הקבוצה ממשיכה לנהל מו"מ מול קבוצות הקניונים הגדולות ומשכירים אחרים בנוגע להטבות לגבי התקופה שלאחר תום תקופת הסגר השנייה", כשהיא מציינת כי עבור 5 חנויות קיבלה מבעלי קניונים תביעה כספית בגין חובות, ובנוגע לשתי חנויות נוספות הוגשו נגדה תביעות פינוי (אחת מהם פונתה בקניון שבעת הכוכבים). לצד זאת מציינים בקסטרו כי להערכתה "החשיפה הכספית לקבוצה כתוצאה מטענות בנוגע לחובות דמי שכירות וניהול אינה מהותית".

בנוגע לתשלומי השכירות שנדרשה לשלם בזמן תקופת הסגר מציינת קסטרו כי עבור החודשים מרץ-ספטמבר קיבלה הטבות בדמי השכירות בהיקף של כ-30 מיליון שקל. לצד זאת היא מציינת כי בעליה השליטה ויתרו על דמי שכירות בתקופות הסגר בהיקף מצטבר של 1.44 מיליון שקל.

בנוגע לעלויות שכר העבודה מציינת קסטרו הפחיתה שכר, צמצמה עובדים במשמרות והפחיתה שכר לבכיריה. קסטרו גם מגלה כי במסגרת הטבת המענקים לעידוד החזרת עובדים, הכירה החברה במענקים בהיקף של 6.8 מיליון שקל לתקופת הדוח.

עוד נציין כי בזמן שהמתחרות מציגות רווחים בתיקי הנוסטרו שלהן, דבר שסייע לרווחים בדוחות שלהן כפועל יוצא לגאות בשוקי ההון ברבעון השלישי שנמשכת עד היום, הרי שלקסטרו אין את המנוע רווחים הזה. זאת מאחר שקסטרו מיהרה לממש את תיק ניירות הערך שלה כבר בשיא המשבר בסוף מרץ, תוך שקיבעה הפסד מתוך חשש שהרע עוד לפניה ולפני השווקים. ואולם בדיעבד ברור כי קסטרו טעתה, כשמאז ועד היום שוק ההון התאוששו משמעותית והחזירו את רוב ההפסדים שנרשמו בתיקי ניירות הערך ברבעון הראשון, ובחלק מהמקרים אף מחקו את ההפסדים לגמרי הודות לעליות החדות שנרשמו בשווקים מאז שיא המשבר במחצית הראשונה של השנה.

כך, קסטרו מדווחת היום כי "כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, חלו ירידות ערך משמעותיות בהשקעות החברה בניירות הערך הסחירים. כתוצאה מירידות ערך אלו מימשה החברה במהלך חודש מרץ 2020 את כלל תיק ניירות הערך שהיה ברשותה כך שלמועד הדוח על המצב הכספי אין לחברה השקעות בניירות ערך סחירים. כתוצאה ממימוש תיק ניירות הערך רשמה החברה בדוחות הכספיים

התמציתיים לרבעון הראשון של שנת 2020 הפסד בסך של כ-13.4 מיליון שקל אשר נזקף כולו לסעיף הוצאות המימון בדוח רווח והפסד".

רוטר מסר היום כי "הקבוצה מציגה דוח מצוין לרבעון השלישי ל-2020, זאת למרות סגירת החנויות במהלך חודש ספטמבר, לאור משבר הקורונה. מהלך ההתייעלות הרוחבי אותו הקבוצה מיישמת בשנה האחרונה מניב תוצאות חיוביות ומאפשר לקבוצה להתמודד היטב עם משבר הקורונה תוך שמירה וביסוס מצבה הפיננסי היציב והאיתן של הקבוצה".

עוד לדברי רוטר, "אנו מציגים ברבעון זה שיפור משמעותי בכל מגזרי הפעילות של הקבוצה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודשים האחרונים השקנו אתרי איקומרס מחודשים למותגי קסטרו, הודיס, אורבניקה ואיב רושה, שהציגו עליה של מאות אחוזים במכירות. זאת בנוסף לפעולות החברה להשבחת הצעת הערך והמוצר בכל מותגי הקבוצה והמשך פיתוחה של הקבוצה".