סקר TGI: ירידה בחשיפה לעיתונות ולרדיו; "ישראל היום" ממשיך להוביל

בהסתכלות שנתית, כל העיתונים היומיים רשמו ירידות משמעותיות של 18%-38% בממוצע, למעט גלובס שירד ב-2% בלבד • שיעור ההאזנה הממוצע השנתי לרדיו ירד בכ-10% • המהפך הושלם: מבחינת ההאזנה לערוצי האקטואליה, גל"צ מאבדת את ההובלה לטובת כאן רשת ב'

עיתונים / צילום: תמר מצפי
עיתונים / צילום: תמר מצפי

מגמת הירידה בקריאת עיתונים נמשכת, אולם במחצית השנייה של 2020 נרשמת התמתנות בירידה בשיעורי החשיפה - כך עולה מסקר TGI. בהסתכלות שנתית, כל העיתונים היומיים רשמו ירידות משמעותיות של 18%-38% בממוצע, למעט עיתון גלובס שירד ב-2% בלבד.

ברמה השנתית, העיתון "ישראל היום" ממשיך להוביל עם שיעור חשיפה שנתי של 23.7%, המשקף ירידה של 23% ביחס ל-2019. במחצית השנה השנייה רשם העיתון ירידה בחשיפה של 11% ביחס למחצית הראשונה. בהסתכלות שנתית הירידה בחשיפה נמוכה יותר ועומדת על 20% - מ-26.9% ב-2019 ל-21.5% ב-2020. בין המחצית הראשונה של השנה למחצית השנייה ירדה החשיפה לעיתון ב-10%.

בעיתונות סוף השבוע נרשם מהפך ביחסי הכוחות בין העיתונים, ו"ידיעות אחרונות" תופס את המובילות על פני "ישראל היום". החשיפה ל"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע במונחים שנתיים עומדת על 27.1%, לעומת 24.8% ל"ישראל היום" - פער של 9%. 

הפער לטובת "ידיעות אחרונות" נובע מכך ש"ישראל היום" ירד בחשיפה שלו בסוף השבוע יותר ממה ש"ידיעות" ירד: הירידה של "ידיעות" במונחים שנתיים עומדת על 12%, ושל "ישראל היום" 20%.

בהשוואה בין המחצית הראשונה של השנה לשנייה, שני העיתונים ירדו ב-13% במחצית השנייה.

עיתון "הארץ" רושם אף הוא ירידה במונחים של חשיפה שנתית: מ- 4.9% ל-4%, המשקפים ירידה של 18%. עם זאת, בהסתכלות של חצי שנה מול חצי שנה, העיתון רושם עלייה של 3%.

גם שיעורי החשיפה לעיתונות הכלכלית במגמת ירידה, כאשר הנפגע העיקרי מבחינת הירידה בשיעורי החשיפה הוא "כלכליסט", שרושם ירידה שנתית של 14%, מ-11.1% ל-9.6%. "דה מרקר" רושם ירידה שנתית של 6%, ואילו גלובס רושם ירידה של 2% בלבד.

עם זאת, המחצית השנייה של השנה האירה פנים לרוב העיתונות הכלכלית, שלמעט "דה מרקר" רשמה עלייה ביחס למחצית הראשונה. "כלכליסט" גדל בין המחצית הראשונה למחצית השנייה ב-5%, וגלובס גדל בשיעור של 13%. "דה מרקר" הוא היחיד מבין העיתונות הכלכלית שרושם ירידה דו-ספרתית - של 14%. 

 
  

פחות רכבים על הכביש, פחות האזנה לרדיו

שיעור ההאזנה הממוצע השנתי לרדיו ירד בכ-10% ביחס לשנה שעברה - ככל הנראה בין היתר לאור העובדה שעיקר ההאזנה לרדיו נעשה ברכבים, והשנה התנועה ברכבים ירדה בגלל הסגרים והגבלות התנועה על רקע מגפת הקורונה.

במונחים שנתיים, תחנות "כאן"/קול ישראל רשמו ירידה שאינה מובהקת של אחוז אחד, ואילו הרדיו האזורי ירד ב-9%, ותחנות גלי צה"ל ירדו ב-10%.

התחנה עם שיעורי ההאזנה הגבוהים ביותר היא עדיין גלגלצ, אך התחנה רושמת ירידה של 8% במונחים שנתיים.

מבחינת ההאזנה לערוצי האקטואליה, המהפך הושלם, וגלי צה"ל מאבדת את ההובלה לטובת כאן רשת ב'. את ניצני השינוי ניתן היה לראות במחצית הראשונה של השנה, וכעת עם התוצאות השנתיות מתברר כי מדובר במגמה מתמשכת ולא באירוע חד-פעמי.

כאן רשת ב' רושמת עלייה מרשימה של 10% בשיעורי ההאזנה במונחים שנתיים. עם זאת, בהשוואה של ההאזנה במחצית השנייה לעומת המחצית הראשונה נרשמת ירידה של 14%. רשת ב' עוברת את גלי צה"ל גם בהאזנה השנתית וגם בהשוואה של מחצית השנה הראשונה מול מחצית השנה השנייה.

גלי צה"ל רושמת ירידה שנתית של 11% בשיעורי האזנה. במחצית השנייה של השנה נרשמת נטישה ניכרת של 16% בהשוואה למחצית הראשונה של השנה.

רדיו 103FM מתיימר בשנה האחרונה לשחק גם הוא באגף האקטואליה, ומשקיע באופן אינטנסיבי בטלנטים שמובילים את השידורים. לפחות מבחינת שיעורי ההאזנה המהלך עדיין לא מוכיח את עצמו: התחנה רושמת שיעורי האזנה של 8%, המשקפים ירידה של 14% בשיעורי ההאזנה השנתית. במחצית השנייה של השנה נרשמה ירידה של 6% לעומת המחצית הראשונה.

אקו 99FM ממשיכה להיות תחנת הרדיו האזורית המואזנת ביותר עם שיעורי האזנה של 8.4%. התחנה סופגת ירידה של 11% בהאזנה השנתית. בסקר הנוכחי אקו 99FM עוקפת את כאן 88FM ועומדת בשורה הראשונה עם התחנות הארציות מבחינת ההאזנה.

רשת ג', שעשתה השנה שינויי בשידורי סוף השבוע, רושמת ירידה של 8% ביחס לשנה שעברה. בין המחצית הראשונה של השנה למחצית השנייה נרשמה ירידה של 3%.