ההיגיון הכלכלי בוול סטריט יצא לחופשה, וזה עומד להיגמר בבכי

מי שרצה להשתכנע שוול סטריט איבדה שיווי משקל, קיבל טעימה אתמול • כשחברות על סף פשיטת רגל שועטות קדימה במאות אחוזים, וההיגיון הכלכלי יצא לחופשה על גלי הריבית הנמוכה ועודפי הכסף בשווקים

סניף של רשת גיימסטופ לפני סגירה / צילום: Reuters, Kristoffer Tripplaar/Sipa
סניף של רשת גיימסטופ לפני סגירה / צילום: Reuters, Kristoffer Tripplaar/Sipa

שני גופים הפועלים בכיוונים מנוגדים נפגשו. התוצאה: תאונה קלה עם נפגעים, אך לפי שעה לא הרבה יותר מכך. מול קרנות ה"שורט", קרנות המתמחות בהשאלת מניות ומכירתן בחסר, נמצא דור חדש של שחקני שוק, ברובם צעירים (ממוצע גיל 25), שפועלים בשוקי המניות והאופציות באמצעות פלטפורמה די חדשה הנקראת "רובין הוד". צעירים אלה שינו את נורמות החשיבה, משקיעים באגרסיביות ומגחיכים לפי שעה את כל הניתוחים הכלכליים - מכפיל רווח, מחזור, שווי. הם דוהרים כמו סוסים צעירים כמעט בעיוורון מוחלט ויוצרים תנודתיות ושיאים בכל שוק המניות.

חברת הגיימיניג GameStop (סימול GME) משכה את תשומת הלב של קרנות השורט מתוך ציפייה לירידות חדות. ההיגיון מאחורי הציפייה היה, כי מדובר בחברה "אולד סקול" שמוכרת משחקי מחשב בחנויות, בעיקר בקניונים. רוב ענף הגיימינג נמצא היום באינטרנט ולא בחנויות הקמעונאיות בקניונים, שחלקם גם סגור בגלל הקורונה, בנוסף רשמה החברה לאחרונה הפסדים.

ואז הופיע אלון מאסק שהפך לאחרונה לגורו מספר 1, בעיקר אצל דור שחקני רובין הוד, והזכיר בהתחכמות מילולית את גיימסטופ והצעירים החלו לשאוט לעבר המניה.

הציוץ של מאסק / צילום: צילום מסך
 הציוץ של מאסק / צילום: צילום מסך

התוצאה: מניה שנסחרה ברמות של 20 דולר קפצה בשיא ל-380 דולר! (כמעט 2,000%). קרנות השורט נאלצו בשלב זה לסגור את הפוזיציה, תוך שהן רושמות הפסדי ענק של יותר ממיליארד דולר. על מנת לממן את ההפסדים נאלצו הקרנות למכור מניות "טובות" כאפל מיקרוסופט ועוד. וכך בהתנגשות הגיגאנטית בין קרנות השורט ושחקני רובין הוד הצעירים התרחשה מיני מפולת בנאסד"ק - מינוס 4% מהשיא.

לאחרונה התפרסם, כי מייקל ברי (עליו התבססה הדמות בסרט "מכונת הכסף" או בתרגום חופשי של השם המקורי "השורט הגדול") פתח פוזיציית שורט על מניית טסלה. זאת מתוך הנחה שחברה שמוכרת 500 אלף מכוניות בשנה לא אמורה להיסחר בשווי של כ-850 מיליארד דולר - פי 15 מחברת המכוניות ג'נרל מוטורס. אלון מאסק, הבעלים של טסלה, הפך כאמור לגורו מניות מספר 1. כשהוא המליץ לאחרונה לעבור לאפליקציה מחליפה לווטסאפ בשם סיגנל, העדר הצעיר שאט ורכש בטעות חברה בשם סיגנל ללא קשר עם האפליקציה. הטעות הקפיצה מנייה אלמונית ב-7,000%.

מי שרצה להשתכנע שוול סטריט איבדה שיווי משקל, קיבל טעימה. כשחברות על סף פשיטת רגל שועטות קדימה במאות אחוזים, וההיגיון הכלכלי יצא לחופשה על גלי הריבית הנמוכה ועודפי הכסף בשווקים. אני יודע שזה יגמר בבכי.

הכותב הוא מומחה לניהול סיכונים פיננסיים