בתי המלון ייפתחו מחדש ביום חמישי: "אם אין החלטה רשמית של הממשלה, נקבל החלטה בעצמנו"

גורם באחת מרשתות בתי המלון: "הממשלה מכריזה על הסכם תיירות עם יוון, במקום לדאוג לכלכלת התיירות שלה" • התאחדות המלונות: פדיון המלונות ב-2020 נחתך בכ-66%

בתי מלון בים המלח. ייפתחו עוד השבוע? / צילום: יוסי זמיר
בתי מלון בים המלח. ייפתחו עוד השבוע? / צילום: יוסי זמיר

המלונות נשכחו מאחור - ועוד לפני שיקבלו היתר רשמי לפתוח, רבים מהם מכריזים על פתיחת המלונות כבר ביום חמישי הקרוב, בגישה של "נקעה נפשנו".

"הממשלה מכריזה על הסכם תיירות עם יוון, במקום לדאוג לכלכלת התיירות שלה. אם אין החלטה רשמית שאפשר לפתוח בתי מלון, נקבל את ההחלטה בעצמנו ונוכיח שאפשר", כך אומר גורם באחת הרשתות.

ואכן כבר השבוע ייפתחו חלק מבתי המלון במתכונת "צימרים" - כלומר השכרת חדרים, עם או בלי הגשת אוכל לחדר וללא מתקנים ציבוריים דוגמת בריכות.

"המצב הכי גרוע עבור התעשייה שלנו הוא אי-ודאות, ובמצב של אי-ודאות אנשים לוקחים את גורלם בידיהם, כי אין ברירה. זה מה שקורה גם אצלנו", אומר מנכ"ל רשת ישרוטל, ליאור רביב.

לקראת סוף השבוע ייפתחו שלושה מלונות של רשת ישרוטל - קדמא, בראשית והפונדק במצפה רמון, ובשבוע הבא יצטרפו גם מלונות מצפה הימים ויערות הכרמל. הבחירה במלונות הללו היא שאפשר לפתוח אותם במעין פורמט של צימר - הגשת ארוחות הבוקר לחדרים, בלי פתיחת בריכות אבל עם טיפולים בספא. הולכים בין הטיפות בין מה שמותר ובין מה שאסור.

"5,200 עובדי ישרוטל נמצאים בחל"ת כבר כמעט שנה, וצריך להבין שזו תעשייה שמפרנסת מאות אלפי אנשים במעגלים השונים - זה עובדים, וזה ספקים. ב-2019 היה לישרוטל מחזור של 1.5 מיליארד שקל, מתוך זה 360 מיליון שקל כרווח תפעולי, 700 מיליון שקל על משכורות, וכחצי מיליארד שקל הוא כסף שנשפך למשק, דרך ספקים מתחומים שונים. כל זה נעצר. את המשכורות המדינה משלמת דרך חל"ת, והספקים חסרי אונים. אנחנו אומרים שצריך לפתוח לאט-לאט, שיתנו לנו יד ויובילו אותנו לפתוח הדרגתית עד פסח, ושם נפתח הכול. אבל כדי שנהיה מוכנים לפסח, צריך לפתוח כבר היום. אנחנו למשל נצטרך לגייס 1,500 עובדים, וזה משהו שצריך להיעשות עכשיו", אומר רביב.

"רכבת הרים עסקית ורגשית" 

גם מלונות רשת בראון נפתחים בהדרגה: המלונות בתל אביב, בהם לייטהאוס, פוליהאוס ובראון ביץ' האוס, כבר פועלים, ומלונות ירושלים, וילה במושבה ומלון בראון החדש, יצטרפו אליהם בשבוע הבא. מלונות אחרים פועלים במתכונת של השכרת חדרים במודל חודשי. 

לדברי ליאון אביגד, מייסד ובעלים של קבוצת מלונות בראון, "אנחנו פתוחים ונמשיך לפתוח מלונות לפי כל כללי התו הסגול המחמיר: ללא ברים ומסעדות, ללא בריכות ועם ארוחת בוקר שמוגשת לחדר ולא בחדר האוכל. בשנה האחרונה עברנו רכבת הרים עסקית ורגשית לא פשוטה בין הפתיחות והסגרים, בין ההקלות להחמרות. כל הצוותים שלנו משתוקקים לחזור ולארח, ומאמינים שדווקא במלונות הבוטיק האינטימיים יכולים לנהל תיירות נופש ואירוח עסקי בצורה אחראית לפי כל הכללים וההגבלות".

בפתאל נערכת לפתיחת חלק ממלונות הרשת בשבוע הבא: מדובר במלונות הממוקמים ב"איים הירוקים", כלומר באילת ובים המלח, במסגרת מגבלות התו הסגול ובלי בריכות שחייה. הדגש יושם על תעודות מתחסנים, תעודת מחלים או הצגת בדיקת קורונה לפני ההגעה. שאר מלונות הרשת יפעלו להשכרה של חדרים בלבד.

רשת בתי מלון נוספת שמכריזה על פתיחת מלונותיה היא הרשת של קבוצת נקש, שביום חמישי הקרוב תפתח ארבעה בתי מלון מתוך 14 בתי המלון שלה, בקונספט של "חדרים בלבד", קרי ללא מתקנים ציבוריים. מדובר במלונות סטאי בכנרת, הרברט סמואל בגליל ובהרצליה וארכידאה בתל אביב. 

"כל אחד יעשה את השיקול שלו" 

"אנחנו מחכים לתאריכים ולמתווה, ובסוף הברירה היחידה היא לקבוע לעצמנו", אומר נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק. "אנחנו מתמוטטים ונחנקים ורואים איך הממשלה דוחפת ישראלים לנפוש בדובאי, ועכשיו דוחפים את הישראלים לנסוע ליוון. יש פה עסקים שהוקמו בהשקעות של מיליארדים, והם מתמוטטים".

לשאלה האם אין חשש מסנקציות ומקנסות, אומר חייק: "המלונאים הם ילדים גדולים, וכל אחד יעשה את השיקול שלו. האפשרות האחרת היא לשבת ולהמתין".

ואכן יש רשתות שבוחרות בגישה של המתנה: ברשת מלונות דן מדגישים כי "אנחנו נערכים לפתיחה על-פי מה שיוחלט בממשלה". גם דני ליפמן, מנכ"ל ובעלים של רשת מלונות אטלס, מציין כי "אנחנו לא נפתח בניגוד לחוק ולא נהיה חלק ממרד צרכנים. כשהממשלה תחליט שהיא מיישרת קו עם מרד הצרכנים, מה שעשוי לקרות בימים הקרובים - נפתח את המלונות". 

הפדיון נחתך ב-66% 

מנתוני התאחדות המלונות שהועברו לגלובס עולים המספרים העגומים בענף: פדיון המלונות ב-2020 נחתך בכ-66%.

נזכיר כי בסגר השני, שהחל ב-18 בספטמבר, מרבית המלונות נסגרו - בתזמון של לפני חגי תשרי, עונת שיא בימי השגרה. המלונות באילת ובים המלח פעלו במסגרת "איים ירוקים" מ-19 בנובמבר, ונסגרו גם הם ב-26 בדצמבר עם הכניסה לסגר השלישי.

לפי התאחדות המלונות, אומדן הפסד הפדיון מספטמבר 2020 ועד סוף ינואר 2021 נאמד ב-4.4 מיליארד שקל. המשך סגירת המלונות בפברואר תגדיל את הגרעון בפדיון להיקף של 5.1 מיליארד שקל. 

גם מי שבנה על חזרת האיים הירוקים באילת ובים המלח, שהובטחה לאחר הסגר, ימשיך להמתין כשאילת נצבעה בכתום. המודל הבא שאליו מכוון משרד התיירות הוא לפתיחת המלונות במודל של תו ירוק שיפעל בערים שלא נצבעו אדום על-פי נתוני התחלואה. במודל הזה, כל מלון יהפוך למעין אי ירוק וישרת את המתחסנים, את המחלימים או את מי שיציג בדיקה שלילית של קורונה - פורמט שבו ייפתחו גם ענפי תרבות וספורט למשל.

במשרד התיירות היו רוצים ליישם את המודל הזה כבר בשבוע הבא, אולם נדרש אישור של משרד הבריאות שימתין לנתוני תחלואה מעודדים יותר. במילים אחרות - הדיונים יימשכו בשעה שקצה נפשם של המלונאים, שמסתכלים בערגה על הביקוש הגבוה לנופש שעליו מדווחים בתחום התיירות הכפרית. 

"כאילו ירו קליע מתותח"

"זה נראה כאילו ירו קליע מתותח. הצימרים בתפוסה מלאה", אומר עודד פורת, מנהל אגף תיירות גולן. "הביקוש דומה לתגובות אחרי הסגרים הקודמים, ועכשיו תוסיפי לזה את החרמון המושלג ואת החורף האביבי, כשהכול ירוק, והטבע בשיאו. העובדה שאין מתווה חזרה לחינוך מאיצה את הביקוש לתיירות משפחות. הסגר הזה קבר נפשית את תיירני הגולן. יש גובל לחוסן הנפשי לאור הזיגזג בהנחיות".

אתם כיוונתם לפסח כנקודת יציאה. האם הביקוש שאתה מדבר עליו כעת יוכל לצמצם את הנזק הכלכלי שנצבר?
"ימים יגידו. צריך להבין שבשנים רגילות הביקוש לתיירות כפרית בגולן בחורף היא כמו אוגוסט. אנחנו מגיבים למה שקורה, וכאן ועכשיו אבל עוד מעבר לכסף, את מרגישה שמשהו אחר קורה באוויר. הכוחות חוזרים, ואנשים מחייכים".

מרב עמית, מנהלת התיירות במועצה האזורית הערבה התיכונה, מגדירה את הביקוש לחדרי האירוח והחאנים "עצום", ומציינת כי למרות זאת המחירים נשארו ברמה של אלה של השנה שעברה.

בכפר הנופש עין-גב שייפתח לאורחים ביום חמישי השבוע מקבלים הזמנות כבר חודשים קדימה. חיים סתתיהו, מנכ"ל כפר הנופש, מציין כי התפוסה לפסח ולסופי השבוע התמלאה. "נותרו מקומות לאמצע השבוע, והמכירה לעונת הקיץ בעיצומה". גם הוא מציין כי המחירים לא עלו בעקבות הביקוש. 

זריקת מרץ לצימרים 

רוח דומה נשמעת גם מכיוון תיירני עכו. לפי רוני מיארה, מנהל שיווק התיירות בעיריית עכו, "ההודעה על ההקלות בתחילת השבוע נתנה זריקת מרץ לבעלי העסקים והצימרים. אנחנו עדים להזמנות שיא של חדרי אירוח לסוף השבוע, ומרבית הצימרים בעיר כבר בתפוסה מלאה".

ביקוש גבוה מזהה גם אילנה אלוני, מנכ"לית אתרי הנופש צימר לנד ו-וילה לנד. "יש ביקוש אדיר לנופש של משפחות גרעיניות בצימרים ברחבי הארץ בווילות יוקרה. מרבית הצימרים כבר מלאים, ואנחנו רואים שיש שמשריינים הזמנות לפסח. כעת התקווה היא שהממשלה תאפשר את פתיחת התיירות הכפרית גם במהלך חג הפסח, כי סגר כללי נוסף יהיה מכה אנושה עבור הצימרים".

ואכן חופשת הפסח היא נקודת היציאה שאליה מכוונים המלונאים בישראל, שלא הסתירו את אכזבתם מההסכם שעליו הכריזו ראשי ממשלת ישראל ויוון אמש - פתיחת התיירות ביוון לישראלים המתחסנים שיהיו פטורים מבידוד בהלוך ובחזור. לצד הסכמים אלה מדינות נוספות כבר הכריזו כי יקבלו את הנופשים המתחסנים, בהן גם גיאורגיה וקפריסין - במדינות הללו קיימת הבנה עמוקה לחשיבותה של התיירות כמשאב כלכלי ולצורך לאושש אותו לפי כללי המציאות החדשה.

השאלה היא האם עוד לפני שנראה נהירה ליוון, כפי שהייתה בקיץ, המלונות בישראל יקבלו היתר רשמי לפתוח ולהתחרות על המתחסנים הכמהים לחופשה.