האם נועם ברדין הוא מנהל ישראלי טיפוסי ולמה נמכרת מייהריטג'?

מייהריטג' נמכרת לפי שווי של 600 מיליון דולר, האם זה בגלל העובדים, המשקיעים או המתחרים? • וגם למה ראש מערך הסייבר טוען שהוא חסר אונים • השבוע שהיה בהייטק ובטכנולוגיה

נועם ברדין / צילום: איל יצהר
נועם ברדין / צילום: איל יצהר

שבוע טוב,

השבוע הסתיים בהודעה על מכירת השליטה בחברת מייהריטג' לפי שווי של 600 מיליון דולר. במסגרת העסקה המשקיעות הגדולות - הקרנות בסמר, אינדקס ואקסל - ימכרו את כל המניות בחברה וגם העובדים יוכלו לממש אופציות. חלק מהמשקיעים הפרטיים כמו יובל רכבי וגיגי לוי-וייס יישארו בחברה, אך ככל הנראה ימכרו גם הם חלק מההחזקה.

מייהריטג', שהקים מהנדס התוכנה גלעד יפת, היא חברה ותיקה שנוסדה אי שם ב-2003 כרשת חברתית לאיתור אילן יוחסין משפחתי. יפת הקים את החברה בתחילה כבוטסטראפ (סטארט-אפ ללא מימון חיצוני) ואמר בראיונות שהסתייג מלגייס כסף מקרנות כי פחד לאבד את השליטה בחברה. בסוף הוא התרצה ולקח כסף חיצוני ב-2005.

מה הוביל למכירה של מייהריטג', חברה רווחית שלא צריכה מזומנים לפעילות שוטפת? המנכ"ל והמייסד יפת אמר כי רצה לתגמל סופסוף את העובדים. גורמים אחרים המעורים בעסקה העריכו שחלק מבעלי המניות לחצו להיפגש עם מזומנים, שנים אחרי ההשקעה. ואולי הסיבה קשורה בכלל למתחרות. שתיים מהמתחרות הגדולות של מייהריטג' בתחום הגנטיקה ביצעו גם הן לאחרונה מהלכים משמעותיים. חברת 23andMe עומדת להפוך לציבורית במיזוג עם ספאק לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר. מתחרה אחרת Ancestry נרכשה על ידי ענקית ההשקעות בלקסטון ב-4.5 מיליארד. בנסיבות אלו אולי מייהריטג' הייתה חייבת להיפגש עם מימון גדול?

והנה עוד אופציה. מייהריטג' החלה את דרכה בתור רשת חברתית לבניית אילנות יוחסין וממשיכה להתפתח בתחום. רק השבוע השיקה אופציית דיפ-פייק (די קריפית) להפוך תמונות סטילס של קרובי משפחה נפטרים לסרטונים חיים. ב-2016 החברה נכנסה לתחום של בדיקות גנטיות לאיתור קרובי משפחה, תחום שהפך טרנדי לרגע ואמור היה להיות מנוע צמיחה עתידי של מייהריטג' אבל מאז דעך. ב-2019 החברה השיקה גם בדיקה לצורך גילוי מידע רפואי ללקוחות, אך מאז לפי דיווחיה יצאה מהתחום. גורם שמכיר את החברה העריך כי בסופו של דבר הרכישה נועדה לעזור למייהריטג' לחדור לתחום הרפואי בדרך כזו או אחרת.

הרוכשת של מייהריטג', קרן פרנסיסקו פרטנרס, בוודאי לא פראיירית. אם מסתכלים על הרכישות שביצעה בישראל כמו אקס ליבריס, דמאטק, קליקסופטוור ו-NSO, רואים שהקרן עשתה סיבובים מהירים של קנייה ומכירה תוך שנתיים עד חמש שנים עם רווח של 170%-400%. פרנסיסקו פרטנרס "כיכבה" בחודש שעבר בתחקיר מאוד לא מחמיא של רשת בלומברג שטען כי שורת חברות בבעלותה מכרו כלים רגישים למעקב וצנזורה למדינות עם רקורד בעייתי של זכויות אדם.

התחקיר טען כי האסטרטגיה של פרנסיסקו פרטנרס היא לזהות ולשפץ חברות עם טכנולוגיה טובה וניהול פחות טוב, וציטט הצהרה של הקרן כי מטרתה היא "לקנות בלבול בהנחה ולמכור בפרמיה בהירות". גורם הקשור בעסקה טען כי במקרה הזה הקרן "השקיעה בצוות הקיים ולא מתכננת להביא אנשים חדשים. הקרן תזרים מזומנים כדי לבצע רכישות ותיתן לחברה שקט תעשייתי". נצטרך לחכות ולראות.

סיכום השבוע בהייטק וטכנולוגיה עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

לשאלות, הצעות והערות - מוזמנים לכתוב לי ofirdor11@gmail.com

1. מערך הסייבר רוצה עוד סמכויות

יגאל אונא, ראש מערך הסייבר הלאומי, אומר שהוא חסר אונים וזקוק לסמכויות נוספות כדי לפעול. "התסכול שלנו בא לידי ביטוי כאשר אנשי סייבר מקצועיים באים ואומרים על סף דמעות אנחנו רואים את המתקפות עומדות להתרחש לנגד עינינו, אבל הגופים שאנחנו פונים אליהם להזהיר אותם לא רוצים לעשות מה שצריך. אני רוצה במקרים מסוימים את הסמכות לבוא ולהגיד לחברה תעצרי בצד ותוציאי תעודות, תבצעי עכשיו את הדברים האלה", הוא אומר בראיון. אלא שיש מי שמזהירים כי הסמכויות המדוברות יכולות להעניק למערך גישה נרחבת מדי לארגונים.

2. מנצלים את האופציות

אקוויטי בי מחברת בין עובדים שעוזבים סטארט-אפים וצריכים לממש אופציות לבין משקיעים שעוזרים לה לממן זאת בתמורה לריבית נאה. הסטארט-אפ המסקרן הודיע השבוע על גיוס 20 מיליון דולר וחשף גם את התוכניות העתידיות: לעזור לעובדי סטארט-אפים להפוך את האופציות למזומן עוד לפני האקזיט. "היעד שלנו הוא לעזור לעובדי סטארט-אפים להשתתף בהצלחה של החברה ועובדים שעוזבים הם רק צד אחד של זה. ישנם גם עובדים שנשארים בסטארט-אפ ולא רוצים לעזוב, אבל הזמן הממוצע להנפקת חברה התארך מאוד מארבע ל-12 שנה, מה שאומר שהם מחכים הרבה להיפגש עם הכסף. לפעמים נוצר מצב ש-90% מההון העצמי שלהם קבור באופציות בחברה", אומר המנכ"ל אורן ברזילי.

3. מי מספר אחת?

במשך שנים ארוכות הייתה טבע החברה הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק. לאחר שחברת התרופות נקלעה לקשיים, עקפה אותה ענקית אבטחת הסייבר צ'ק פוינט ב-2017, ושמרה על עמדת ההובלה במשך כשלוש שנים. אך לאחרונה חלו שינויים תכופים בעמדת ההובלה: החברות נייס, סולאראדג' ונובוקיור הפכו כל אחת בתורה לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר למשך זמן מסוים. כעת הגיע תורה של WIX. מאז הונפקה ב-2013 המניה של WIX רשמה תשואה של מעל 2,000%. מה היה למנכ"ל החברה אבישי אברהמי להגיד לעובדים על העלייה לצמרת?

4. מנהל ישראל בתאגיד אמריקאי

השבוע המשכנו לעסוק עוד בפוסט המהמם שכתב מנכ"ל וייז הפורש נועם ברדין על עודף הבירוקרטיה והדגש המופרז על העובד בגוגל. שאלנו ארבעה מבכירי תעשיית ההייטק הישראלית מה הם חשבו עליו ושמענו דעות סותרות. פרופ' ברוך שמעוני, מומחה לניהול חוצה תרבות באוניברסיטת בר-אילן, חשב שהתגובה של ברדין טיפוסית מאוד למנכ"ל ישראלי בארה"ב. "ישראלים באים מתרבות צה"לית קרבית שמקצרת את הדרך ליעד בכל מחיר וקשה להם להסתגל למערכות אמריקאיות ממוסדות המבוססות נהלים וחוקים פורמליים", אמר שמעוני.

5. "השלב הכי טוב להכניס משקיע לסטארט-אפ הוא כשאתה הכי לא צריך את הכסף"

רובי ארונשוילי, מייסד ומנכ"ל חברת הסייבר CYE, מחלק טיפים בכנס הסייבר של גלובס.

6. פרישה מהירה

אורי פרנק קודם רק לפני שבועיים וחצי לתפקיד סגן נשיא תאגידי, אחת הדרגות הבכירות ביותר באינטל העולמית. אלא שכעת הוא הודיע במפתיע על עזיבת החברה.

7. עולם מטורף

בפברואר אשתקד גייסה חברת הסייבר סנטינל וואן לפי שווי 1.1 מיליארד דולר. עכשיו לפי הדיווח היא בוחנת הנפקה לפי 10 מיליארד, פי תשעה.

8. שנתיים אחרי

מקדונלד'ס רכשה את דיינמיק יילד ב-2019 תמורת 300 מיליון דולר. כעת הענקית בוחנת מכירת חלק מהחברה.