טאבולה סיכמה עם רשות התחרות: תשלם 5 מיליון שקל למדינה

זאת בגין מעורבותה של טאבולה בשינוי עמדתה של ynet במסגרת בדיקת רשות התחרות את מיזוג טאבולה-אאוטבריין • ההליך באשר לחלקה של ynet עדיין מתנהל

אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה / צילום: כפיר זיו
אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה / צילום: כפיר זיו

תם ולא נשלם: חברת המלצות התוכן טאבולה ורשות התחרות הגיעו לצו מוסכם, במסגרתו תשלם טאבולה 5 מיליון שקל לאוצר המדינה, בגין מעורבותה של טאבולה בשינוי עמדתה של ynet במסגרת בדיקת רשות התחרות את מיזוג טאבולה-אאוטבריין, שבאה לידי ביטוי במכתב מתואם ששלחה ynet לממונה על התחרות.

מהצו עולה כי טאבולה העבירה טיוטת מכתב ל-ynet, שיועדה להפוך למכתב בו תפנה ynet לרשות ותצדד באישור הסכם המיזוג של טאבולה ואאוטבריין, שנידון באותה תקופה אצל הממונה על התחרות. בהמשך הועבר מכתב דומה מ-ynet אל הרשות "בעקבות פנייתה של טאבולה, בתיאום עימה ולאחר קבלת אישורה לכך שמעורבותה של טאבולה במכתב לא הובאה לידי הרשות".

בעקבות הצו המוסכים והקנס שתשלם טאבולה, לא יינקטו נגד החברה או בכיריה צעדים נוספים, אך החקירה על חלקה של ynet בפרשה עודנה נמשכת.

במהלך שנת 2020 התברר כי בצעד חריג מאוד לתחום התקשורת הגיעו חוקרים של רשות התחרות למשרדי אתר ynet בראשון לציון וחקרו בכירים בהנהלת הקבוצה. במסגרת הפשיטה נלקח לחקירה מנכ"ל ynet, ברק קלמנוביץ, והמחשב והטלפון האישי שלו הוחרמו.

באותה תקופה בדקה הממונה את בקשת המיזוג של טאבולה ואאוטבריין - שתי חברות המלצות תוכן ישראליות הפועלות בכל העולם. בקשת המיזוג שלהן נבחנת ברשות התחרות, כמו גם בגופים רגולטורים מקבילים בעולם.

בחודשים שקדמו לאירוע זומנו לרשות התחרות נציגים של אמצעי המדיה וחברות המדיה כדי להביע עמדה על ההשפעה שעשויה להיות למיזוג כזה. בשונה ממדינות אחרות בעולם, בישראל יש רק שתי חברות המלצות תוכן משמעותיות, ולחיבור ביניהן עשויה להיות משמעות על המחירים ועל ההתקשרויות גם עם האתרים וגם עם המפרסמים.

בארץ עובדות טאבולה ואאוטבריין על הסכמי בלעדיות עם האתרים. ynet עובד עם טאבולה שבשליטת אדם סינגודלה, שגם אמור להיות הגוף הדומיננטי לאחר שהמיזוג ייצא לפועל.

ככל הידוע, בשלב הראשון הביעה ynet התנגדות למיזוג החברות, אך בהמשך הציגה שינוי עמדה בנוגע אליו ושלחה מכתב שצידד בו - מה שעורר סימני שאלה על המניעים לשינוי, שלא עלה בקנה אחד עם עמדת אתרי התוכן האחרים.

נזכיר כי במסגרת עסקת המיזוג, אאוטבריין אמורה הייתה לקבל 250 מיליון דולר ו-30% ממניות החברה הממוזגת, וטאבולה אמורה הייתה להחזיק ב-70% הנותרים. סינגולדה אמור היה לכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת, שתעסיק כ-2,000 עובדים.

בסופו של דבר המיזוג לא יצא לפועל. השינויים בשוק כתוצאה מהקורונה, כמו גם האינדיקציות מרגולטורים שונים בעולם על כך שהמיזוג לא יקבל את האישורים הנדרשים, הביאו את החברות לחשב מסלול מחדש ולהמשיך לפעול כחברות נפרדות. למרות זאת, חקירת האירוע אצל הממונה על התחרות לא הסתיימה, וההליך באשר לחלקה של ynet עודו מתקיים.