באומן-בר-ריבנאי זכה בתקציב הפרסום של הרכבת

על התקציב, בהיקף 10 מיליון שקל, התמודדו גם אדלר-חומסקי, יהושע TBWA, גיתם BBDO, גליקמן-שמיר-סמסונוב, אשכנזי ודי-סיי

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי זכה במכרז על תקציב הפרסום של רכבת ישראל - כך נודע לגלובס. על התקציב התמודדו גם משרדי הפרסום אדלר-חומסקי, יהושע TBWA, גיתם BBDO, גליקמן-שמיר-סמסונוב ובאומן-בר-ריבנאי, אשכנזי ודי-סיי. היקף התקציב עומד על 10 מיליון שקל בשנה.

תקציב הפרסום של רכבת ישראל עורר בעבר שערוריות תקשורתיות, לרבות חרם משרדים על מכרזי הפרסום, שנבע מטענות על תנאיהם, ואולי בגלל זה הפעם בחרו בחברה לנהל תהליך סטרילי שהוגדר על-ידי חלק מהמשתתפים מקצועי מאוד. במסדרת המכרז לא נדרשו המשרדים להוצאות מיותרות כמו מצגות קריאטיב, והתהליך התרכז בעיקר ביכולות המוכחות של המשרדים מהתמודדויות מקצועיות שלהם בעבר ומהצעות מסחריות.

נזכיר כי ברקורד של רכבת ישראל נמנים משרדי פרסום כמו זרמון-גולדמן, שזכה בתקציב לאחר שאף משרד לא הסכים להתמודד מולו; ולאחר מכן ראובני-פרידן, שמערכת היחסים בינו לבין הלקוח עלתה על שרטון, מה שגרם לרכבת לנהל במשך תקופה מסוימת את תקציב הפרסום שלה באופן עצמאי. ב-2017 נערך מכרז הפרסום האחרון, שבו התמודדו בין היתר משרדי הפרסום באומן-בר-ריבנאי, גליקמן-שמיר-סמסונוב, אדלר-חומסקי, גיתם BBDO ו-LEAD. במכרז זה זכה משרד הפרסום יהושע TBWA, שמטפל בתקציב עד היום.

נזכיר כי רכבת ישראל היא חברה ממשלתית, שמחויבת מתוקף כך בחוק חובת המכרזים. ההתקשרות עם יהושע TBWA אמורה הייתה להסתיים בחודש יולי האחרון, אך הוארכה פעמיים - שישה חודשים כל פעם, עד למקסימום האפשרי.

בעבר נחשב תקציב הפרסום של הרכבת לבינוני-גדול, עם היקף פרסום של 10 מיליון שקל בשנה, שהופנו בין היתר לקמפיינים תדמיתיים שעודדו לנסוע ברכבת ו"ליהנות מהדרך". בשנים שבהן נוהל התקציב ביהושע TBWA קטנו היקפי הפרסום משמעותית - ובעיקר בשנה האחרונה, שנת הקורונה, שבמהלכה הושבתה הרכבת למספר שבועות.

עיקר הפרסום של הרכבת בשנים האחרונות היה בעיקר אינפורמטיבי, אם כי באופן יוצא דופן יהושע העלה לפני כשנה קמפיין רחב-היקף בכיכובו של יוסי ואסה, גיבור הסדרה "נבסו".