אקרשטיין | פיצ'ר

תוכנית החלוקה של גיורא אקרשטיין: יעביר 80% ממניות קבוצת אקרשטיין לאשתו ולילדיו

חלוקת מניות הקבוצה הפועלת בתחומי מוצרי המלט והבטון בין חמשת בני המשפחה תתבצע בד בבד עם הנפקתה בת"א, אשר בה צפויה משפחת אקרשטיין למכור מניות במאות מיליוני שקלים • קבוצת אקרשטיין, השואפת לשווי של עד 1.4 מיליארד שקל בהנפקה, הציגה ב-2020 ירידה של 23% ברווחיה ל-59 מיליון שקל

גיורא אקרשטיין / צילום: יח"צ
גיורא אקרשטיין / צילום: יח"צ

התעשיין הוותיק גיורא אקרשטיין חושב על היום שאחרי. לקראת הנפקת מניות ראשונית (IP0) של קבוצת אקרשטיין, אימפריה מקומית בתחום מוצרי המלט והבטון, החליט אקרשטיין (83) להתחלק באופן שווה בהחזקותיו בחברה עם בת זוגו ושלושת ילדיהם. כך עולה מטיוטת התשקיף שפרסמה החברה. 

אקרשטיין, על פי ההערכות, שואפת לבצע את הנפקתה בבורסה בתל אביב לפי שווי חברה של 1.2-1.4 מיליארד שקל. החברה תבקש לגייס כ-200 מיליון שקל לקופתה, במקביל למכירת נתח מהמניות שבידי בני המשפחה, גם כן בהיקף של כ-200 מיליון שקל (באמצעות הצעת מכר). את ההנפקה מובילה פועלים אי.בי.אי.

מלבד התמורה הצפויה ממכירת המניות בהנפקה, אם תצא לפועל, צפויים בני משפחת אקרשטיין גם ליהנות מדיבידנד בסכום של 150 מיליון שקל שתחלק החברה, ואשר "ישולם בפועל בסמוך לפני רישום מניותיה של החברה למסחר". לאחר ההנפקה מתכננת אקרשטיין לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד של 30% לפחות מהרווח הנקי השנתי.

צביקה אקרשטיין - מנכ"ל אקרשטיין תעשיות בע"מ / צילום: איל יצהר
 צביקה אקרשטיין - מנכ"ל אקרשטיין תעשיות בע"מ / צילום: איל יצהר

הנפקת מניותיה של קבוצת אקרשטיין מגיעה כ-18 שנה לאחר שבעל השליטה מחק את זרוע הפעילות המרכזית שלה, חברת אקרשטיין תעשיות, מהמסחר בתל אביב באמצעות הצעת רכש, ששיקפה אז לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל בלבד.

אקרשטיין תעשיות, העוסקת בייצור מוצרי מלט ובטון לענפי התשתיות והבנייה, מוכרת בעיקר הודות ל"אבנים המשתלבות" שייצרה, אשר מרצפות רחובות רבים בארץ, שבזכותן פרצה לתודעה הציבורית. במשך השנים הפך המותג אקרשטיין לשם נרדף לרחובות המרוצפים במרצפות אדומות או אפורות.

טיוטת התשקיף שפרסמה קבוצת אקרשטיין לקראת ההנפקה חושפת כאמור כי גיורא אקרשטיין החליט לחלק טרם ההנפקה 80% ממניות החברה בין ארבעת בני משפחתו, והותיר לעצמו 20% מההון.

כך, ערב ההנפקה יחזיקו כל אחד מחמשת בני המשפחה הגרעינית - גיורא, בת זוגו סטפני (שולה) וילדיהם קרין, מאיה וצביקה, ב-20% ממניותיה של חברת קבוצת אקרשטיין, לעומת החזקה של 99% מהון החברה שהייתה עד כה בידיו של אקרשטיין (ו-1% בידי בת זוגו). בד בבד ייחתם בין בני משפחת אקרשטיין הסכם בעלי מניות שייכנס לתוקף במקביל למהלך ההנפקה.

עבודה של קבוצת אקרשטיין / צילום: מצגת החברה
 עבודה של קבוצת אקרשטיין / צילום: מצגת החברה

בין היתר קובע ההסכם, כי עד לסיומן של חמש שנים מתחילת המסחר במניות קבוצת אקרשטיין, או לחלופין עד לקבלת החלטה אחרת ברוב של 66% לפחות, "הצדדים לא יבצעו העברה של מניות לצד שלישי אם כתוצאה מההעברה תפחת החזקתם הכוללת מ-51% מזכויות ההצבעה".

האבנים שמשתלבות בנוף הישראלי

את אקרשטיין תעשיות ייסד בשנת 1925 צבי אקרשטיין המנוח, אביו של גיורא, "בבית חרושת קטן שסיפק מרצפות לריצוף רחובותיה המתפתחים של העיר תל אביב". בשנות ה-50 של המאה הקודמת הועברה פעילות בית החרושת למפעל הראשון של אקרשטיין בהרצליה, ובתחילת שנות ה-70 הציגה אקרשטיין את "האבנים המשתלבות", אשר "הפכו לסמל ארץ ישראלי כאשר הקבוצה הפכה לחלוצת ה'רחובות ההולנדיים' וטבעה את המונח - מדרחוב". שני מגזרי הפעילות המרכזיים של אקרשטיין הם בתחומי התעשייה וההנדסה, האחראים יחד על קרוב ל-90% מהכנסותיה.

במסגרת פעילות התעשייה אקרשטיין מייצרת ומשווקת מוצרי בטון לפיתוח סביבתי ועיצוב נוף, "לרבות אבנים משתלבות ברמות גימור וצבעים שונים", וכן אריחים לריצוף וחיפוי, אבני גן ושפה, מוצרי תשתית דוגמת צינורות ומוצרי בנייה, ועוד. בפעילות מגזר ההנדסה אקרשטיין מייצרת ומשווקת מוצרי בטון באופן ייעודי בעיקר על פי צורך ודרישת הלקוח.

עבודה של קבוצת אקרשטיין / צילום: מצגת החברה
 עבודה של קבוצת אקרשטיין / צילום: מצגת החברה

לאקרשטיין גם פעילות של ייצור אבנים משתלבות ומוצרים משלימים בארה"ב, עם שלושה אתרי ייצור באריזונה ובקליפורניה, שם החלה בפעילות בשנת 1988, אשר בשנה החולפת נפגעה משמעותית ממשבר הקורונה.

אקרשטיין פועלת גם בתחום הנדל"ן המניב, עם החזקת בניין משרדים בהרצליה פיתוח ונכסים נוספים, וכן יש לה השקעות ברומניה ובתחום האנרגיה הסולארית בישראל, בהיקפים מצומצמים.

גיורא אקרשטיין מכהן כיו"ר הקבוצה, צביקה אקרשטיין משמש כסגנו, מאיה ליפין אקרשטיין (בת זוגו של כדורסלן העבר חן ליפין) משמשת כיועצת משפטית של החברה וקרין קליר אקרשטיין מעניקה לחברה שירותים בתחום האדריכלי ופיתוח עסקי.

עלות העסקת הארבעה יחד ב-2020 התקרבה ל-5 מיליון שקל, בעוד שיאן השכר של החברה אשתקד היה מנכ"ל אקרשטיין תעשיות, דודי זבידה, עם תגמולים בהיקף של כ-4.5 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים קודמות (2018-2019) עלות העסקתו התקרבה יחד ל-15 מיליון שקל - עיקר התגמולים הוניים.

 
  

ירידה ניכרת בשערוכי הנדל"ן המניב

הדוחות של קבוצת אקרשטיין לסיכום 2020 מלמדים כי הכנסותיה נשחקו בכ-2% ל-663 מיליון שקל והרווח התפעולי נחלש ב-24% ל-83 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת פעילות הנדל"ן המניב שלה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי השנתי של אקרשטיין אשתקד הסתכם ב-59 מיליון שקל - ירידה של כ-23% ביחס לרווח נקי של כ-77 מיליון שקל שהציגה ב-2019.

בפילוח תוצאותיה למגזרים, אקרשטיין הציגה ירידה שנתית של קרוב ל-3% בהכנסות פעילות התעשייה, שהסתכמו ב-286 מיליון שקל בעיקר בהשפעת "שינוי בתמהיל המוצרים ושחיקת מחיר בחלק ממוצרי הפיתוח הסביבתי", אולם הצליחה לשפר את הרווח התפעולי המגזרי ב-15% בזכות הבשלת תהליכי התייעלות ושיפור תהליכים.

תוצאות מגזר ההנדסה היו בכיוון דומה, עם טיפוס של 14% ברווח התפעולי, שהתקרב ל-15 מיליון שקל, שיפור המיוחס בעיקרו להתייעלות מערך הייצור, ולאחר שהכנסות המגזר השנתיות ל-2020 עלו בכ-1%, ל-285 מיליון שקל.

מול זאת, הרווח התפעולי של מגזר הנדל"ן המניב של אקרשטיין צלל ב-31% ל-52 מיליון שקל, אחרי שב-2019 החברה נהנתה מעליות ערך משמעותיות בנכסיה, למרות שההכנסות השנתיות של מגזר זה עלו ב-3%, ל-40 מיליון שקל.

לגבי הפעילות בארה"ב, באקרשטיין מציינים כי בהשפעת משבר הקורונה, הכנסותיה השנתיות מפעילותה שם נחלשו ב-18%, ל-65 מיליון שקל, והיא עברה ל-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) שלילית של כ-1 מיליון שקל.

עוד מציגה אקרשטיין בדוחותיה התחייבויות שוטפות בהיקף של כ-356 מיליון שקל, עיקרן (כ-181 מיליון שקל) אשראי בנקאי, והתחייבויות לזמן ארוך של כ-273 מיליון שקל. כמו כן בידי החברה מזומנים בהיקף של כ-74 מיליון שקל, והשקעות לזמן קצר בסכום של כ-57 מיליון שקל, והונה העצמי עומד על כ-780 מיליון שקל.

בסך הכול מעסיקה קבוצת אקרשטיין כ-560 עובדים, עיקרם בתחומי התעשייה וההנדסה, ומנכ"ל הקבוצה הוא דורון סלע, שהיה בעבר משנה למנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה.

מעבירים את ההון לדור הבא: גם ג'ורג' חורש, קובי מימון וצדיק בינו

מהלך העברת רוב מניות קבוצת אקרשטיין מידיו של גיורא לידי בני משפחתו נחשף כעת, חודשים ספורים לאחר שטיוטת התשקיף הציבורית של תחנת הכוח דליה חברות אנרגיה חשפה, כי המיליארדר ג'ורג' חורש, מאנשי העסקים המובילים והעשירים בישראל, העביר את הבעלות בעסקיו (או לפחות בחלק מרכזי בהם) לשני ילדיו, אנדרו ורוקסן חורש.

על פי טיוטת התשקיף של דליה אנרגיה, הועברה לבנו ולבתו של חורש הבעלות בחברות יוניון השקעות ופיתוח, החולשת על עסקי האנרגיה והמסחר של חורש, הכוללים, בין השאר החזקות ברשת סופרפארם, ברשת האופנה H&M בישראל, ברשת המוצרים המוזלים דייסו ובחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, שנסחרה בעבר בבורסה. בדליה אנרגיות חולשת יוניון על כ-20% מהמניות.

במהלך זה הצטרף חורש (77) לשורה ארוכה של אנשי עסקים בולטים בישראל שהעבירו בשנים האחרונות את הונם או חלק ניכר ממנו לדור הבא, ובהם מוזי ורטהיים המנוח, שהעביר לילדיו את מניותיו בבנק מזרחי טפחות ובחברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה), צדיק בינו, שהעביר לילדיו החזקות בחברה השולטת בבנק הבינלאומי, וקובי מימון, שהעביר באחרונה לילדיו החזקות בחברת הנדל"ן והגז אקויטל.